Για καλύτερη εμπειρία, γυρίστε το κινητό κάθετα.

Mothersblog.gr
01
THE DOLLcumentary

Ένα ντοκιμαντέρ για το παιχνίδι και την επίδρασή του στην ενσυναίσθηση των παιδιών

Διεθνής επιστημονική μελέτη συνδέει την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης με το παιχνίδι με τις κούκλες. Ειδικοί αναλύουν τα δεδομένα και εκφράζουν τις απόψεις τους για την ενσυναίσθηση, τη γονεϊκότητα και το role playing.

Ανακαλύψτε περισσότερα

Η επιστημονική μελέτη με τίτλο
“Exploring the Benefits of Doll Play through Neuroscience” είχε ως αντικείμενο το παιχνίδι παιδιών
ηλικίας από 4 έως 8 ετών.
Είναι η πρώτη επιστημονική μελέτη που χρησιμοποιεί τη νευροεπιστήμη για να διερευνήσει τη θετική επίδραση
που έχει το παιχνίδι με κούκλες στα παιδιά.

Ανατέθηκε στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ από την κορυφαία εταιρεία παιχνιδιών Mattel και τους κατασκευαστές της κούκλας Barbie.
Cardiff University

Οι συμμετέχοντες

Dr. Sarah Gerson

Dr. Sarah Gerson

Επίκουρη καθηγήτρια στο Κέντρο Επιστήμης της Ανθρώπινης Ανάπτυξης Πανεπιστημίου του Κάρντιφ
Επικεφαλής της έρευνας
Σάντυ Κουτσοσταμάτη

Σάντυ Κουτσοσταμάτη

Ψυχοθεραπεύτρια - Συμβουλευτική γονέων, ενηλίκων, παιδιών, εφήβων
Χρήστος Δημόπουλος

Χρήστος Δημόπουλος

Δημοσιογράφος
Παρουσιαστής της εκπομπής «Ουράνιο Τόξο»
Δέσποινα Καμπούρη

Δέσποινα Καμπούρη

Δημοσιογράφος
Διευθύντρια Queen.gr
Αφηγήτρια The DOLLcumentary
Στράτος Αλεξάνδρου

Στράτος Αλεξάνδρου

Παιδιατρικός Εργοθεραπευτής, εξειδ. στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Founder Επιστημονικής Εταιρείας Ειδικής Αγωγής «Προσέγγιση»
Αφροδίτη Κονδύλη

Αφροδίτη Κονδύλη

Co-founder κέντρου
«Κύκλος-γυναίκα/θηλασμός/γονεϊκότητα»
Εκπαιδεύτρια γονέων AATH
Σύμβουλος θηλασμού IBCLC
Parent Coach
Έρα Μουλάκη

Έρα Μουλάκη

Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπέυτρια
Συγγραφέας παιδικών βιβλίων
Αναστάσιος Σταλίκας

Αναστάσιος Σταλίκας

Καθηγητής στο τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου
Ιδρυτής και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Θετικής Ψυχολογίας

The DOLLcumentary: Τι είναι η ενσυναίσθηση και γιατί πρέπει να μας ενδιαφέρει

Πρώτο επεισόδιο
Η μελέτη, αξιοποιώντας τις αρχές της Νευροεπιστήμης, απέδειξε πως:

Το παιχνίδι με κούκλες ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου που επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και δεξιότητες επεξεργασίας των κοινωνικών πληροφοριών, ακόμη και όταν παίζουν μόνα τους.

Το παιχνίδι με κούκλες, όπως η Barbie, προσφέρει σημαντικά οφέλη για την προετοιμασία των παιδιών για το μέλλον, μέσω της καλλιέργειας κοινωνικών δεξιοτήτων.

Δεξιότητες
Δεξιότητες
Ενσυναίσθηση
Ενσυναίσθηση
Κοινωνικότητα
Κοινωνικότητα

«Οι γονείς χρειάζεται να δουλέψουν λίγο με τον εαυτό τους, να μην ταυτίζονται με το παιδί και να μην μεταφέρουν στο παιδί το δικό τους συναίσθημα γύρω από ένα γεγονός»

Σάντυ Κουτσοσταμάτη, ψυχοθεραπεύτρια

The DOLLcumentary: Η νευροεπιστήμη επιβεβαιώνει τα πλεονεκτήματα του παιχνιδιού με τις κούκλες

Δεύτερο επεισόδιο

«Η έρευνά μας επιβεβαίωσε πως τα παιδιά είναι ικανά να εξασκούν την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές τους δεξιότητες, ακόμα και όταν παίζουν μόνα τους, εφόσον παίζουν με κούκλες»

Dr Sarah Gerson, επίκουρη καθηγήτρια Πανεπιστημίου Κάρντιφ

Δημοσκόπηση:

Οι γονείς και η ενσυναίσθηση στα παιδιά

Παγκόσμια δημοσκόπηση καταδεικνύει πως το 91% των γονέων κατατάσσει την ενσυναίσθηση ως βασική κοινωνική δεξιότητα που θα ήθελε να αναπτύξει το παιδί του.

Δεξιότητες
που θέλουν οι γονείς να αναπτύξει το παιδί τους καθώς μεγαλώνει είναι:
Δεξιότητες

Δημοσκόπηση:

Οι γονείς και η ενσυναίσθηση στα παιδιά

Η δημοσκόπηση έδειξε ότι από τους γονείς που ερωτήθηκαν:

40%
δεν πιστεύει ότι είναι δυνατό
για το παιδί τους να αναπτύξει την ενσυναίσθηση και κοινωνικές δεξιότητες μέσω του ατομικού παιχνιδιού
26%
πιστεύει
ότι το παιχνίδι με κούκλες θα βοηθήσει το παιδί τους να αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες και την ενσυναίσθηση

The DOLLcumentary: Γονείς και ενσυναίσθηση

Τρίτο επεισόδιο

Οι γονείς αντιλαμβάνονται την αξία της ενσυναίσθησης και προσπαθούν να την εμπνεύσουν στα παιδιά τους.

Με ποιον τρόπο το κάνουν;
Είναι, συνήθως, ο πιο κατάλληλος;
Οι επιστήμονες έχουν τις ενστάσεις τους.

Ενσυναίσθηση

The DOLLcumentary: Πώς οι γονείς προσπαθούν να εμπνεύσουν την ενσυναίσθηση στα παιδιά τους;

Τέταρτο επεισόδιο

«Πρόκειται για ένα εντελώς νέο εύρημα. Οι κούκλες ενθαρρύνουν τα παιδιά να δημιουργήσουν τους δικούς τους φανταστικούς μικρόκοσμους, σε αντίθεση, λόγου χάρη, με την επίλυση προβλημάτων ή την κατασκευή παιχνιδιών»

Dr Sarah Gerson, επίκουρη καθηγήτρια Πανεπιστημίου Κάρντιφ

Το παιχνίδι και τα παιδιά.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της επιστημονικής μελέτης είναι το ότι κατέδειξε συγκεκριμένα τα οφέλη του παιχνιδιού με κούκλες.

Όλοι γνωρίζουμε πως το παιχνίδι γενικά, όποιας μορφής και αν είναι, ωφελεί το παιδί.
Ακόμα και όταν το παιδί ασχολείται μόνο του με ένα παιχνίδι, είναι βέβαιο πως ωφελείται πολλαπλώς.

Εν καιρώ πανδημίας, όμως, πώς το παιδί που παίζει όλο και περισσότερο μόνο του μπορεί να αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες;

Το παιχνίδι με την κούκλα

Κατά τη διάρκεια της μελέτης στο πανεπιστήμιο του Κάρντιφ αναλύθηκε ενδελεχώς το παιχνίδι των παιδιών, που χωρίστηκε σε διαφορετικά τμήματα:

  • Ατομικό παιχνίδι με κούκλες
  • Παιχνίδι με κούκλες μαζί με ένα άλλο άτομο
    (Βοηθός Έρευνας)
  • Ατομικό παιχνίδι με tablet
  • Παιχνίδι με tablet μαζί με άλλο άτομο
    (Βοηθός Έρευνας)
Το παιχνίδι με την κούκλα

Τα ευρήματα της μελέτης
ήταν εξαιρετικά ενδιαφέροντα:

Διαπιστώθηκε ότι η οπίσθια άνω κροταφική αύλακα (pSTS), η περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών όπως η ενσυναίσθηση, ενεργοποιήθηκε ακόμα και όταν το παιδί έπαιζε μόνο του.

Ενσυναίσθηση
pSTS
Όταν τα παιδιά έπαιζαν μόνα τους με κούκλες, είχαν τα ίδια επίπεδα ενεργοποίησης της pSTS περιοχής του εγκεφάλου όπως και όταν έπαιζαν με άλλους.
Όταν τα παιδιά έπαιζαν παιχνίδια με το tablet μόνα τους, υπήρχε μικρότερη ενεργοποίηση της pSTS, παρόλο που τα παιχνίδια περιελάμβαναν σημαντικό δημιουργικό στοιχείο.

The DOLLcumentary: Παιχνίδι με κούκλες vs ηλεκτρονικό παιχνίδι

Πέμπτο επεισόδιο

«Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την τεχνολογία από τη ζωή μας, όμως όταν το παιδί βρίσκεται μπροστά στην οθόνη, είναι πάρα πολύ σημαντική η στοργική παρουσία του γονιού δίπλα του»

Αφροδίτη Κονδύλη,
Co-founder κέντρου «Κύκλος-Γυναίκα-Θηλασμός-Γονεϊκότητα»

Η ανησυχία

είναι κι αυτή «απαραίτητο» συστατικό της γονεϊκότητας και κάθε γονέας βρίσκεται μονίμως σε εγρήγορση.

Τι «λένε» τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι τους; Υπάρχουν «παγίδες» στο παιχνίδι των παιδιών που θα πρέπει να έχει υπόψιν του ο γονιός;

Πώς μπορεί να τις αποφύγει και ποιες εναλλακτικές μπορεί να δώσει στο παιδί;

Η ανησυχία

The DOLLcumentary: Κρύβει «παγίδες» το παιχνίδι;

Έκτο επεισόδιο

«Παιχνίδια τα οποία βοηθούν την ενσυναίσθηση, όπως οι κούκλες, όπου το παιδί μπαίνει σε έναν κόσμο φανταστικό και πλάθει ιστορίες, το βοηθούν να έρθει αντιμέτωπο και με θέματα που εμείς οι μεγάλοι θεωρούμε ταμπού για τα παιδιά»

Χρήστος Δημόπουλος, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών
Τα ευρήματα αυτής της επιστημονικής μελέτης δείχνουν ξεκάθαρα πως το παιχνίδι με κούκλες έχει θετικά οφέλη στην προετοιμασία των παιδιών για το μέλλον, μέσω της καλλιέργειας των κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η ενσυναίσθηση. Αυτό εκτιμάται ιδιαίτερα από τους γονείς, που κρίνουν πως είναι καθοριστικός παράγοντας για τη μελλοντική συναισθηματική, ακαδημαϊκή και κοινωνική επιτυχία των παιδιών τους.
Μέλλον

The DOLLcumentary: Το παιχνίδι με κούκλες και οι κοινωνικές δεξιότητες

Έβδομο επεισόδιο

«Οι κούκλες ενθαρρύνουν τα παιδιά να δημιουργήσουν τους δικούς τους φανταστικούς μικρόκοσμους...
Ενθαρρύνουν τα παιδιά να σκέφτονται για άλλους ανθρώπους και πώς μπορούν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους»

Dr Sarah Gerson,
Επικεφαλής έρευνας “Exploring the Benefits of Doll Play through Neuroscience”, Πανεπιστήμιο Κάρντιφ
Δείτε εδώ όλη την έρευνα
  • Παραγωγή | DPG Digital Media
  • Branded Content Manager | Σοφία Μαυραντζά
  • Μultimedia Director | Κωστής Αλβανός
  • Director | Σεραφείμ Ντούσιας
  • Senior Project Manager | Δέσποινα Γαβριήλ
  • Αρχισυνταξία | Χρυσούλα Γρίβα
  • Chief Commercial Officer | Τίνα Φερεντίνου
  • Project Co-Ordinators | Γιάννα Ρακιντζάκη, Κυριακή Μάρκου
  • Κάμερα Α | Γιώργος Αποστολόπουλος
  • Κάμερα Β | Nicholas Cornford
  • Ηχολήπτης Α | Άρης Παυλίδης
  • Ηχολήπτης Β | Αλέξης Κουκιάς
  • Μοντάζ | Νίκη Μαλλιωτάκη
  • Platform Developer | Γιάννης Μαρκοστάμος
  • Motion Graphics | Βασίλης Κακουλαντωνάκης
  • Graphic Designer | Κωνσταντίνα Ιωάννου
  • Μαλλιά, Μακιγιάζ | Στέλλα Παπαγρηγορίου
  • Φωτογράφος | Λευτέρης Παρτσάλης
  • Συμμετείχαν οι:
    Δέσποινα Καμπούρη (αφήγηση), Sarah Gerson, Σάντυ Κουτσοσταμάτη, Χρήστος Δημόπουλος, Στράτος Αλεξάνδρου, Αφροδίτη Κονδύλη, Έρα Μουλάκη, Αναστάσιος Σταλίκας
Ευχαριστούμε θερμά
Mattel,
Ogilvy,
Μουσείο Συναισθημάτων για παιδιά & εφήβους, Ειρήνη Σοφιανοπούλου,
και τις μικρές Iωάννα και Αλεξάνδρα Ζαχαριουδάκη, Αριάδνη Μούγιου