«Μαμά, μπαμπά τι θα ψηφίσετε»; Συμβουλές για το πώς απαντάμε στα παιδιά μας στην πιο επίκαιρη ερώτηση
Η μέρα των εκλογών έφτασε και είναι εύλογο τα παιδιά να αναρωτιούνται για τη σημασία της ψήφου, των εκλογών, τη σπουδαιότητά τους στη καθημερινότητά μας και πώς λειτουργεί το πολίτευμά μας. Είναι οι εκλογές μια διδακτική στιγμή; Σαφέστατα ναι!
Χρησιμοποιώντας τα τρέχοντα γεγονότα και τα θέματα που παρουσιάζονται στα δελτία ειδήσεων, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος οι γονείς να επωφεληθούν από τις διδακτικές στιγμές που παρουσιάζονται στην καθημερινή ζωή, λέει η Αθηνά Στεφανάτου, Κλινική Ψυχολόγος.
«Μαμά, μπαμπά τι θα ψηφίσετε»; μια ερώτηση από τα χειλάκια ενός παιδιού που μπορεί να μπερδέψει τους γονείς. Δεν αρκεί να μάθει το παιδί ποιον θα ψηφίσετε, άλλωστε λίγα θα ξέρει και θα καταλάβει, αλλά οφείλετε να του εξηγήσετε τι σημαίνει ψήφος ενός πολίτη και πώς αυτή επηρεάζει την ζωή μιας κοινωνίας.
Δυστυχώς δεν υπάρχει πουθενά στην εκπαίδευση των παιδιών μάθημα πολιτικής αγωγής και εκπαίδευσης. Και αν υπάρχει, δεν έχει καμία σχέση με αυτά που πρέπει να μάθουν. Όσο μεγαλύτερη κάλυψη από τα Μέσα ενημέρωσης υπάρχει σε εκλογές, τόσο περισσότερο τα παιδιά θα πρέπει να γνωρίζουν το πολίτευμα και τις λειτουργίες του. Όμως πολλά παιδιά τελειώνουν το σχολείο χωρίς να γνωρίζουν την κυβέρνηση του τόπου τους, αλλά και τα φλέγοντα θέματα της επικαιρότητας. Με αποτέλεσμα, όταν καλούνται να ψηφίσουν στα 18 τους να μην προσέρχονται ή να μην έχουν δομημένη άποψη.
Χτίζοντας τις γνώσεις τους αλλά και τον τρόπο σκέψης τους από νωρίς, προάγουμε την ανεξαρτησία και την κριτική σκέψη των παιδιών που είναι πολύτιμα εφόδια στην ανάπτυξη ελεύθερης βούλησης. Διδάσκουμε από νωρίς στα παιδιά να ψηφίζουν με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Για να νιώσουν ολοκληρωμένοι πολίτες και για να ψηφίσουν σωστά ως μελλοντικοί ενεργοί πολίτες θα πρέπει να κατανοήσουν αληθινά τι είναι καλό και τι δίκαιο!
Αντί, λοιπόν, να λέμε στα παιδιά μας απλώς τι θα ψηφίσουμε, είναι προτιμότερο να ερευνήσουμε μαζί τους τον κάθε υποψήφιο και το κάθε κόμμα και να συζητήσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του εν λόγω προσώπου ή της παράταξης. Αν τα παιδιά κάνουν μόνα τους την έρευνα έχουμε διπλό όφελος. Σαφώς τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερα για το θέμα της έρευνάς τους, αλλά βασικά διδάσκονται ότι (και πώς) πρέπει να ερευνούν όταν θέλουν να μάθουν για να πάρουν αποφάσεις. Έτσι θα γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
Όσο περισσότερο τα παιδιά ακούνε συζητήσεις ενηλίκων, τόσο περισσότερο θα πρέπει να γνωρίζουν για τα βασικά ζητήματα που θίγονται και θα ψηφιστούν στις εκλογές ως αντιπροσωπευτικές θέσεις κομμάτων. Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να καταγράψουν ποια θέματα θεωρούν σημαντικά ώστε να μετατραπούν σε νόμους του κράτους. Εδώ θα συζητηθούν και θέματα αξιών και ηθικής που αφορούν σε όλη την οικογένεια. Θα ήταν χρήσιμο, λοιπόν, να παρακολουθούμε μαζί με το παιδί συζητήσεις στην τηλεόραση ή ειδήσεις στο internet, και να συζητάμε πάνω σε αυτές.
Ακόμα και σε μικρή ηλικία, είναι σημαντικό τα παιδιά να μάθουν πώς να παίρνουν αποφάσεις μέσα από την ανάλυση των πληροφοριών που τους δίνονται.