«Σουσάμι άνοιξε»: το δικαίωμα κάθε παιδιού στον ψηφιακό κόσμο
Το «Σουσάμι άνοιξε» είναι μία από τις πιο κλασικές ατάκες του μυθικού κόσμου των παραμυθιών. Είναι, όμως, και το όνομα ενός προγράμματος που ανοίγει στα παιδιά την πόρτα για τον ψηφιακό κόσμο.
Γράφει ο Δημήτρης Μαλλάς
Συγκεκριμένα, είναι η ονομασία που επέλεξε το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού για ένα πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με χρήση εργαλείων πληροφορική. Το πρόγραμμα στοχεύει στη δημιουργία ενός δικτύου σχολικών μονάδων, τάξεων και μαθητών που θα συνδέονται με φορητούς υπολογιστές και ταμπλέτες όπου συνεχώς θα διοχετεύεται και θα ανανεώνεται εκπαιδευτικό υλικό για όλους, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Παράλληλα με την σχολική εκπαιδευτική διαδικασία, η άτυπη τεχνολογική εκπαίδευση ανοίγει τους ορίζοντες των παιδιών και των νέων, δημιουργώντας κίνητρα για πρωτοβουλίες, γνώση, εξωστρέφεια και πνεύμα συνεργατικότητας. Αυτό απέδειξε η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος που δοκιμάστηκε επί 24 μήνες σε ομάδα 40 μαθητών 2 σχολείων.
Συγκεκριμένα, το «Σουσάμι άνοιξε» στοχεύει στη δημιουργία ενός δικτύου σχολικών μονάδων, τάξεων και μαθητών που θα συνδέονται με φορητούς υπολογιστές και ταμπλέτες και στη διαρκή διοχέτευση και ανανέωση εκπαιδευτικού υλικού προς όλους. Η ροή πληροφόρησης και γνώσης που θα εξασφαλίζεται από μια διευθυντική-συντονιστική ομάδα εθελοντών εκπαιδευτικών του «Δικτύου» θα δώσει την ευκαιρία σε παιδιά ηλικίας 9-15 ετών να αξιοποιήσουν τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, πάντοτε μέσα στο πλαίσιο των ενδιαφερόντων και κλίσεών τους, σε τοπικές και υπερτοπικές δράσεις, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο από το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών του σχολείου.
Σύμφωνα με τους δημιουργούς του προγράμματος, η άτυπη αυτή εκπαίδευση θα μπορεί ξεκινάει μέσα στη σχολική αίθουσα αλλά θα επεκτείνεται και πέρα από τα όρια της τάξης, στη βιβλιοθήκη, τους αθλητικούς χώρους, το μουσείο και άλλες δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου. Θα έχει το πλεονέκτημα να μην είναι στενά διδακτικού προσανατολισμού αλλά, αντίθετα, να καλλιεργεί την πρωτοβουλία και την αυτενέργεια ώστε να αποτελεί πόλο έλξης, διαλόγου, κοινωνικοποίησης και ψυχαγωγίας. Οι μαθητές θα είναι οι δημιουργοί των ατομικών ή συνεργατικών "τεχνημάτων" (artifacts) τους, με βάση όχι το περιορισμένο σχολικό ωράριο αλλά με άξονα την περιέργεια, τη φιλομάθεια και την ερευνητική τους διάθεση. Θα λειτουργούν συλλογικά αλλά και αυτόνομα με βάση σχέδια δράσης βασισμένα σε «καλές πρακτικές», κάτω από τον συντονισμό και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών.
Το «Open Sesame» έχει ήδη δοκιμασθεί πιλοτικά με ομάδες παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών σε υποβαθμισμένες γειτονιές του κέντρου της Αθήνας, χάρη σε μια μικρή οικονομική υποστήριξη για την αγορά των αναγκαίων tablets από ιδιώτες φίλους του «Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού». Τώρα είναι έτοιμο να διαδοθεί και να στηρίξει τη σχολική κοινότητα, ιδιαίτερα σε περιοχές που δεν διαθέτουν πυκνές πολιτιστικές πληροφορίες και ερεθίσματα, στις μεγαλουπόλεις αλλά και στις πιο απομακρυσμένες γωνιές της περιφέρειας.