Τι είναι η δυσαριθμησία και πώς αντιμετωπίζεται στα παιδιά
Η δυσαριθμησία είναι ένας καινούριος, σχετικά, όρος. Πρόκειται για μια διαταραχή που εντάσσεται στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, απολύτως διακριτή από τις υπόλοιπες (π.χ. δυσλεξία). Ωστόσο, δεν αποκλείεται η συνύπαρξη της δυσαριθμησίας με άλλες μαθησιακές δυσκολίες (δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή και στα μαθηματικά).
Τα παιδιά με δυσαριθμησία δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα μαθηματικά και οτιδήποτε έχει σχέση με αυτά. Δεν είναι απαραίτητο να παρουσιάσουν δυσκολίες στην ανάγνωση, την ορθογραφία και γενικά το γραπτό λόγο. Αντίθετα, μπορεί να έχουν ικανοποιητική επίδοση σε όλα τα άλλα σχολικά μαθήματα.
Θα πρέπει να προβληματιστείτε όταν το παιδί σας:
- δεν μπορεί να διαβάσει ή/και να γράψει αριθμούς,
- δεν μπορεί να εκτελέσει τις τέσσερις αριθμητικές πράξεις (είτε νοερά, είτε γραπτά),
- δεν μπορεί να θυμηθεί τύπους, κανόνες και μαθηματικές έννοιες,
- δεν έχει καλή αίσθηση του χρόνου και του χώρου (χάνεται εύκολα, δεν μπορεί να διαβάσει χάρτες),
- δυσκολεύεται να διαβάσει τους δείκτες του ρολογιού και να κατανοήσει εύκολα μουσικές έννοιες,
- δεν διαχειρίζεται καλά τα χρήματα,
- δυσκολεύεται να ολοκληρώσει εργασίες που χρειάζονται τη συνεργασία ματιού-χεριού,
- δυσκολεύεται να συμμετάσχει σε παιχνίδια που απαιτούν να θυμάται τη σειρά του ή να κρατάει σκορ (π.χ επιτραπέζια παιχνίδια),
- πιο σπάνια, η δυσαριθμησία επηρεάζει τις ανώτερες μαθηματικές λειτουργίες (γεωμετρία, τριγωνομετρία).
Ας σημειωθεί ότι, ένα παιδί με δυσαριθμησία μπορεί να παρουσιάζει όλα ή κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα.
Πού οφείλεται
Το πρόβλημα της δυσαριθμησίας δεν οφείλεται σε αισθητηριακές βλάβες, συναισθηματικές διαταραχές, ακατάλληλη εκπαίδευση ή χαμηλή νοημοσύνη του παιδιού. Δεν έχει βρεθεί ακόμα η αιτία που το προκαλεί. Ωστόσο, υπάρχουν θεωρίες σύμφωνα με τις οποίες το πρόβλημα ενδέχεται να οφείλεται σε δυσλειτουργία διαφόρων περιοχών του εγκεφάλου (του αριστερού ή του δεξιού εγκεφαλικού ημισφαιρίου, του θαλάμου κλπ.).
H διάγνωση
Η αξιολόγηση των μαθηματικών δεξιοτήτων του παιδιού πρέπει να γίνεται από Ειδικό Παιδαγωγό ειδικευμένο στις μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά, ώστε να αποφεύγεται η περίπτωση λάθους. Πρέπει ο Ειδικός Παιδαγωγός να σιγουρευτεί ότι το παιδί έχει δυσαριθμησία και δεν είναι απλά αδύναμο στα μαθηματικά, είτε γιατί έχει κενά είτε γιατί αρνείται να μελετήσει. Η διαδικασία διάγνωσης περιλαμβάνει ποικιλία δοκιμασιών: ειδικά σταθμισμένα τεστ, αλλά και μη τυποποιημένες διαδικασίες αξιολόγησης που ελέγχουν την γενικότερη μαθηματική γνώση του παιδιού.
Και τώρα τι κάνουμε;
Από τη στιγμή που έχει γίνει διάγνωση δυσαριθμησίας, οι γονείς πρέπει να συνεργαστούν στενά με τον ειδικό παιδαγωγό. Είναι σαφές ότι η κακή επίδοση του παιδιού τους στα μαθηματικά δεν οφείλεται σε έλλειψη μελέτης. Επομένως, οι φωνές και οι τιμωρίες δεν ωφελούν. Από εκεί και πέρα ο ειδικός θα θέσει τους σωστούς στόχους και θα «χτίσει» το κατάλληλο πρόγραμμα αποκατάστασης, προσαρμοσμένο στις αδυναμίες, αλλά και στα δυνατά σημεία του παιδιού.