Πόσα μπορούμε να διδαχτούμε και να διδάξουμε στα παιδιά μας μέσα από τα δώρα των Χριστουγέννων;

Πολλοί γονείς αναπνέουν μέσα από το χαμόγελο του παιδιού τους. Περιμένουν και κάνουν τα πάντα για να ζωγραφιστεί στο πρόσωπό τους.

Για όσους γιορτάζουν τα Χριστούγεννα, το άνοιγμα των δώρων μπορεί να είναι και μία από αυτές τις στιγμές. Δυστυχώς μπορεί να είναι και η στιγμή που αναγνωρίζουμε και την απογοήτευση στο πρόσωπο των παιδιών καθώς από την εκτίμηση όσων πήραν περνούν στoν θρήνο για όσα δεν πήραν.

Αυτό το σύνδρομο «λαιμαργίας» κατά την περίοδο των Χριστουγέννων στηρίζεται από ψυχολογικούς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Τα χαρακτηριστικά του είναι υλιστική απληστία και απουσία εκτίμησης. Θα ήταν σημαντικό για τη ζωή του παιδιού μας, να το βοηθήσουμε να αποφύγει τέτοιες συμπεριφορές. Είναι σημαντικό να βρούμε την ισορροπία μεταξύ της επιθυμίας μας να τα κάνουμε χαρούμενα με το τέλειο δώρο και της μετάλλαξής τους σε μικρά λαίμαργα ανθρωπάκια. Όμως υπάρχει ένα όριο στον δικό σας έλεγχο σε αυτή την αβέβαιη κατάσταση. Έχουν παππούδες και συγγενείς που τους πνίγουν στα δώρα και δεν έχει καμία ουσία να προσπαθείτε να αγωνιστείτε ενάντια σε αυτές τις δυνάμεις τον Δεκέμβρη. Αντίθετα, βεβαιωθείτε ότι όλα όσα θα λάβουν είναι σε ισορροπία με μια υγιή δόση δοτικότητας και από την πλευρά του παιδιού. Κι αυτό θα το καταφέρετε με το να ψωνίζετε μαζί τα δώρα των άλλων. Είναι ένας τρόπος να μάθουν την δοτικότητα. Ο στόχος είναι να κατανοήσει την έννοια και να τα αφήσετε να αποφασίσουν σε ποιον θα δωρίσουν και τι. Αυτό θα τα κάνει να επενδύσουν περισσότερο στην εμπειρία, να κατανοήσουν τα μηνύματα της δοτικότητας μέσα από την εμπειρία τους και να ευχαριστηθούν την όλη διαδικασία.

Αρχικά θα χρειαστεί να εγκαταλείψουμε την τάση να φυλάμε χρήματα τα οποία θα χρησιμοποιήσουμε στο τέλος της χρονιάς, ξοδεύοντάς τα όλα μονομιάς. Αυτό οδηγεί στην λογική του όλα – ή –τίποτα. Προσπαθήστε λοιπόν να δημιουργείτε στιγμές ευχαρίστησης καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου και όσον αφορά τις αποταμιεύσεις τους, να τις εξαργυρώνουν με προγραμματισμό και με οδηγό τους στόχους τους.

Οι μελέτες μας δείχνουν ότι περίπου το 72% των γονέων καταλήγουν να αγοράζουν αντικείμενα που περιέχονται στην λίστα των παιδιών για τα Χριστούγεννα τα οποία δεν αντέχουν οικονομικά. Το 84% κάνουν αγορές το τελευταίο λεπτό διότι ανησυχούν ότι το δέντρο δεν είναι αρκετά γεμάτο. Αντί λοιπόν να προτείνουμε στα παιδιά να γεμίζουν μια λίστα με πράγματα που θέλουν, ζητήστε τους να σκεφτούν μερικά δώρα που θα τους έκαναν χαρούμενους αλλά προσοχή. Μην δώσετε υπόσχεση! Δείτε την λίστα σαν οδηγό κι όχι σαν συμβόλαιο.

Κάτι πολύ σημαντικό για τα μικρά παιδιά, είναι να μάθουν την αξία των χρημάτων. Αυτό μπορεί να γίνει με την δημιουργία καταστήματος παιχνιδιών εντός της οικίας σας. Φτιάξτε κάτι ανάλογο στο καθιστικό σας και κάντε εναλλαγή ρόλων μεταξύ ιδιοκτήτη και πελάτη. Χρησιμοποιήστε ψεύτικα χρήματα με προκαθορισμένο ποσό στην τσέπη του πελάτη ώστε να ξέρει τι αντέχει οικονομικά να αγοράσει και να καταλάβει ότι δεν μπορεί να αγοράσει τα πάντα.

Με όλο τον ενθουσιασμό και την αδρεναλίνη των εορτών, το άνοιγμα των δώρων μπορεί να χάσει την σημασία του. Τα παιδιά καταλήγουν να ανοίγουν το ένα δώρο μετά το άλλο με μόνο σκοπό να περάσουν από το προηγούμενο στο επόμενο. Προσπαθήστε να επιβραδύνετε την όλη διαδικασία βάζοντας τον καθένα να ανοίγει ένα δώρο την φορά, να απολαμβάνει την στιγμή και να μοιράζεται την χαρά του κάθε μέλους της οικογένειας καθώς ανοίγει το δικό του δώρο κι ενώ περιμένει την σειρά του για το επόμενο άνοιγμα.

Ένα από τα σημαντικότερα δώρα που μπορείτε να κάνετε στα παιδιά σας είναι η ενσυναίσθηση. Βοηθήστε τα να αναπτύξουν την ικανότητα να καταλαβαίνουν πώς είναι να είσαι στη θέση του άλλου χωρίς να τον κρίνουν. Στις προσχολικές ηλικίες, μια καλή αρχή μπορεί να γίνει με ιστορίες φιλανθρωπικού έργου. Μπορείτε να του ζητήσετε να μαζέψει παλιά παιχνίδια που δεν χρειάζεται πριν έρθουν τα καινούργια στο σπίτι.

Επίσης, βοηθήστε το παιδί σας από πολύ μικρή ηλικία να καταλάβει ότι οι διαφημίσεις έχουν σκοπό να το κάνουν να θέλει να αγοράσει αυτό που διαφημίζουν και το κάνουν πολύ καλά. Πείτε τους ότι έχουν το δικαίωμα να μην επιτρέπουν σε κανέναν αλλά ούτε στις διαφημίσεις να τους πουν τι εκείνα πραγματικά θέλουν !

Ιωάννα Θεοδωρακόπουλου, PsyD, MSc
Συμβουλευτικός ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια
Σύμβουλος υπογονιμότητας
Επικεφαλής επιστημονικών υπηρεσιών του www.feelwelltoday.com
e-mail: ioanna.thps@gmail.com / itheodorakopoulou@feelwelltoday.com

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved