Πώς μπορείτε να ανακαλύψετε τα κρυφά ταλέντα του παιδιού σας
Τα περισσότερα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν μέσα σε ένα φροντισμένο περιβάλλον που τους προσφέρει επαρκή συναισθηματική φροντίδα ,άλλα και πρώιμα παιδαγωγικά ερεθίσματα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα σχεδόν όλα τα παιδιά να δείχνουν ότι έχουν κάποιου είδους κλίση ή ιδιαίτερη προτίμηση σε έναν ή περισσότερους τομείς.
Πώς μπορούμε εμείς οι γονείς να διακρίνουμε αν το παιδί μας έχει ταλέντο;
Ο ειδικός εξηγεί πως μια σημαντική αξία της ελληνικής οικογένειας είναι η σωστή και η καλή εκπαίδευση των παιδιών. Πραγματικά, όλοι οι γονείς, από πολύ νωρίς, εντάσσουν τα παιδιά τους σε διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα. Είναι αρκετά συχνό, οι γονείς που γνωρίζουν καλά μια δεύτερη γλώσσα να μιλούν από την πρώτη μέρα στο παιδί τους, χρησιμοποιώντας και τις δύο.
Τελευταία, είναι πολύ διαδεδομένο, οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους να παρακολουθούν εκπαιδευτικά προγράμματα που γίνονται σε Αναπτυξιακά Κέντρα, ακόμα και από την πρώτη βρεφική ηλικία. Μέσα από αυτά τα εκπαιδευτικά προγράμματα εξασκούνται σε δραστηριότητες όπως είναι οι:
• Κινητικές
• μουσικές, μίμησης-έκφρασης
• κατασκευές
Έτσι, με αυτό τον τρόπο αρχίζουμε να διακρίνουμε τις κλίσεις και τα ταλέντα του παιδιού.
Ποια είναι η διαφορά του ταλέντου από την κλίση;
Το ταλέντο είναι, μια ικανότητα που ξεχωρίζει πολύ περισσότερο σε σχέση με τις υπόλοιπες ικανότητες ενός παιδιού. Συνήθως την εμφανίζει ένα παιδί από πολύ μικρή ηλικία. Τότε λέμε ότι το παιδί μας έχει ταλέντο σε αυτή την ικανότητα. Πάντα το ταλέντο σε σχέση με μια ικανότητα ξεπερνά, κατά πολύ, τον μέσο όρο των συνομήλικων του. Για να πούμε ότι ένα παιδί έχει ταλέντο στα μαθηματικά, η επίδοση του θα πρέπει να είναι τουλάχιστον δυο φορές μεγαλύτερη από έναν συνομήλικο του.
Τα ταλαντούχα παιδιά είναι σπάνια, όπως και τα χαρισματικά παιδιά ή τα έξυπνα. Όταν λέμε κλίση εννοούμε την προδιάθεση ενός παιδιού να μαθαίνει εύκολα γρήγορα και σωστά ,του δείχνεις κάτι και αμέσως το μαθαίνει. Κλίση μπορεί να έχει ένα παιδί σε πολλούς τομείς όπως είναι:
• ζωγραφική
• γλώσσες
• ρυθμός
Συνήθως οι ικανότητες του παιδιού είναι στα ανωτέρα φυσιολογικά άλλα δεν είναι υπέρμετρα ανεπτυγμένες όπως εκείνες του ταλαντούχου παιδιού.
Πώς μπορεί να εκτιμηθεί ένα παιδί ώστε να ξέρουμε αν είναι ταλαντούχο ή έχει κλίση σε ένα τομέα;
Πραγματικά η εκτίμηση, η αξιολόγηση δηλαδή του πότε ένα παιδί μπορεί να έχει κλίση σε ένα τομέα ή να είναι ταλαντούχο μόνο ένα ειδικός της παιδικής ανάπτυξης μπορεί να το απαντήσει αξιόπιστα. Εξετάζουμε το παιδί χορηγώντας διάφορα αναπτυξιακά τεστ, IQ test και στην συνέχεια του δίνουμε πιο εξειδικευμένα για ταλαντούχα παιδιά. Η διάγνωση χρειάζεται πάντα να γίνετε από έναν Ειδικό.
Υπάρχουν περιπτώσεις κάποιοι γονείς να θεωρούν ότι το παιδί τους είναι ταλαντούχο ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι ή και το αντίθετο να μην διακρίνουν το ταλέντο ενός παιδιού;
Συχνά συναντάμε γονείς οι οποίοι πιστεύουν ότι έχουν ένα ταλαντούχο παιδί ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι. Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν γονείς που βομβαρδίζουν τα παιδιά τους με εκπαιδευτικό υλικό και τα πιέζουν να μάθουν από πολύ νωρίς. Αυτά τα παιδιά μπορεί αρχικά να δίνουν την εντύπωση ταλαντούχου παιδιού αλλά μέσω μιας αναπτυξιακής εκτίμησης διαπιστώνετε ότι πρόκειται για ένα παιδί με πολλές γνώσεις και καλές ικανότητες για την ηλικία του και τίποτα παραπάνω.
Πολύ συχνά οι γονείς παραπονιούνται ότι το παιδί τους δεν έχει ούτε κλίση ούτε κάποιο ταλέντο. Είναι αυτό αλήθεια;
Πραγματικά πολλά παιδιά ενώ δοκιμάζουν, από την προσχολική ηλικία, διάφορες δραστηριότητες, τόσο με την παρότρυνση των γονιών τους όσο με τη δική τους επιλογή, ξεκινούν κάποιες δραστηριότητες, για ένα μικρό χρονικό διάστημα και στη συνέχεια αντιδρούν ότι δεν τους αρέσει και τέλος το εγκαταλείπουν. Αυτό συμβαίνει, όχι γιατί τα παιδιά δεν έχουν κάποια κλίση ή ταλέντο αλλά γιατί μπορεί τις περισσότερες φορές να έχουν μία ήπια διάσπαση προσοχής, γεγονός που δεν τα αφήνει να ασχοληθούν απερίσπαστα και να επενδύσουν συναισθηματικά σε αυτό. Οι γονείς θα πρέπει να παρατηρήσουν εάν αυτό είναι κάτι που συμβαίνει και σε άλλους τομείς της ζωής τους, αν είναι π.χ. ανοργάνωτα στην προσωπική τους ζωή ή στις σχέσεις με τους γύρω. Εάν συμβαίνει αυτό, τότε θα πρέπει να γίνει μία αξιολόγηση για ΔΕΠΥ και διάσπαση προσοχής σε ένα Αναπτυξιακό Κέντρο.
Η συμβουλή του Ειδικού:
Το πιο συχνό είναι το αντίθετο, γονείς δηλαδή να μην μπορούν να αντιληφθούν το ταλέντο του παιδιού τους είτε από έλλειψη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης είτε επειδή δεν ασχολούνται μαζί τους. Δεν δίνουν σημασία στα πρώιμα σημάδια με συνέπεια σε αυτά τα παιδιά να μην τους δίνεται η ευκαιρία να αξιοποιήσουν σωστά το ταλέντο τους. Άλλοι πάλι στρέφουν τα παιδιά τους σε δραστηριότητες τις δικής του προτίμησης συνήθως τον αθλητισμό αγνοώντας την επιθυμία του παιδιού τους.