ΕΣΠΑ 2015-2016: Η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών για τα 46.000 παιδιά που μένουν εκτός
Σε διευκρινίσεις προχώρησε το υπουργείο Οικονομίας σχετικά με το πρόγραμμα φιλοξενιας σε παιδκούς σταθμούς μέσω ΕΣΠΑ για το έτος 2015 - 2016 «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» μετά το πλήθος δημοσιευμάτων που διατύπωναν επιφυλάξεις ως προς την ικανότητα του προγράμματος να εξυπηρετήσει το σύνολο των αιτούμενων γονέων.
«Η πλήρης ενεργοποίηση του προγράμματος για τους παιδικούς σταθμούς καθυστέρησε μόλις 15 ημέρες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, μολονότι ο σχεδιασμός του προγράμματος έγινε μέσα σε ιδιάζουσες συνθήκες, λόγω της κρίσιμης οικονομικής κατάστασης και της μετάβασης σε ένα νέο ΕΣΠΑ (2014-2020)» ανέφερε ο ειδικός γραμματέας του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου του υπουργείου Οικονομίας Γιώργος Ιωαννίδης.
Στην σχετική ανακοίνωση τονίζεται ότι για το φετινό σχολικό έτος 2015-2016, το υπουργείο Οικονομίας μέσω της αρμόδιας ειδικής γραμματείας ΕΚΤ και μετά από διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει εξασφαλίσει 184 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο αποτελεί ένα από τα υψηλότερα των τελευταίων δέκα χρόνων στη διάρκεια λειτουργίας του προγράμματος. Το ποσό αυτό επιμερίζεται ως εξής: 137,9 εκατ. από το ΕΣΠΑ και 46,1 εκατ. εθνικούς πόρους (εθνικό ΠΔΕ).
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα εγκεκριμένα Επιχειρησιακά Προγράμματα (Τομεακά και Περιφερειακά), οι κοινοτικοί πόροι που προέρχονται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, επιμερίζονται, ως εξής: 47,9 εκατ. ευρώ από το Τομεακό ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» που καλύπτουν τους αιτούντες με οικογενειακό εισόδημα άνω του ορίου της φτώχειας, και 90 εκατ. ευρώ από τα ΠΕΠ, που καλύπτουν τους αιτούντες με οικογενειακό εισόδημα κάτω του ορίου της φτώχειας. Όπως αναφέρει το υπουργείο Οικονομίας, κατά το σχεδιασμό του προγράμματος δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να μην υπάρξει αλλαγή στις οικονομικές παραμέτρους σε σχέση με πέρυσι (ύψος voucher, συνολική χρηματοδότηση), να εξυπηρετηθεί τουλάχιστον ο ίδιος αριθμός αιτούντων και να βοηθηθούν οι έχοντες μεγαλύτερη ανάγκη, μέσω της ενίσχυσης του ειδικού βάρους που παίζει το ύψος του εισοδήματος. Η συμμετοχή των δομών (παιδικοί σταθμοί και ΚΔΑΠ) μέχρι το 70% της δυναμικότητάς τους επιβάλλεται για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης.
Επισημαίνεται ότι τμήμα μόνο των γονέων είναι δικαιούχοι του voucher, διότι απ' αυτό αποκλείονται αφενός οι δημόσιοι υπάλληλοι αφετέρου άτομα με εισόδημα άνω 12.000 ευρώ/ετησίως που, βάσει των περσινών στοιχείων, είναι το μέσο οικογενειακό εισόδημα των δικαιούχων του voucher.
Συνεπώς, χρειάζεται να διασφαλιστεί η ύπαρξη κενών θέσεων στους παιδικούς σταθμούς για όλους τους πολίτες. Για το έτος 2015-2016 έγιναν μια σειρά ενέργειες εξορθολογισμού του συστήματος, προκειμένου να ληφθούν υπόψη τα σχόλια των ευρωπαϊκών και ελληνικών ελεγκτικών αρχών τα προηγούμενα έτη. Συγκεκριμένα: η ροή της χρηματοδότησης εξαρτάται από την αποδεδειγμένη υλοποίηση του προγράμματος (φυσικού αντικειμένου) το ύψος της επιδότησης (voucher) σχετίστηκε με το ωράριο λειτουργίας της δομής (παιδικού σταθμού ή ΚΔΑΠ).
Συγκεκριμένα, με δεδομένο ότι το voucher καλύπτει τη δαπάνη για τη φύλαξη και φροντίδα ενός παιδιού για οκτώ ώρες, έπεται ότι το ύψος του voucher που απευθύνεται σε μια δομή με μικρότερο ωράριο (π.χ. τέσσερις ώρες ημερησίως) θα αναπροσαρμόζεται αναλόγως. Επισημαίνεται ότι απαγορεύεται ρητώς η πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση του δικαιούχου γονέα. Η πρόσκληση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι προϊόν αλλεπάλληλων συναντήσεων στελεχών των υπουργείων Οικονομίας (Ειδική Γραμματεία ΕΚΤ), Εσωτερικών και Εργασίας, καθώς και συναντήσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς (φορείς εκπροσώπησης, άλλες συλλογικότητες).
Επιπρόσθετα, το προσχέδιο της πρόσκλησης αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, κατά την οποία ελήφθησαν υπόψη και τα σχόλια των φορέων της κοινωνίας των πολιτών, με γνώμονα πάντοτε την τήρηση των ευρωπαϊκών κανονισμών που διέπουν τα προγράμματα».