Τι να κάνω όταν το παιδί μου ζητάει να του αγοράσω κινητό τηλέφωνο;
«Μπαμπά, θα μου αγοράσεις ένα κινητό;... Έλα μπαμπά! Αφού το υποσχέθηκες»!!
Για πολλοστή φορά, το παιδί σας ζητάει να του πάρετε ένα κινητό τηλέφωνο. Δεν αντέχετε άλλο αυτή τη γκρίνια και του λέτε εκνευρισμένος: «Για ποιο τηλέφωνο μιλάς; Ποτέ δε σου υποσχέθηκα κάτι τέτοιο! Είναι πολύ ακριβό»! Όμως, το παιδί σας δεν τα παρατάει τόσο εύκολα, το θέμα είναι μείζονος σημασίας για το ίδιο: «Μα, όλοι μου οι φίλοι έχουν κινητό, εγώ είμαι ο μόνος / η μόνη που δεν έχει»! Βέβαια, κι εσείς δεν το βάζετε εύκολα κάτω: «Εγώ στην ηλικία σου μια χαρά τα κατάφερνα χωρίς κινητό, μπορείς κι εσύ. Εξάλλου, είσαι ακόμα πολύ μικρός / μικρή. Τελεία και παύλα»!
Χωρίς κινητό τηλέφωνο, το παιδί σας δεν μπορεί να κάνει τίποτα περισσότερο από το «να κάνει τράκα» μερικά τηλεφωνήματα ή SMS από κινητά φίλων ή γνωστών και να αναρωτιέται πότε θα είναι αρκετά μεγάλο για να πάρει το δικό του κινητό τηλέφωνο.
Πώς μπορείτε να ερμηνεύσετε ένα τέτοιο περιστατικό
Οι περισσότεροι από εμάς όντως δεν είχαμε κινητό τηλέφωνο όταν ήμασταν στην ηλικία του παιδιού μας. Συνεπώς, εκπλησσόμαστε όταν τα παιδιά μας ζητάνε να τους πάρουμε ένα κινητό. Είναι φυσικό να τους τονίζουμε ότι «...όταν ήμουν στην ηλικία σου εγώ δεν είχα κινητό τηλέφωνο και ήμουν μια χαρά».
Ας σκεφθείτε, όμως, το εξής: σίγουρα, όταν ήσασταν κι εσείς παιδιά ζητούσατε πράγματα από τους γονείς ή τους παππούδες σας και η επείγουσα ανάγκη να τα έχετε δεν ήταν σε καμία περίπτωση μικρότερη από την ανάγκη των σημερινών παιδιών για ένα κινητό τηλέφωνο. Για παράδειγμα, η επικοινωνία και η κοινωνική συναναστροφή που συμβαίνει στις μέρες μας με το κινητό μας τηλέφωνο, μέχρι πρότινος λάμβανε χώρα με τη σταθερή τηλεφωνία. Και είναι σίγουρο ότι πολλοί από εμάς ως παιδιά είχαμε την «ανάγκη» να μιλάμε με τις ώρες στο τηλέφωνο!
Ας θυμηθούμε πόσες φορές οι γονείς μας φώναξαν «...κλείσ' το επιτέλους για να πάρει και κανένας άλλος τηλέφωνο! Θα δεις τους φίλους σου αύριο το πρωί, τα λέτε τότε». Ας αναρωτηθούμε, λοιπόν, τι αντιπροσωπεύει ένα κινητό τηλέφωνο για το παιδί μας. Ποια θα είναι η χρήση που θα κάνει; Και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της χρήσης αυτής; Γιατί ζητάει κινητό τηλέφωνο; Μήπως έχει όντως έρθει η ώρα να του πάρουμε ένα κινητό, ή μήπως είναι καλύτερα να περιμένουμε μέχρι να είναι λίγο μεγαλύτερο;
Πώς μπορείτε να προσεγγίσετε ένα τέτοιο περιστατικό
Η απόφαση της αγοράς και χρήσης ενός κινητού τηλεφώνου είναι βαθιάς εκπαιδευτικής σημασίας. Γι' αυτό το λόγο, είναι πολύ σημαντικό να σκεφθείτε ΠΟΤΕ θα αγοράσετε το κινητό και πάνω από όλα ΠΩΣ θα ρυθμίσετε και θα οριοθετήσετε τη χρήση του. Θα πρέπει να αξιολογήσετε την ηλικία και το βαθμό ωριμότητας του παιδιού σας. Τι βρίσκεται πραγματικά πίσω από την τόσο μεγάλη ανάγκη του; Μήπως πρέπει να έχει κινητό, επειδή «όλοι οι συμμαθητές του έχουν κινητό»; Μήπως το χρειάζεται για να μπορεί να κάνει κάτι, επειδή «όλοι οι φίλοι του το κάνουν»; Ίσως να έχετε κι εσείς χρησιμοποιήσει τέτοιου είδους δικαιολογίες ως παιδιά. Παρόλα αυτά, γνωρίζετε πολύ καλά πως δεν είναι πάντα λογικό να πάρετε μια συγκεκριμένη απόφαση, επειδή την έχει πάρει η πλειοψηφία.
Η παράκληση για ένα κινητό τηλέφωνο μπορεί να είναι η ευκαιρία να μοιραστείτε με το παιδί σας ότι το να έχουμε πεποιθήσεις και να οδηγούμαστε από αυτές είναι ο καλύτερος τρόπος να συναναστρεφόμαστε άλλους χωρίς να αισθανόμαστε κατώτεροι. Προσπαθήστε να θυμηθείτε πώς ήταν όταν ήσασταν στην ηλικία του παιδιού σας, όταν ζητούσατε πράγματα από τους γονείς σας, πώς συμπεριφέρονταν απέναντί σας και πώς αισθανόσασταν με το αποτέλεσμα. Η παραπάνω «άσκηση» θα σας βοηθήσει στα σίγουρα να μην υποτιμήσετε το κίνητρο του παιδιού σας και να ανοίξετε διάλογο μαζί του, με στόχο να φέρετε στην επιφάνεια τις αληθινές του ανάγκες.
Ίσως το παιδί σας να θέλει ένα κινητό τηλέφωνο όπως έχουν οι φίλοι του. Ίσως να θέλει ένα ακόμη πιο «προχωρημένο» κινητό από τους φίλους του, απλά για να γίνει αποδεκτό από μια συγκεκριμένη ομάδα ή για να ξεχωρίζει ανάμεσα στα μέλη μιας συγκεκριμένης ομάδας. Ίσως, πάλι, να θέλει κινητό για να εντυπωσιάσει κάποιο συγκεκριμένο άτομο. Ίσως, για να αισθάνεται «μεγάλος/η».
Εκμεταλλευτείτε την ευκαιρία να ακούσετε το παιδί σας, να μάθετε τις ανάγκες του και να δημιουργήσετε ένα κλίμα που προάγει το διάλογο – ένα δίαυλο επικοινωνίας που θα αποδειχτεί πολύτιμο εργαλείο, όταν το παιδί γίνει έφηβος. Είναι σημαντικό να του εξηγήσετε ότι το κινητό τηλέφωνο είναι ένα εργαλείο που έχει νόημα, όταν εξυπηρετεί ένα σκοπό. Αυτή τη στιγμή που το παιδί σας ζητάει το κινητό, ποιο σκοπό θα εξυπηρετούσε; Ποιες συγκεκριμένες ανάγκες θα ικανοποιούσε; Μέσα από μια τέτοια διαλεκτική συζήτηση θα μπορέσετε να κατανοήσετε και να εξηγήσετε πως μερικές από τις ανάγκες δε δικαιολογούν μια αγορά ή πως θα μπορούσαν να καλυφθούν με άλλους τρόπους.
Τέλος, σκεφθείτε πώς θα νιώσει το παιδί σας εάν δεν κρατήσετε μια υπόσχεση που κάνατε. Δεν είναι πάντα κακό να αλλάζουμε γνώμη για κάποια υπόσχεση που δώσαμε, ειδικά εάν, όταν τη δώσαμε, δεν είχαμε σκεφτεί πραγματικά τις πιθανές συνέπειες. Συνεπώς, είναι πολύ σημαντικό να εξηγείτε πάντα στα παιδιά σας τους λόγους που κάποιες φορές σας αποτρέπουν από το να κρατήσετε μια συγκεκριμένη υπόσχεση.