Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί σταθμοί των παιδιών από τη γέννησή τους έως 3 ετών

Οι αναπτυξιακοί σταθμοί ή ορόσημα ενός παιδιού  επιτρέπουν στους γονείς και στους ιατρούς να ελέγχουν τη μάθηση, τη συμπεριφορά, και την ανάπτυξή του.

Οι σταθμοί αυτοί -που παρουσιάζονται στη συνέχεια- , είναι κατά προσέγγιση όπως και τα ηλικιακά όρια τα οποία δεν ισχύουν απόλυτα για όλα τα παιδιά, διότι κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο.

Επικοινωνία- γλωσσική ανάπτυξη

Γέννηση-8 μηνών:

  • Κλαίει για να δείξει ότι πονάει ή ανησυχεί για κάτι.
  • Χαμογελάει ή βγάζει ήχους για ν ΄ αρχίσει την κοινωνική επαφή.
  • Ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη φωνή. Κοιτάζει επίμονα τα πρόσωπα των άλλων γύρω του.
  • Χρησιμοποιεί φωνητικούς και μη φωνητικούς τρόπους για να εκφράσει το ενδιαφέρον του και να τραβήξει την προσοχή.
  • Ψελλίζει χρησιμοποιώντας όλων των ειδών τους ήχους, Μιλάει στον εαυτό του, όταν είναι μόνο του.
  • Συνδυάζει ήχους. Καταλαβαίνει ονόματα γνωστών προσώπων και αντικειμένων. Γελάει κι ακούει συζητήσεις.

8-18 μηνών:

  • Καταλαβαίνει πολύ περισσότερες λέξεις απ ΄ αυτές που μπορεί να πει.
  • Κοιτάζει περίπου είκοσι αντικείμενα, όταν κάποιος τα ονοματίζει.
  • Φτιάχνει μακριές προτάσεις με βαβισμό.
  • Κουνάει το κεφάλι για να πει «όχι». Λέει μερικές λέξεις καθαρά.
  • Κοιτάζει με ενδιαφέρον τα εικονογραφημένα βιβλία και δείχνει τα διάφορα αντικείμενα.
  • Χρησιμοποιεί και άλλους ήχους, πέρα από το κλάμα, για να βοηθηθεί.
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις όπως εγώ, εμένα, εσύ.

18 μηνών-3 χρόνων:

  • Συνδυάζει λέξεις.
  • Παρακολουθεί μια ιστορία ή ένα παραμύθι για λίγη ώρα.
  • Χρησιμοποιεί ένα λεξιλόγιο που μπορεί να φτάσει τις 200 λέξεις.
  • Έχει φαντασία στη γλώσσα. Αρχίζει να παίζει συμβολικά παιχνίδια.
  • Γνωρίζει τη χρήση πολλών συσκευών στο σπίτι.
  • Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις.
  • Χρησιμοποιεί επίθετα και επιρρήματα. Διηγείται τα γεγονότα της ημέρας

Κινητικότητα και συντονισμός χεριού-ματιού

Γέννηση-8 μηνών:

  • Το μικρό βρέφος χρησιμοποιεί πολλά σύνθετα αντανακλαστική: ψάχνει κάτι για να πιπιλίσει, κρατιέται όταν πάει να πέσει, γυρνάει το κεφάλι όταν δεν αναπνέει ελεύθερα. Αποφεύγει το έντονο φως, τις έντονες οσμές και τον πόνο.
  • Βάζει το χέρι ή άλλα αντικείμενα στο στόμα. Αρχίζει να πιάνει τα αντικείμενα που το ενδιαφέρουν.
  • Πιάνει, αφήνει και μετά ξαναπιάνει και ξαναφήνει τα αντικείμενα.
  • Σηκώνει και κρατάει το κεφάλι ψηλά. Κάθεται χωρίς στήριγμα. Κουλουριάζεται. Μεταφέρει και ψάχνει τα αντικείμενα με τα χέρια. Μπουσουλάει.

8-18 μηνών:

  • Κάθεται άνετα στην καρέκλα.
  • Ανασηκώνεται και κρατιέται από τα έπιπλα.
  • Περπατάει όταν το κρατούν. Αρχίζει και περπατάει μόνο του.
  • Πετάει αντικείμενα.
  • Σκαρφαλώνει στις σκάλες.
  • Σκύβει, χοροπηδάει, κάνει μερικά βήματα.

18 μηνών-3 χρόνων:

  • Κάνει γραμμές με το μαρκαδόρο ή τις ξυλομπογιές.
  • Ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες. Μπορεί να παραλείψει ένα σκαλοπάτι.
  • Κλωτσάει μια μπάλα.
  • Στέκεται στο ένα πόδι.
  • Περνάει χάντρες σε μια κλωστή.
  • Ζωγραφίζει έναν κύκλο.
  • Στέκεται και περπατάει στην άκρη των δαχτύλων.
  • Ανεβαίνει ένα ένα τα σκαλιά εναλλάξ.
  • Μεταχειρίζεται το ψαλίδι.
  • Μπορεί να τραβήξει μια ευθεία γραμμή με τις ξυλομπογιές.

*Σημείωση: Πολλές από τις συμπεριφορές που υποδεικνύονται εδώ μπορεί να εμφανιστούν νωρίτερα ή αργότερα σε κάθε παιδί.

Μαρία Σινάνη

Βρεφονηπιαγωγός

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved