Θετική γονεϊκότητα σε παιδιά δημοτικού (6-8 ετών)
Θετική Γονεϊκότητα - κάποιες καλές πρακτικές για γονείς με παιδιά στο δημοτικό
Η θετική γονεϊκότητα είναι μια προσέγγιση που δίνει έμφαση στον αμοιβαίο σεβασμό, την κατανόηση και την αποτελεσματική επικοινωνία ανάμεσα στους γονείς και στα παιδιά τους. Στα παιδιά που ξεκινούν το δημοτικό μέχρι την ηλικία των 8 περίπου ετών (γ’ τάξη) είναι επίσης σημαντική καθώς τα παιδιά φτάνουν σε διάφορα αναπτυξιακά ορόσημα όπου αποκτούν μεγαλύτερη ανεξαρτησία, βελτιώνουν τις γνωστικές τους δεξιότητες, βελτιώνουν τις κινητικές τους ικανότητες και βιώνουν σημαντική κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη καθώς έρχονται σε επαφή με νέο κοινωνικό περιβάλλον, το σχολείο.
Τα αναπτυξιακά ορόσημα και η κατανόησή τους στην ηλικία των 6-8 ετών. Η αρχή της μέσης παιδικής ηλικίας φέρνει πολλές αλλαγές στη ζωή ενός παιδιού. Μέχρι τώρα τα απιδιά έμαθαν να μπορούν να ντυθούν μόνα τους, να πιάσουν μια μπάλα χρησιμοποιώντας μόνο τα χέρια τους, να δέσουν τα παπούτσια τους. Άρχισαν τα προηγούμενα χρόνια να αναπτύσσουν την ανεξαρτησία από την οικογένεια, η οποία όμως τώρα πια γίνεται ακόμα πιο σημαντική σε αυτό το ηλικιακό στάδιο ανάπτυξης. Γεγονότα όπως η έναρξη του σχολείου φέρνουν τα παιδιά αυτής της ηλικίας σε τακτική επαφή με τον ευρύτερο κόσμο. Οι φιλίες γίνονται όλο και πιο σημαντικές. Οι σωματικές, κοινωνικές και πνευματικές δεξιότητες επίσης αναπτύσσονται πιο γρήγορα. Πρόκειται για ένα κρίσιμο σημείο όπου τα μικρά σας θα αναπτύξουν αυτοπεποίθηση σε όλους τους τομείς της ζωής τους, μέσα από το φιλικό περιβάλλον, τις σχολικές εργασίες, τον αθλητισμό, κλπ. Αναπτύσσονται περισσότερο λοιπόν μέσα από συναισθηματικές και κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν γύρω τους και στα ίδια. Έτσι χρειάζονται περισσότερη ανεξαρτησία από τους γονείς και την οικογένεια, καθώς προσπαθούν να κατανοήσουν τη θέση τους στο νέο αυτό κόσμο που ανοίγεται μπροστά τους. Η θετική ανατροφή των παιδιών στη διάρκεια αυτών των ετών σημαίνει καθοδήγηση των παιδιών καθώς έρχονται σε επαφή με πιο σύνθετες σχέσεις, παρέχοντας παράλληλα την ασφάλεια και την υποστήριξη που χρειάζονται.
Συμβουλές για θετική γονεϊκότητα κατά τη διάρκεια της νηπιακής ηλικίας
Ακολουθούν ορισμένα πράγματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να βοηθήσετε το μικρό σας σε αυτή την ηλικιακή φάση, σχετικά με την τη φυσική, τη γνωστική, τη γλωσσική, την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του μικρού σας, όπως και την αυτοβοήθεια και την υπευθυνότητα:
- Σωματική δραστηριότητα: Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία πρέπει να είναι σωματικά δραστήρια. Ενθαρρύνετε τα να αθλούνται, να χορεύουν, να κολυμπούν ή να συμμετέχουν σε οποιαδήποτε δραστηριότητα που τους κάνει να κινούνται.
- Ενισχύστε δραστηριότητες όπως το σχέδιο, η κατασκευή μοντέλων, το παίξιμο ενός μουσικού οργάνου για να βελτιώσετε τις λεπτές κινητικές τους δεξιότητες.
- Διατροφή και ύπνος: Τονίστε τη σημασία της καλής διατροφής και του επαρκούς ύπνου για την υποστήριξη του αναπτυσσόμενου οργανισμού τους.
- Ενθαρρύνετε την περιέργεια: Τα μικρά σας εξακολουθούν και είναι περίεργα. Ενθαρρύνετέ τα απαντώντας στις ερωτήσεις τους και βοηθώντας τα να βρουν πληροφορίες σε βιβλία ή στο διαδίκτυο.
- Υποστηρίξτε την σχολική μάθηση: Συμμετέχετε στην εκπαίδευσή τους βοηθώντας με την εργασία, διαβάζοντας μαζί και συζητώντας τι μαθαίνουν στο σχολείο.
- Αναπτύξτε τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων: Δώστε ευκαιρίες στο παιδί σας να λύσει μόνο του προβλήματα, είτε πρόκειται για παζλ, για ένα μαθηματικό πρόβλημα ή για μια σύγκρουση με έναν φίλο.
- Διδάξτε την ενσυναίσθηση: Ενθαρρύνετέ τα να λαμβάνουν υπόψη τα συναισθήματα και τις απόψεις των άλλων. Συζητήστε τα συναισθήματα και τις κατάλληλες απαντήσεις σε κοινωνικές καταστάσεις.
- Ενισχύστε την ανεξαρτησία: Δώστε τους ευθύνες όπως οι δουλειές του σπιτιού ή η φροντίδα ενός κατοικίδιου για να καλλιεργήσετε την ανεξαρτησία και την αυτοπεποίθηση.
- Δημιουργείστε κοινωνικές συνευρέσεις: Κανονίστε ημερομηνίες παιχνιδιού και ενθαρρύνετε τη συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες έτσι ώστε να ενισχύσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
- Αναγνωρίστε και επικυρώστε τα συναισθήματά τους: Αναγνωρίστε και επικυρώστε τα συναισθήματά τους, ακόμα κι αν σας φαίνονται ασήμαντες οι ανησυχίες τους. Αυτό τα διδάσκει ότι αυτό που νιώθουν, αυτό που αισθάνονται είναι εξίσου σημαντικό και βοηθά στο να τα επεξεργαστούν. Προσοχή: μην υποτιμάτε αυτό που τα παιδιά σας νιώθουν. Για εσάς μπορεί να είναι …τίποτα και ασήμαντο, για εκείνα όμως είναι αυτό που βιώνουν και κανείς δεν έχει δικαίωμα να το αναιρέσει. Πώς θα νιώθατε εσείς αν σας έλεγαν ότι «δεν πρέπει να νιώθετε έτσι».
- Διδάξτε δεξιότητες αντιμετώπισης: Βοηθήστε τα να μάθουν υγιείς τρόπους αντιμετώπισης της απογοήτευσης, της απογοήτευσης, του θυμού και γενικότερα των συναισθημάτων εκείνων που είναι λίγο πιο «δύσκολα». .
- Διατηρήστε τις ρουτίνες: Έχουμε αναφέρει ξανά και ξανά πόσο σημαντικές είναι οι ρουτίνες μέσα από την αίσθηση ασφάλειας που προσφέρουν.
- Ανάπτυξη συμπεριφοράς-Ξεκάθαρες προσδοκίες. Να είστε σαφείς σχετικά με τους κανόνες και τις συνέπειες της παραβίασής τους.
- Θετική Ενίσχυση: Αναγνωρίστε και επιβραβεύετε τις θετικές συμπεριφορές πιο συχνά από το να τιμωρείτε τις αρνητικές για να ενισχύσετε την καλή συμπεριφορά.
- Αποτελέστε θετικό πρότυπο συμπεριφοράς με σεβασμό: Τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι πολύ παρατηρητικά. Δείξτε τις συμπεριφορές που θέλετε να δείτε σε αυτά, όπως η υπομονή, ο σεβασμός και η καλοσύνη.
- Ηθική ανάπτυξη-Συζητήστε το σωστό και το λάθος, για να τα βοηθήσετε να κατανοήσουν τη διαφορά μεταξύ σωστού και λάθος.
- Γλωσσική ανάπτυξη-Ενθαρρύνετε την ανάγνωση και τη γραφή: Παρέχετε βιβλία που είναι κατάλληλα για το αναγνωστικό τους επίπεδο και ενθαρρύνετε τις δραστηριότητες δημιουργικής γραφής.
- Αναπτύξτε το λεξιλόγιο: Συμμετέχετε σε συζητήσεις που εισάγουν νέες λέξεις και έννοιες για να διευρύνουν το λεξιλόγιο και την κατανόησή τους.
Αναπτυξιακές Προκλήσεις: Τα μικρά σας σε αυτή την ηλικία μπορεί να αντιμετωπίσουν προκλήσεις όπως:
- Πίεση συνομηλίκων: Διδάξτε τους πώς να χειρίζονται την πίεση των συνομηλίκων και να λαμβάνουν αποφάσεις με βάση τις αξίες τους.
- Φόβος αποτυχίας: Ενθαρρύνετε μια νοοτροπία ανάπτυξης, εστιάζοντας στην προσπάθεια και στη μάθηση και όχι στην επιτυχία ή στην αποτυχία.
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας