Πώς να βοηθήσεις το παιδί σου στο διάβασμα χωρίς γκρίνια και δράματα
Το καθημερινό διάβασμα των μαθητών δεν είναι εύκολη υπόθεση
Οι σωστές συνήθειες είναι καλό να μπαίνουν από νωρίς. Από τα πρώτα χρόνια του Δημοτικού το παιδί πρέπει να γνωρίζει ότι το διάβασμα είναι δική του υποχρέωση και μόνο εκείνο αποκλειστικά είναι υπεύθυνο για την ολοκλήρωσή του. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί μαθαίνει να αναλαμβάνει τα καθήκοντά του και γίνεται ανεξάρτητο.
Πρώτος στόχος, λοιπόν, είναι η αυτονομία του στο διάβασμα.
Πώς μπορεί να γίνει αυτό;
Μα φυσικά εκπαιδεύοντας το παιδί προς αυτήν την κατεύθυνση. Ορίζοντας έναν χώρο του σπιτιού, ως αποκλειστικό χώρο μελέτης. Ο χώρος πρέπει να είναι ήσυχος, φωτεινός και ιδανικά χωρίς πολλά ερεθίσματα στο οπτικό πεδίο του παιδιού.
Γιατί δεν πρέπει να κάνετε τις σχολικές εργασίες του παιδιού σας
Το πότε θα ξεκινάει το παιδί το διάβασμα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Από το καθημερινό του πρόγραμμα, από τις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού καθώς και από τις συνήθειες της οικογένειας. Το σίγουρο είναι ότι το παιδί θα πρέπει να έχει ξεκουραστεί τουλάχιστον μισή ώρα από όποια προηγούμενη δραστηριότητα για να μπορεί να μείνει συγκεντρωμένο κατά τη διάρκεια της μελέτης του.
Αυτό που θέλω να θυμάστε, είναι ότι το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, με ξεχωριστή προσωπικότητα, δικό του ρυθμό μάθησης και τρόπου πρόσληψης της γνώσης. Μόνο όταν ο γονιός γνωρίζει και αποδέχεται αυτά τα χαρακτηριστικά, μόνο τότε μπορεί να το βοηθήσει ουσιαστικά.
Διάβασμα και εμπλοκή/ρόλος γονέων
Δεύτερος στόχος, είναι η σωστή οργάνωση του διαβάσματος. Πρώτα πρέπει να δείξουμε εμείς στο παιδί πώς να βρίσκει τις εργασίες του, να φτιάξουμε μαζί του μια λίστα και να το παροτρύνουμε να κάνει check κάθε φορά που ολοκληρώνει κάτι. Το να γνωρίζει ένα παιδί από πριν πόσες και ποιες εργασίες έχει, το προετοιμάζει ψυχολογικά και το καθησυχάζει, καθώς ορίζεται άτυπα ένα χρονικό πλαίσιο στο μυαλουδάκι του και ξέρει ότι ποια στιγμή θα τελειώσει. Κάθε check είναι και μια μικρή νίκη και ένα βήμα πιο κοντά στο τέλος του διαβάσματος. Μπορείτε ακόμα να του εξηγήσετε ότι είναι προτιμότερο να ξεκινά από τις πιο δύσκολες για εκείνο εργασίες για να είναι πιο ξεκούραστο όταν τις κάνει και να ξέρει ότι στο τέλος έχει να κάνει «τα εύκολα».
Έρευνα: Το διάβασμα σε ηλεκτρονικές συσκευές δυσχαιρένει την κατανόηση γραπτού λόγου
Όσον αφορά τις εργασίες, βοηθάτε μόνο και εφόσον σας ζητηθεί βοήθεια και απαντάτε χωρίς να δίνετε έτοιμες λύσεις. Μπορείτε να του θυμίσετε που υπάρχει η θεωρία για να ανατρέξει ή να το ξεμπλοκάρετε στο σημείο που έχει κολλήσει. Κι αυτό με μέτρο. Είναι προτιμότερο να πάει την επόμενη μέρα με απορίες που θα λυθούν στην τάξη παρά να πάει με έτοιμες απαντήσεις, τις οποίες δεν έχει καταλάβει.
Τέλος, μην πέσετε στην παγίδα του ελέγχου. Όπως το παιδί σας δεν έχει δικαίωμα να ψάχνει την τσάντα σας, έτσι κι εσείς δεν έχετε καμία δικαιοδοσία να ανοίγετε την τσάντα του για να τσεκάρετε αν έγιναν σωστά οι εργασίες. Αυτό είναι δουλειά του σχολείου! Με αυτόν τον τρόπο δείχνετε στο παιδί σας ότι το εμπιστοσύνη και σεβασμό!
Βιβλία ή διάβασμα στην οθόνη; Τι είναι καλύτερο για τα μικρά παιδιά
Σίλια Χαλιώτη
Παιδαγωγός - Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Ιδιοκτήτρια του κέντρου “School & Career Consulting”
6975541206
chalioti@gmail.com
IG: @celia.chalioti