Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί σταθμοί των παιδιών από τη γέννησή τους έως 3 ετών

Οι αναπτυξιακοί σταθμοί ή ορόσημα ενός παιδιού  επιτρέπουν στους γονείς και στους ιατρούς να ελέγχουν τη μάθηση, τη συμπεριφορά, και την ανάπτυξή του.

Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί σταθμοί των παιδιών από τη γέννησή τους έως 3 ετών

Οι σταθμοί αυτοί -που παρουσιάζονται στη συνέχεια- , είναι κατά προσέγγιση όπως και τα ηλικιακά όρια τα οποία δεν ισχύουν απόλυτα για όλα τα παιδιά, διότι κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο.

Επικοινωνία- γλωσσική ανάπτυξη

Γέννηση-8 μηνών:

  • Κλαίει για να δείξει ότι πονάει ή ανησυχεί για κάτι.
  • Χαμογελάει ή βγάζει ήχους για ν ΄ αρχίσει την κοινωνική επαφή.
  • Ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη φωνή. Κοιτάζει επίμονα τα πρόσωπα των άλλων γύρω του.
  • Χρησιμοποιεί φωνητικούς και μη φωνητικούς τρόπους για να εκφράσει το ενδιαφέρον του και να τραβήξει την προσοχή.
  • Ψελλίζει χρησιμοποιώντας όλων των ειδών τους ήχους, Μιλάει στον εαυτό του, όταν είναι μόνο του.
  • Συνδυάζει ήχους. Καταλαβαίνει ονόματα γνωστών προσώπων και αντικειμένων. Γελάει κι ακούει συζητήσεις.

8-18 μηνών:

  • Καταλαβαίνει πολύ περισσότερες λέξεις απ ΄ αυτές που μπορεί να πει.
  • Κοιτάζει περίπου είκοσι αντικείμενα, όταν κάποιος τα ονοματίζει.
  • Φτιάχνει μακριές προτάσεις με βαβισμό.
  • Κουνάει το κεφάλι για να πει «όχι». Λέει μερικές λέξεις καθαρά.
  • Κοιτάζει με ενδιαφέρον τα εικονογραφημένα βιβλία και δείχνει τα διάφορα αντικείμενα.
  • Χρησιμοποιεί και άλλους ήχους, πέρα από το κλάμα, για να βοηθηθεί.
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις όπως εγώ, εμένα, εσύ.

18 μηνών-3 χρόνων:

  • Συνδυάζει λέξεις.
  • Παρακολουθεί μια ιστορία ή ένα παραμύθι για λίγη ώρα.
  • Χρησιμοποιεί ένα λεξιλόγιο που μπορεί να φτάσει τις 200 λέξεις.
  • Έχει φαντασία στη γλώσσα. Αρχίζει να παίζει συμβολικά παιχνίδια.
  • Γνωρίζει τη χρήση πολλών συσκευών στο σπίτι.
  • Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις.
  • Χρησιμοποιεί επίθετα και επιρρήματα. Διηγείται τα γεγονότα της ημέρας

Κινητικότητα και συντονισμός χεριού-ματιού

Γέννηση-8 μηνών:

  • Το μικρό βρέφος χρησιμοποιεί πολλά σύνθετα αντανακλαστική: ψάχνει κάτι για να πιπιλίσει, κρατιέται όταν πάει να πέσει, γυρνάει το κεφάλι όταν δεν αναπνέει ελεύθερα. Αποφεύγει το έντονο φως, τις έντονες οσμές και τον πόνο.
  • Βάζει το χέρι ή άλλα αντικείμενα στο στόμα. Αρχίζει να πιάνει τα αντικείμενα που το ενδιαφέρουν.
  • Πιάνει, αφήνει και μετά ξαναπιάνει και ξαναφήνει τα αντικείμενα.
  • Σηκώνει και κρατάει το κεφάλι ψηλά. Κάθεται χωρίς στήριγμα. Κουλουριάζεται. Μεταφέρει και ψάχνει τα αντικείμενα με τα χέρια. Μπουσουλάει.

8-18 μηνών:

  • Κάθεται άνετα στην καρέκλα.
  • Ανασηκώνεται και κρατιέται από τα έπιπλα.
  • Περπατάει όταν το κρατούν. Αρχίζει και περπατάει μόνο του.
  • Πετάει αντικείμενα.
  • Σκαρφαλώνει στις σκάλες.
  • Σκύβει, χοροπηδάει, κάνει μερικά βήματα.

18 μηνών-3 χρόνων:

  • Κάνει γραμμές με το μαρκαδόρο ή τις ξυλομπογιές.
  • Ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες. Μπορεί να παραλείψει ένα σκαλοπάτι.
  • Κλωτσάει μια μπάλα.
  • Στέκεται στο ένα πόδι.
  • Περνάει χάντρες σε μια κλωστή.
  • Ζωγραφίζει έναν κύκλο.
  • Στέκεται και περπατάει στην άκρη των δαχτύλων.
  • Ανεβαίνει ένα ένα τα σκαλιά εναλλάξ.
  • Μεταχειρίζεται το ψαλίδι.
  • Μπορεί να τραβήξει μια ευθεία γραμμή με τις ξυλομπογιές.

*Σημείωση: Πολλές από τις συμπεριφορές που υποδεικνύονται εδώ μπορεί να εμφανιστούν νωρίτερα ή αργότερα σε κάθε παιδί.

Μαρία Σινάνη

Βρεφονηπιαγωγός

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved