Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί σταθμοί των παιδιών από τη γέννησή τους έως 3 ετών
Οι αναπτυξιακοί σταθμοί ή ορόσημα ενός παιδιού επιτρέπουν στους γονείς και στους ιατρούς να ελέγχουν τη μάθηση, τη συμπεριφορά, και την ανάπτυξή του.
Οι σταθμοί αυτοί -που παρουσιάζονται στη συνέχεια- , είναι κατά προσέγγιση όπως και τα ηλικιακά όρια τα οποία δεν ισχύουν απόλυτα για όλα τα παιδιά, διότι κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο.
Επικοινωνία- γλωσσική ανάπτυξη
Γέννηση-8 μηνών:
- Κλαίει για να δείξει ότι πονάει ή ανησυχεί για κάτι.
- Χαμογελάει ή βγάζει ήχους για ν ΄ αρχίσει την κοινωνική επαφή.
- Ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη φωνή. Κοιτάζει επίμονα τα πρόσωπα των άλλων γύρω του.
- Χρησιμοποιεί φωνητικούς και μη φωνητικούς τρόπους για να εκφράσει το ενδιαφέρον του και να τραβήξει την προσοχή.
- Ψελλίζει χρησιμοποιώντας όλων των ειδών τους ήχους, Μιλάει στον εαυτό του, όταν είναι μόνο του.
- Συνδυάζει ήχους. Καταλαβαίνει ονόματα γνωστών προσώπων και αντικειμένων. Γελάει κι ακούει συζητήσεις.
8-18 μηνών:
- Καταλαβαίνει πολύ περισσότερες λέξεις απ ΄ αυτές που μπορεί να πει.
- Κοιτάζει περίπου είκοσι αντικείμενα, όταν κάποιος τα ονοματίζει.
- Φτιάχνει μακριές προτάσεις με βαβισμό.
- Κουνάει το κεφάλι για να πει «όχι». Λέει μερικές λέξεις καθαρά.
- Κοιτάζει με ενδιαφέρον τα εικονογραφημένα βιβλία και δείχνει τα διάφορα αντικείμενα.
- Χρησιμοποιεί και άλλους ήχους, πέρα από το κλάμα, για να βοηθηθεί.
- Αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις όπως εγώ, εμένα, εσύ.
18 μηνών-3 χρόνων:
- Συνδυάζει λέξεις.
- Παρακολουθεί μια ιστορία ή ένα παραμύθι για λίγη ώρα.
- Χρησιμοποιεί ένα λεξιλόγιο που μπορεί να φτάσει τις 200 λέξεις.
- Έχει φαντασία στη γλώσσα. Αρχίζει να παίζει συμβολικά παιχνίδια.
- Γνωρίζει τη χρήση πολλών συσκευών στο σπίτι.
- Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις.
- Χρησιμοποιεί επίθετα και επιρρήματα. Διηγείται τα γεγονότα της ημέρας
Κινητικότητα και συντονισμός χεριού-ματιού
Γέννηση-8 μηνών:
- Το μικρό βρέφος χρησιμοποιεί πολλά σύνθετα αντανακλαστική: ψάχνει κάτι για να πιπιλίσει, κρατιέται όταν πάει να πέσει, γυρνάει το κεφάλι όταν δεν αναπνέει ελεύθερα. Αποφεύγει το έντονο φως, τις έντονες οσμές και τον πόνο.
- Βάζει το χέρι ή άλλα αντικείμενα στο στόμα. Αρχίζει να πιάνει τα αντικείμενα που το ενδιαφέρουν.
- Πιάνει, αφήνει και μετά ξαναπιάνει και ξαναφήνει τα αντικείμενα.
- Σηκώνει και κρατάει το κεφάλι ψηλά. Κάθεται χωρίς στήριγμα. Κουλουριάζεται. Μεταφέρει και ψάχνει τα αντικείμενα με τα χέρια. Μπουσουλάει.
8-18 μηνών:
- Κάθεται άνετα στην καρέκλα.
- Ανασηκώνεται και κρατιέται από τα έπιπλα.
- Περπατάει όταν το κρατούν. Αρχίζει και περπατάει μόνο του.
- Πετάει αντικείμενα.
- Σκαρφαλώνει στις σκάλες.
- Σκύβει, χοροπηδάει, κάνει μερικά βήματα.
18 μηνών-3 χρόνων:
- Κάνει γραμμές με το μαρκαδόρο ή τις ξυλομπογιές.
- Ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες. Μπορεί να παραλείψει ένα σκαλοπάτι.
- Κλωτσάει μια μπάλα.
- Στέκεται στο ένα πόδι.
- Περνάει χάντρες σε μια κλωστή.
- Ζωγραφίζει έναν κύκλο.
- Στέκεται και περπατάει στην άκρη των δαχτύλων.
- Ανεβαίνει ένα ένα τα σκαλιά εναλλάξ.
- Μεταχειρίζεται το ψαλίδι.
- Μπορεί να τραβήξει μια ευθεία γραμμή με τις ξυλομπογιές.
*Σημείωση: Πολλές από τις συμπεριφορές που υποδεικνύονται εδώ μπορεί να εμφανιστούν νωρίτερα ή αργότερα σε κάθε παιδί.
Μαρία Σινάνη
Βρεφονηπιαγωγός