«Σχολική διαρροή»: Ολο και περισσότεροι μαθητές της ΕΕ εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο
Μικρότερα ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου καταγράφονται σε χώρες όπου η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση είναι πιο ανεπτυγμένες, σύμφωνα τουλάχιστον με τα πρώτα ευρήματα πανευρωπαϊκής μελέτης του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Αναλυτικότερα, με βάση τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της μελέτης, σε χώρες όπου η επαγγελματική κατάρτιση έχει μεγάλο μερίδιο στην εκπαίδευση, έχουν επιτευχθεί περιορισμένα ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου («σχολικής διαρροής»), ήδη χαμηλότερα από τον κοινοτικό στόχο για το 2020 (10%).
Στον αντίποδα, σε χώρες όπου η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση "βραδυπορεί", το ποσοστό των παιδιών που σταματούν νωρίς το σχολείο είναι υψηλότερο από τον στόχο 10%, μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις σημαντικά υψηλότερο.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 97% των νέων που δεν συνεχίζουν το σχολείο πέραν της υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι άτομα που το ξεκινούν, αλλά το εγκαταλείπουν στην πορεία (dropouts). Μόνο το 3% αντιστοιχεί σε παιδιά που εξαρχής δεν προχώρησαν πέραν της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Πάντως, ένα στα πέντε παιδιά που εγκαταλείπει πρόωρα το σχολείο, καταφέρνει τελικά, κάποια στιγμή στη συνέχεια της ζωής του, να αποκτήσει δεξιότητες και προσόντα ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Τα παιδιά που εγκαταλείπουν νωρίς το σχολείο αποτελούν απώλειες του εκπαιδευτικού συστήματος και οι δημόσιες αρχές έχουν την ευθύνη να τα στηρίξουν. Όπως στην περίπτωση της Ολλανδίας, η οποία χάρη στο σύστημα παρακολούθησης της αγοράς εκπαίδευσης, κατόρθωσε να εφαρμόσει πολιτικές, που μείωσαν σημαντικά την σχολική διαρροή τα τελευταία χρόνια.