Οταν το παιδί με δυσλεξία αρνείται την καλοκαιρινή του εξάσκηση
«Η δασκάλα είπε μέσα στο καλοκαίρι να διαβάσουν τα παιδιά ένα λογοτεχνικό βιβλίο, αλλά το παιδί μου δεν θέλει ούτε να το ακούει. Τι να κάνω; Πώς να το πείσω; Φαίνεται κουρασμένο»!
Ο παραπάνω διάλογος ίσως φαίνεται γνωστός σε γονείς παιδιών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι προσπαθούν να χειριστούν την κούραση του παιδιού και την οδηγία της δασκάλας. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, το οποίο παρακολουθεί και συνεδρίες αποκατάστασης πάντα υπερπροσπαθεί.
Προσπαθεί περισσότερο από τα άλλα παιδιά στο σχολείο, στο διάβασμα στο σπίτι, στα προγράμματα παρέμβασης. Οι γλωσσικές πληροφορίες είναι για αυτό ο πιο δύσκολος τρόπος για να μάθει, να κατανοήσει, να επεξεργαστεί. Επομένως είναι πολύ λογικό στο διάστημα των διακοπών το παιδί να αντιδρά αρνητικά στο ενδεχόμενο πάλι να ασχοληθεί με κάτι που δεν το διασκεδάζει ή χαλαρώνει, αλλά το αγχώνει και το θέτει για ακόμη μια φορά αντιμέτωπο με τις δυσκολίες του.
Η οδηγία και η προσωπική τοποθέτηση είναι ότι το παιδί πρέπει οπωσδήποτε να ξεκουραστεί και να παίξει όπως θέλει αυτό. Άλλωστε αυτός είναι και ο τρόπος για να αφομοιώσει τις γνώσεις που πήρε και να τις εφαρμόσει στην καθημερινή του επικοινωνία. Οτιδήποτε θέλουμε να προσθέσουμε στη διάρκεια της ημέρας, πρέπει να παίρνει μόνο τη μορφή παιχνιδιού και διασκέδασης.
Έτσι λοιπόν υπάρχουν ιδέες που μπορούν να εφαρμοστούν διαβάζοντας ένα βιβλίο και κάνοντας ενδιαφέρουσες ασκήσεις/παιχνίδια με αφορμή αυτό:
-Να ζωγραφίσει τους ήρωες του βιβλίου. Δώστε του ποικιλία υλικών (μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, κηρομπογιές, τέμπερες, δαχτυλομπογιές, κάρβουνο, μεγάλα και μικρά χαρτιά κα.)
-Να ζωγραφίσει μια σκηνή από τη πλοκή του βιβλίου (διαλέξτε μια έντονη σκηνή).
-Κολλήστε ένα μεγάλο χαρτόνι στον τοίχο. Πάρτε μαρκαδόρους και φτιάξτε μαζί ένα ενδιαφέρον, πολύχρωμο σχεδιάγραμμα του βιβλίου με τα πρόσωπα και τι γίνεται στην ιστορία.
-Βάλτε το να διηγηθεί την ιστορία και μαγνητοφωνήστε το. Αφήστε το μετά να ακούσει την φωνή του. Μπορείτε να το κάνετε και εσείς σαν παιχνίδι.
-Παίξτε παντομίμα με την ιστορία του βιβλίου.
-Αφήστε το να «ντυθεί» και να παίξει την ιστορία (σε πολλά παιδιά αρέσει η δραματοποίηση της ιστορίας).
-Γράψτε σε ένα μεγάλο χαρτόνι μια πρόταση που έχει σχέση με το βιβλίο, αλλά κάπου θα έχετε κάνει ένα λάθος. Ανάλογα με την ηλικία και τις δυσκολίες του παιδιού το λάθος θα είναι περισσότερο ή λιγότερο εμφανές. Προτρέψτε το να το διορθώσει.
-Παίξτε και προσαρμόστε το παιχνίδι: «Φτιάξε στο ψυγείο τι εννοώ» στην ιστορία του βιβλίου πχ. σχηματίστε τα ονόματα των ηρώων και κάποιο να είναι λάθος ή να λείπει κτλ.
-Παίξτε κρεμάλα με στοιχεία του βιβλίου δηλ. βάλτε ως ζητούμενες λέξεις: ονόματα ηρώων, μέρη, γεγονότα (κλοπή, ζημιά κτλ.), διάφορα σχετικά ουσιαστικά, ρήματα.
-Αρχίστε να διηγήστε το βιβλίο και θα έχετε προετοιμάσει το παιδί ότι όσο θα «λέτε» την ιστορία θα κάνετε «τόσα» λάθη πχ. 4 λάθη. Ενθαρρύνετε να τα εντοπίσει κατά τη διήγηση σας.
Μην ξεχνάτε:
Υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί τρόποι που μπορούν να εφαρμοστούν ως αφορμές για να ασχοληθεί ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες και όχι μόνο, με ένα βιβλίο. Οι βασικές οδηγίες είναι να είναι το παιδί ξεκούραστο και να δει όλη αυτή την ενασχόληση σαν παιχνίδι. Εμπλέξτε και άλλα παιδιά που μπορεί να είναι μαζί στις διακοπές σε αυτά τα παιχνίδια. Προσέξτε να είναι ένα τη φορά και με απόσταση ημερών ενδιάμεσα για να μην γίνει βαρετή η διαδικασία. Επίσης δεν είναι απαραίτητο να ταιριάζουν όλοι αυτοί οι τρόποι στο κάθε παιδί. Το πιο σημαντικό είναι να μην πιέσουμε και να σεβαστούμε το χρόνο ξεκούρασης του παιδιού.