Πόσο εύκολος είναι ο δρόμος από το Νηπιαγωγείο στο... μεγάλο σχολείο;
Το τέλος της σχολικής χρονιάς πλησιάζει, αλλά τα βλέμματα των γονέων είναι ήδη στραμμένα στον Σεπτέμβριο. Ειδικά των γονέων με παιδιά μικρών τάξεων.
Πώς θα είναι η αλλαγή; Θα κάνει εύκολα φίλους; Πώς θα αντιδράσει στο «μεγάλο σχολείο» και στην έναρξη υποχρεώσεων; Τελικά, είναι καλύτερο το Δημοτικό σχολείο να είναι συνέχεια του ίδιου Νηπιαγωγείου ή δεν έχει και τόση σημασία;
Κι όμως, δεν χρειάζεται κανένας λόγος ανησυχίας, διότι η Διευθύντρια Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη, Βάσω Λειβαδάρου, μας κατατόπισε για το θέμα, μέσα από την πολύχρονη εμπειρία της.
Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη της Βάσως Λειβαδάρου στο Mothersblog.gr:
Πόση σημασία έχει για ένα παιδί η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό;
Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό θεωρείται μία από τις πιο κρίσιμες περιόδους της παιδικής ηλικίας. Η προσαρμογή των νηπίων στις νέες αλλαγές, κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου, μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα αποτελέσματα στην ακαδημαϊκή εξέλιξη, την κοινωνικοποίηση και γενικότερα, τη διαμόρφωση βαθύτερων χαρακτηριστικών της προσωπικότητάς τους. Άλλωστε, η συμφωνία μεταξύ Νηπιαγωγείου, Δημοτικού και γονέων στις βασικές θέσεις αγωγής συμβάλλει στην ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό.
Συνεπώς, το Νηπιαγωγείο παίζει καθοριστικό μεσολαβητικό ρόλο στην προσαρμογή του παιδιού και έχει ως στόχο να βοηθήσει τα νήπια, να υιοθετήσουν μια θετική στάση απέναντι στον κόσμο του σχολείου.
Υπάρχει κάτι που μπορεί να κάνει το σχολείο για να διευκολύνει τη διαδικασία;
Το Νηπιαγωγείο έχει διαμεσολαβητικό ρόλο στην ένταξη και προσαρμογή των παιδιών στο περιβάλλον του Δημοτικού σχολείου. Για τον λόγο αυτόν, το Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων μας εμπλέκει τα νήπια σε βιωματικές δράσεις κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς. Για παράδειγμα, η παρακολούθηση μαθημάτων στο εργαστήριο του Δημοτικού, η γνωριμία με τους δασκάλους, η επαφή με τους μικρούς μαθητές του Δημοτικού και η συνεργασία μαζί τους για την επίτευξη ενός κοινού σκοπού, όπως η ανάγνωση ενός παιδικού βιβλίου, η προστασία του προαύλιου χώρου και η δημιουργία κοινών εικαστικών έργων, διευκολύνουν τη διαδικασία της μετάβασης.
Έχει τελικά σημασία αν ένα παιδί φοιτήσει στο ίδιο σχολείο από το Νηπιαγωγείο ή αν αλλάξει στην Α’ δημοτικού;
Ένα παιδί νηπίου έχει σαφώς πιο ομαλή μετάβαση όταν φοιτήσει στην Α’ Δημοτικού στο ίδιο σχολείο με το Νηπιαγωγείο του. Όταν τα σχολεία συστεγάζονται, όπως το Νηπιαγωγείο με το Δημοτικό μας, τα νήπια κατά τη διάρκεια της μετάβασης, μαθαίνουν να κινούνται καθημερινά σε κοινόχρηστους χώρους, συμμετέχουν σε κοινές δράσεις με τους μικρούς μαθητές του Δημοτικού, γνωρίζουν από νωρίς τους δασκάλους – συνοδοιπόρους τους τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για το ίδιο ασφαλές και οικείο περιβάλλον, όπου τελικά τα παιδιά ανυπομονούν να κατακτήσουν την επόμενη βαθμίδα, το «μεγάλο σχολείο» όπως το λένε. Η συνεργασία μεταξύ του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού είναι σημαντική για την επιτυχημένη μετάβαση του νηπίου!
Πώς μπορούν οι γονείς να συμμετάσχουν στην ομαλή μετάβαση;
Όταν το Νηπιαγωγείο εμπλέκει τους γονείς στη μετάβαση, τότε τους προετοιμάζει καλύτερα, καθώς τους εξοπλίζει με γνώσεις για το πώς θα βοηθήσουν τα παιδιά τους καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής τους πορείας. Οι συναντήσεις – συζητήσεις με την ψυχολόγο του σχολείου, η έγκαιρη ενημέρωση για το πρόγραμμα του Δημοτικού και για τον τρόπο μελέτης στην Α’ Δημοτικού, η συμμετοχή των γονέων σε κοινές γιορτές με το Δημοτικό είναι μερικές από τις δράσεις που κάνει το Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη, για να εμπλέξει ενεργά τους γονείς στη μετάβαση των νηπίων. Έτσι, η μετάβαση βοηθά και τους γονείς να συνειδητοποιήσουν την ενότητα, τη συνέχεια και τη συνεργασία στην εκπαίδευση.