Υπνοπαιδεία: Όνειρο ή πραγματικότητα;
Φανταστείτε το παιδί σας να έπεφτε για ύπνο και το επόμενο πρωινό να ξύπναγε διαβασμένο για το σχολείο, χωρίς να έχει προηγηθεί κοπιαστικό διάβασμα. Αλήθεια ή όχι; Η ειδικοί λένε πως η υπνοπαιδεία, δηλαδή η μάθηση κατά τη διάρκεια του ύπνου, ίσως τελικά δεν ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας. Εδώ και δεκαετίες οι επιστήμονες αναζητούν τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε τις ώρες του ύπνου μας, ώστε να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας, να βελτιώσουμε τις επιδόσεις μας σε κάποιον τομέα, ακόμη και να τροποποιήσουμε τη συμπεριφορά μας.
Πως ξεκίνησε:
Το 1942 ο ψυχολόγος Λόρενς Λεσάν επιστράτευσε την υπνοπαιδεία για να «θεραπεύσει» μια ομάδα παιδιών από τη συνήθεια να τρώνε τα νύχια τους. Ενώ τα παιδιά κοιμόντουσαν,τους έπαιξε για 54 διαδοχικές νύχτες το επαναλαμβανόμενο ηχογραφημένο μήνυμα «τα νύχια μου έχουν απαίσια πικρή γεύση. Μετά την ολοκλήρωση του πειράματος το 40% των παιδιών είχαν σταματήσει να τρώνε τα νύχια τους. Μια δεκαετία αργότερα δύο άλλοι ειδικοί, οι Φοξ και Ρόμπιν, δοκίμασαν την αποτελεσματικότητα της υπνοπαιδείας στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Οι εθελοντές του πειράματος άκουγαν κατά τη διάρκεια του ύπνου ένα επαναλαμβανόμενο ηχητικό μήνυμα με 25 κινέζικες λέξεις. Όταν ξύπνησαν σύμφωνα με τους ειδικούς σημείωσαν καλές επιδόσεις στην κατανόησή τους! Ο ενθουσιασμός ξεθύμανε γρήγορα καθώς το 1956 οι Τσαλρς Σάιμον και Γουίλιαμ Έμονς, αφού διεξήγαγαν μια σειρά από ανεπιτυχή πειράματα, αναίρεσαν τα πρώτα πειράματα και έτσι η υπόθεση «Υπνοπαιδεία» μπήκε στο χρονοντούλαπο!
Τα τελευταία χρόνια όμως το ενδιαφέρον για την υπνοπαιδεία, την επιστημονικής κοινότητας αναζωπυρώθηκε!Έρευνα πριν μερικά χρόνια του Αμερικάνικου Πανεπιστημίου Νορθγούεστερν, έδειξε ότι μπορούμε όχι μόνο να μάθουμε κάτι στον ύπνο μας, αλλά να ισχυροποιήσουμε ήδη κατακτημένες γνώσεις.
Παιδιά και υπνοπαιδεία:
Όσον αφορά τα παιδιά τώρα ο ύπνος συνδέεται με την μάθηση και ενισχύει την γνώση και την απόδοση. Απεναντίας η έλλειψη ύπνου οδηγεί σε μειωμένη πνευματική απόδοση. Δυστυχώς ο ανεπαρκής ύπνος είναι συνηθισμένο φαινόμενο, ειδικά σε εφήβους. Την επόμενη φορά όμως που θα ετοιμαστείτε να βάλετε τις φωνές στο παιδί σας που ξενυχτάει, να έχετε στο μυαλό σας την άποψη του νευροεπιστήμονα Ράσελ Φόστερ,ο οποίος υποστηρίζει πως οι έφηβοι είναι βιολογικά προγραμματισμένοι να κοιμούνται αργότερα και να ξυπνούν αργότερα από τα παιδιά. Το βρετανικό γυμνάσιο έλαβε σοβαρά υπόψη του τα λεγόμενα του Φόστερ, μετατοπίζοντας πιλοτικά την ώρα έναρξης μαθημάτων από τις 9 στις 10 το πρωί. Το κέρδος από μια κερδισμένη ώρα ύπνου; Καλύτερες επιδόσεις στα μαθηματικά και στα αγγλικά, 8% μείωση στις καθυστερημένες προσελεύσεις και 27% λιγότερες απουσίες.