Μάθε πώς η σπατάλη τροφίμων επηρεάζει τον οικογενειακό προϋπολογισμό και τον πλανήτη
Tα τρόφιμα που καταλήγουν στα σκουπίδια χωρίς να καταναλωθούν ισοδυναμούν με χρήματα που προέκυψαν από τον κόπο και την εργασία της οικογένειας.
Τα γεμάτα ντουλάπια της κουζίνας και το ψυγείο που ξεχειλίζει τρόφιμα είναι το… όνειρο κάθε μαμάς, καθώς έτσι αισθάνεται σίγουρη πως όποια στιγμή κι αν πεινάσει το παιδάκι της, σίγουρα θα υπάρχει κάτι φαγώσιμο στο σπίτι. Από την άλλη, όταν έρχεται εκείνη η ώρα που φρούτα που χάλασαν πριν φαγωθούν καταλήγουν στα σκουπίδια, μαζί με μπισκότα που έληξαν, ψωμί του τοστ που μούχλιασε πριν καταναλωθεί, εκεί έρχονται οι δεύτερες σκέψεις και οι τύψεις. Όμως, αγαπητή μαμά, δεν είναι εκείνη η σωστή ώρα για να σκεφτείς.
Η ώρα να κάνεις μια παύση για καλό, να πάρεις μια στιγμή από τον χρόνο σου που τρέχει ιλιγγιωδώς, είναι ακριβώς πριν προσθέσεις ένα ακόμα τρόφιμο στο καλάθι του σούπερ μάρκετ: Πραγματικά, το χρειάζεστε στην οικογένειά σας αυτό; Και, καθώς συνήθως στις επισκέψεις σου στο σούπερ μάρκετ έχεις μαζί σου το παιδάκι σου, σκέψου, τι καλό παράδειγμα του δίνεις εκείνη τη στιγμή, με το να σταματήσεις ένα λεπτό και να σκεφτείς: Θα προλάβετε να καταναλώστε τα τρία πακέτα ψωμί του τοστ πριν χαλάσουν ή μήπως είναι καλύτερα να αγοράσεις τώρα μόνο το ένα που πράγματι χρειάζεσαι;
Ο οικογενειακός προϋπολογισμός «χάνει» 650 ευρώ τον χρόνο από τη σπατάλη τροφίμων
Το καταλαβαίνεις και μόνη σου πως τα τρόφιμα που καταλήγουν στα σκουπίδια χωρίς να καταναλωθούν ισοδυναμούν με χρήματα που προέκυψαν από τον κόπο και την εργασία της οικογένειας. Το WWF Ελλάς έχει υπολογίσει -σε προκαταρκτικό επίπεδο- πως αυτό το κόστος ανέρχεται στα 650 ευρώ κάθε χρόνο, για μία μέση, τετραμελή οικογένεια, χωρίς να συνυπολογιστεί πόση ενέργεια καταναλώθηκε και πόσο νερό χρειάστηκε για τα τρόφιμα αυτά. Η ΕΛΣΤΑΤ πράγματι επιβεβαιώνει πως το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών στα ελληνικά νοικοκυριά αφορά στα είδη διατροφής.
Σήμερα, τα 650 ευρώ μπορεί να αντιστοιχούν και σε έναν ολόκληρο μισθό, ενώ, σε κάθε περίπτωση είναι ένα σεβαστό ποσό για να ανέχεσαι να καταλήγει στα σκουπίδια «έτσι απλά». Εσύ ειδικά, που βάζεις τα δυνατά σου για να φάνε τα παιδιά όλο τους το πιάτο, που δημιουργείς ευφάνταστες συνταγές με βάση το κοτόπουλο ή τα φασολάκια που περίσσεψαν από την προηγούμενη ημέρα, για να μην τα πετάξεις, μπορείς να κάνεις το κάτι παραπάνω: Μπορείς να κάνεις μια παύση και πριν γεμίσεις τα ντουλάπια και το ψυγείο σου να σκεφτείς αν όντως αυτό που πρόκειται να αγοράσεις θα καταναλωθεί πριν χαλάσει ή όχι.
Η σπατάλη τροφίμων επιβαρύνει τον πλανήτη
Στην εποχή μας, η προστασία του πλανήτη δεν είναι μια θεωρητική αρχή που μπορεί να γνωρίζουμε αλλά φαντάζει πολύ μακριά από τις δυνατότητές μας. Σήμερα, καθένας και καθεμία μας μπορεί να αλλάξει συνήθειες και να υιοθετήσει πιο φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές. Για παράδειγμα, για κάθε ένα κιλό βοδινού κρέατος που «περισσεύει» και καταλήγει στα απορρίμματα, χρειάζονται 15.500 λίτρα νερού για την παραγωγή του, ενώ εκλύονται 30,4 κιλά διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, καταλαβαίνεις την τεράστια επιβάρυνση της φύσης που συνεπάγεται το φαινόμενο της σπατάλης τροφίμων.
Για την ακρίβεια, εκτιμάται ότι περίπου το 1/3 των τροφίμων που παράγονται καταλήγει στα σκουπίδια, σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάθε Έλληνας πετά περί τα 87 κιλά τροφίμων κάθε χρόνο – μια επίδοση που κατατάσσεται ως 4η χειρότερη εντός της ΕΕ, πίσω μόνο από Πορτογαλία, Ιταλία και Λουξεμβούργο.
#PausiGiaKalo: Μια απλή αλλαγή στην καθημερινότητά μας αρκεί
Αυτή την πραγματικότητα που απειλεί και τα οικονομικά της οικογένειάς σου και τον πλανήτη μας, σου ζητά να αλλάξεις η ΑΒ, τα σούπερ μάρκετ που προτιμάς, κάνοντας μια πολύ απλή καθημερινή κίνηση: Κάνοντας μια παύση για καλό!
Αν την ώρα που βρίσκεσαι στο σούπερ μάρκετ και γεμίζεις το καλάθι σου με τρόφιμα, σταματήσεις μια στιγμή για να σκεφτείς τι χρειάζεσαι πραγματικά και τι αγοράσεις με τη λογική «ας πάρω να έχω, να βρίσκεται, να υπάρχει ένα ακόμα» - το οποίο, πιθανότατα, καταλήγει στα σκουπίδια χαλασμένο ή ληγμένο – μπορείς να κάνεις τη διαφορά. Την ίδια στιγμή, δίνεις δύο πάρα πολύ καλά παραδείγματα στα παιδιά σου: Το πρώτο, επειδή δεν παρασύρεσαι και δεν αγοράζεις κάτι που δεν χρειάζεσαι και το οποίο θα παραμείνει αναξιοποίητο μέχρι να καταλήξει στα σκουπίδια. Το δεύτερο έρχεται με την πραγματική αξία του φαγητού, το οποίο δεν πρέπει να πετάμε. Αντίθετα, καθώς υιοθετείς τη φιλοσοφία του περιορισμού της σπατάλης, το ίδιο το παιδί αντιλαμβάνεται τις πράξεις σου και τις υιοθετεί.
Το περιβάλλον είναι για την ΑΒ Βασιλόπουλος προτεραιότητα, καθώς η υιοθέτηση μιας «πράσινης» συμπεριφοράς έχει ήδη ξεκινήσει από το 2019. Τότε η εταιρεία ανέλαβε τη δέσμευση να μειώσει κατά 50% το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα έως το 2025, με δράσεις σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η μείωση της σπατάλης τροφίμων είναι ένας τομέας στον οποίο πρωτοπορεί, τόσο διότι ξεκίνησε την πρώτη Συμμαχία για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων στην Ελλάδα μαζί με την οργάνωση Μπορούμε, όσο και με μια σειρά πρωτοβουλίες. Η ΑΒ άλλωστε πραγματοποίησε 18μηνη έρευνα με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο για τη διερεύνηση της σπατάλης τροφίμων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, από τους προμηθευτές και τους πελάτες, μέχρι και κάθε διαδικασία, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα στοιχεία της έρευνας αυτής, σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου, χρησιμοποιήθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως baseline της χώρας μας για τη σπατάλη τροφίμων. Σήμερα, η ΑΒ ηγείται μιας προσπάθειας, μαζί με το WWF Ελλάς, με στόχο δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα – καθώς η ενημέρωση περί του θέματος παραμένει ζητούμενο στην ελληνική κοινωνία.
Παράλληλα με τις δράσεις αυτές, συνεχίζεται και αυξάνεται η προσφορά κοντόληκτων τροφίμων μέσω του Προγράμματος «Τρόφιμα Αγάπης», που ωφελεί ανθρώπους που το έχουν ανάγκη. Και οι ανάγκες είναι μεγάλες, αφού 1,4 εκατομμύρια συνάνθρωποί μας στην Ελλάδα, δηλαδή 12,9% του πληθυσμού, είναι αντιμέτωπα με επισιτιστική ανασφάλεια.
Ο περιορισμός της σπατάλης τροφίμων μπορεί να ξεκινήσει με μια παύση για καλό – καλό για τον συνάνθρωπό μας, καλό για το περιβάλλον. H AB μας καλεί να αποκτήσουμε αυτή τη νέα συνήθεια και πριν βάλουμε κάτι ακόμα στο καλάθι μας, να κάνουμε μία παύση και να σκεφτούμε αν πραγματικά θα το καταναλώσουμε εγκαίρως. Να κάνουμε απλώς μια #PausiGiaKalo.