Η Μαρία Καριωτάκη μιλά στο Mothersblog, για το επιτυχημένο της βιβλίο: «Η κυρία Σιντορέ και η γραμματική σαν παραμύθι»
Τη Μαρία Καριωτάκη τη γνώρισα με αφορμή το πρώτο της βιβλίο, «Η κυρία Σιντορέ και η μουσική Ορθογραφία». Τότε ήταν που της ζήτησα να μας μιλήσει για το συγγραφικό της εγχείρημα και τώρα η χαρά μου είναι διπλή μιας και τη ξανασυναντώ με αφορμή το νέο της βιβλίο «Η κυρία Σιντορέ και η γραμματική σαν παραμύθι».
Το νέο της μουσικό βιβλίο υπόσχεται να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν απλούς κανόνες γραμματικής μέσα από 10 ιστορίες και 8 τραγούδια που θα ακούσουν από τη φωνή αγαπημένων καλλιτεχνών όπως ο Πάνος Μουζουράκης, ο Γιάννης Σαββιδάκης, ο Χρήστος Καράνταης και η Ίριδα Τσιγάρα.
Συνέντευξη στη Μαργαρίτα Νικολάου
1. Και να που τα λέμε, περίπου δύο χρόνια μετά το πρώτο σου βιβλίο, «Η κυρία Σιντορέ και η μουσική Ορθογραφία», με αφορμή το νέο σου μουσικό βιβλίο που έχει τίτλο, «Η κυρία Σιντορέ και η γραμματική σαν παραμύθι». Μίλησέ μας για αυτό το βιβλίο.
Χαίρομαι που τα ξαναλέμε! Το νέο μου βιβλίο ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία με το πρώτο, τη μουσική ορθογραφία, ο γνωστικός στόχος γίνεται αφορμή για διασκέδαση, δημιουργία, τραγούδι και παιχνίδι. Πρόκειται για μια συλλογή παραμυθιών και τραγουδιών που φέρνουν τα παιδιά σε επαφή με τους βασικούς γραμματικούς όρους. Οι ιστορίες εισάγουν τη νέα γνώση με έναν τρόπο παραμυθένιο και τα τραγούδια βοηθούν στην απομνημόνευση των ορισμών. Η γραμματική γίνεται «εύπεπτη» και κατανοητή ώστε τα παιδιά, ακόμα και από 5 ετών, να μπορούν να κατανοήσουν τι είναι το ρήμα, το ουσιαστικό, το επίθετο, τα σημεία στίξης, ο Ενεστώτας, ο Μέλλοντας, ο Αόριστος, ο Παρατατικός, οι πτώσεις και άλλα. Συχνά τα επαληθεύω με παιδιά νηπιαγωγείου τα οποία, ακόμα κι αν σας φαίνεται παράξενο, πάντα δείχνουν να τα κατανοούν σε ικανοποιητικό βαθμό, φανταστείτε τα μεγαλύτερα παιδιά ή τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες!
2. Τι ήταν αυτό που σε ενέπνευσε να το γράψεις;
Ήθελα να προσωποποιήσω τους γραμματικούς όρους ώστε να μπορούν τα παιδιά να τους κατανοήσουν, να τους απομνημονεύσουν και να μπορούν να παίξουν μαζί τους! Πιστεύω ότι η γραμματική είναι ένα ψυχρό αντικείμενο που δεν προκαλεί εύκολα το ενδιαφέρον των παιδιών, μέσα από τα παραμύθια και τα τραγούδια προσπαθώ να τη φέρω πιο κοντά τους. Κάπως έτσι διδάσκω τη γραμματική στην Α’ και Β’ τάξη, κάνουμε δραματοποίηση, φτιάχνουμε στιχάκια, λέμε αστείες ιστορίες, παίζουμε... και τα παιδιά το διασκεδάζουν πολύ! Κάποιες από τις ιστορίες έχουν γραφτεί μαζί με τους μαθητές μου και χαιρόμαστε όλοι που πλέον θα τις γνωρίσουν κι άλλα πολλά παιδιά! Πριν δύο χρόνια τραβήξαμε βίντεο με τις ιστορίες και τα τραγούδια μας και, με την άδεια των γονιών, ανέβασα κάποια στο YouTube. Τα παιδιά απέκτησαν ένα ισχυρό κίνητρο για να ασχοληθούν με τη γραμματική γνωρίζοντας ότι όσα δημιουργήσουν θα δημοσιευθούν και θα τα μοιραστούν και με άλλα παιδιά.
{youtube}sqNxdR16kzc{/youtube}
3. Έχεις επισκεφθεί κάποιο σχολείο για να το παρουσιάσεις, αν ναι ποια ήταν η αντίδραση των παιδιών;
«Επισκέπτομαι» σχεδόν καθημερινά σχολεία σε όλη την Ελλάδα! Δηλαδή κάνω διαδικτυακές συναντήσεις με σχολικές τάξης. Μέχρι στιγμής έχω συνομιλήσει με περισσότερα από 1400 παιδιά από ολόκληρη την Ελλάδα και την Κύπρο και κάθε φορά το κάνω με μεγάλη ευχαρίστηση!
Τα παιδιά μου δείχνουν καταρχήν πόσο τους αρέσουν τα τραγούδια μου, τα τραγουδούν και τα χορεύουν μπροστά στην κάμερα! Επίσης, με ρωτούν πώς εμπνεύστηκα τις ιστορίες μου κι αν είναι αληθινά όσα γράφω στα βιβλία μου! Οι δάσκαλοί τους μου λένε κι εκείνοι πολύ καλά λόγια και δείχνουν να εκτιμούν τη χρησιμότητα των βιβλίων μου. Λατρεύω αυτήν την επικοινωνία με τους αναγνώστες, γι’ αυτό άλλωστε δημιούργησα αυτά τα βιβλία, για να τα μοιραστώ!
4. Τι έχει αλλάξει στη ζωή σου από την τελευταία φορά που μιλήσαμε;
Από τότε η κυρία Σιντορέ έχει γίνει ένα κομμάτι της ζωή μου, με έμπνευση τα βιβλία μου διατηρώ το δικό μου Blog, κάνω φιλαναγνωστικά εργαστήρια, θεατρικές παραστάσεις και παρουσιάζω ραδιοφωνική εκπομπή για παιδιά. Χαίρομαι να διοχετεύω την ενέργεια και τη δημιουργικότητά μου σε κάτι που σημαίνει για εμένα πολλά και τα παιδιά μου δείχνουν κι εκείνα πώς το απολαμβάνουν!
Κάτι άλλο που άλλαξε εδώ και λίγους μήνες είναι ότι μπήκα κι εγώ στο κλαμπ των μαμάδων!
5. Η εγκυμοσύνη και η μητρότητα, νιώθεις ότι σε έχουν αλλάξει σαν άνθρωπο;
Όχι, καθόλου, η καθημερινότητά μου βέβαια είναι πολύ διαφορετική και αρκετά πιο κουραστική αλλά μου αρέσει πολύ! Ανυπομονώ να έρθει η ώρα που η κόρη μου θα πάει στο σχολείο, τότε θα δω όσα διδάσκω από μια άλλη οπτική γωνία και ίσως γίνω καλύτερη δασκάλα.
6. Από τι εμπνέεσαι για να δημιουργήσεις μια νέα ιστορία;
Η επαφή μου με τα παιδιά είναι η πηγή έμπνευσής μου. Ειδικά όταν είναι μικρούλια και ζουν στον κόσμο της φαντασίας με ενοχλεί που πρέπει να τα προσγειώσω στην πραγματικότητα για να τους διδάξω, ας πούμε τι είναι τα διαλυτικά... Γι’ αυτό μεταφέρω στον κόσμο της φαντασίας τα διαλυτικά, τα οποία, για όσους δεν το ξέρουν, είναι δυο μαγικά πετράδια τα οποία εκτοξεύει με το ραβδί της η «μάγισσα Χωρίστρα» με στόχο να διαλύσει τα αγαπημένα ζευγαράκια γιατί η αγάπη της προκαλεί νευρικό κλονισμό!
7. Τι πιστεύεις ότι έχουν ανάγκη τα παιδιά στις μέρες μας;
Η ζωή των παιδιών γίνεται όλο και πιο «προκάτ» στο σχολείο πρέπει να μπουν σε συγκεκριμένα καλούπια, το απόγευμα γεμίζουν τον χρόνο τους με δραστηριότητες, στο σπίτι είναι περιορισμένα -καταρχήν λόγω χώρου, μέχρι και στους παιδότοπους έχουν κοπέλες που τα καθοδηγούν πώς να παίξουν. Με έκπληξη διαπιστώνω ότι τα παιδιά αποζητούν την καθοδήγηση των δασκάλων μέχρι και για να παίξουν στο διάλειμμα... από την πολύ καθοδήγηση και την υπερπροστασία έχουν χάσει τον αυθορμητισμό και την φαντασία τους. Καλό είναι να δώσουμε χρόνο και ευκαιρίες στα παιδιά να αυτενεργήσουν και να εκφραστούν ελεύθερα.
8. Το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα καλλιεργεί τη φαντασία των παιδιών;
Δε θα κρίνω το εκπαιδευτικό σύστημα γιατί είναι μόνο ένα εργαλείο, το ζήτημα είναι πώς επιλέγουμε να χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο, κι αυτό εξαρτάται από τους εκπαιδευτικούς. Τα παιδιά δεν έχουν ανάγκη να καλλιεργήσουμε την φαντασία τους, την έχουν έμφυτη, αυτά θα μπορούσαν να καλλιεργήσουν τη δική μας φαντασία αν δεν τρέχαμε πανικόβλητοι πίσω από την ύλη και τους διδακτικούς στόχους. Η φαντασία όμως δε μετριέται ούτε με βαθμούς, ούτε σε σελίδες όπως η διδακτέα ύλη, σε έναν κόσμο όπου όλα θέλουμε να τα μετράμε η μάχη αυτή είναι εξ αρχής άνιση...
9. Πόσο εύκολο είναι να κερδίσει το διάβασμα ένα παιδί;
Το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων οφείλει να είναι μια ελεύθερη επιλογή για τα παιδιά, άρα δεν το επιβάλουμε και δεν το κρίνουμε. Ένας καλός τρόπος είναι να δείξουμε εμείς πρώτα τον ενθουσιασμό μας για την ανάγνωση και να δώσουμε στο παιδί πολλά και διαφορετικά βιβλία για να επιλέξει ελεύθερα όποιο θελήσει, ακόμα κι αν μας φανεί χαμηλού επιπέδου. Αν υπάρξει εξαναγκασμός ή ποσοτική αξιολόγηση σε όλο αυτό τότε έχουμε χάσει το νόημα.
10. Ετοιμάζεις κάποιο νέο βιβλίο με την Κυρία Σιντορέ;
Προς το παρόν όχι, αλλά ετοιμάζω μια διαδραστική θεατρική παράσταση με ιστορίες και τραγούδια από τα βιβλία μου που θα διδάσκει στα παιδιά με γλαφυρό τρόπο γραμματική και ορθογραφία.
«Η κυρία Σιντορέ και η Γραμματική σαν παραμύθι», καθώς και «Η κυρία Σιντορέ και η μουσική ορθογραφία» κυκλοφορούν από τις εκδόσεις ΙΤΑΝΟΣ.
Περισσότερα για τη Μαρία Καριωτάκη, μπορείτε να δείτε εδώ
Για περισσότερες δραστηριότητες και ενημερώσεις μπορείτε να επισκεφθείτε το blog www.kiriasidore.blogspot.gr και facebook page