Μπορεί η σειρά γέννησης του παιδιού να επηρεάσει τη νοημοσύνη του;
- Σειρά γέννησης του παιδιού και νοημοσύνη
- Σειρά γέννησης του παιδιού και προσωπικότητα
Πολλές είναι οι επιστημονικές μελέτες που έχουν ασχοληθεί με τη σειρά γέννησης του παιδιού και τον τρόπο που επηρεάζει τον τύπο ανθρώπου που θα γίνει μεγαλώνοντας.
Οι περισσότερες από αυτές τις έρευνες έχουν ασχοληθεί με το πώς η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάσει τη νοημοσύνη και την προσωπικότητά τους.
Η Lilian Belmont και ο Francis Marolla από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Κολούμπια είναι οι πρώτοι που εξέτασαν τη σχέση ανάμεσα στη σειρά γέννησης και στη νοημοσύνη με ακρίβεια.
Οι ερευνητές αυτοί ανέλυσαν δεδομένα που συλλέχθηκαν από περίπου 40.000 19χρονους. Τα αποτελέσματα ήταν εκπληκτικά: η επίδοση στο τεστ νοημοσύνης μειωνόταν σταθερά όσο πιο πίσω βρισκόταν κάποιος στη σειρά γέννησης.
Για παράδειγμα, στους νέους που προέρχονταν από οικογένειες με τρία παιδιά, οι πρωτότοκοι ήταν πιο πιθανό να έχουν υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης απ΄ότι οι συμμετέχοντες που ήταν δευτερότοκοι, οι οποίοι με τη σειρά τους είχαν υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης από τα μικρότερα αδέλφια τους.
Αυτή η πτωτική τάση στο δείκτη νοημοσύνης βρέθηκε στις οικογένειες κάθε μεγέθους, είτε μια οικογένεια είχε τρία παιδιά είτε εννιά.
Σειρά γέννησης κα προσωπικότητα
Επικρατεί επίσης ένας μύθος σύμφωνα με τον οποίο η σειρά γέννησης μέσα στην οικογένεια επηρεάζει την προσωπικότητα.
Μια σημαντική έρευνα έγινε από τον Delroy Paulhus στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολούμπια που ενδιαφερόταν συγκεκριμένα για το αν η σειρά γέννησης είχε επίδραση σε αυτό που οι ψυχολόγοι αποκαλούν «Πέντε μεγάλους παράγοντες» της προσωπικότητας.
Θεωρίες για τους λόγους που υπάρχει το φαινόμενο της σειράς γέννησης
Αυτές οι μελέτες μας δίνουν στοιχεία ότι η σειρά γέννησης μπορεί να ασκήσει μια επιρροή, έστω μικρή στη νοημοσύνη και στην προσωπικότητα. Για να ερμηνευτεί αυτό έχουν προταθεί δύο μεγάλες θεωρίες, σύμφωνα με τον Andrew Whitehouse συγγραφέα του βιβλίου « Μεγαλώνει ο Μότσαρτ εξυπνότερα παιδιά;», εκδόσεις Μεταίχμιο.
Η πρώτη θεωρία υποστηρίζει ότι το φαινόμενο της σειράς γέννησης οφείλεται σε κοινωνικές επιρροές και οι διαφορές στη νοημοσύνη και στην προσωπικότητα οφείλονται σε πρότυπα αλληλεπίδρασης που αναπτύσσονται ανάμεσα στα μέλη μιας οικογένειας.
Στα πρωτότοκα παιδιά, όπως υποστηρίζεται, είναι η πρώτη φορά που οι γονείς ασχολούνται με την ανατροφή ενός παιδιού και επομένως είναι ιδιαίτερα προστατευτικοί ως γονείς, κάτι που μπορεί να κάνει το παιδί να γίνει πιο ευσυνείδητο και περισσότερο προσανατολισμένο προς την επιτυχία.Οταν έρχεται το δεύτερο ή το τρίτο παιδί, οι γονείς είναι πια «παλιές καραβάνες», κι έτσι υιοθετούν έναν τρόπο ανατροφής λιγότερο προστατευτικό , κάτι που ίσως κάνει τα παιδιά πιο επαναστατικά.
Η δεύτερη θεωρία υποστηρίζει ότι υπάρχουν βιολογικές διαφορές ανάμεσα στα πρωτότοκα παιδιά και σ’ αυτά που γεννιούνται μετά. Για παράδειγμα, η ίσια η εγκυμοσύνη μπορεί να προκαλεί βιολογικές μεταβολές στις γυναίκες και κάτι τέτοιο να έχει επιπτώσεις στην ανάπτυξη των κατοπινών εμβρύων.
Συμπέρασμα
Διάφορες αξιόπιστες έρευνες έχουν δείξει ότι τα πρωτότοκα παιδιά έχουν υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης και ότι έχουν περισσότερη ευσυνειδησία σε σχέση με το παιδιά που ακολουθούν σε σειρά γέννησης. Πρόκειται για πολύ μικρές διαφορές που οφείλονται σε κοινωνικές επιρροές.