Ξεκίνησαν οι εγγραφές για την Α’ Δημοτικού, όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε οι γονείς
Η Α’ Δημοτικού είναι μία τάξη σταθμός στη ζωή ενός παιδιού. Είναι η χρονιά όπου θα στηθούν οι βάσεις για τη μετέπειτα σχολική του πορεία, την ένταξη του στην κοινωνία και την εξέλιξη της προσωπικότητας του. Είναι η πιο δύσκολη τάξη και η μόνη που ενδείκνυται να επαναληφθεί αν το παιδί δεν έχει εμπεδώσει την ύλη της.
Είναι, όμως, επίσης μεγάλη δοκιμασία για παιδιά, δασκάλους και γονείς, κυρίως αν οι τελευταίοι είναι και αυτοί «πρωτάκια». Το παιδί έρχεται για πρώτη φορά στο σχολείο μόνο του, ανασφαλές και χαμένο, αλλά πρόθυμο να μάθει. Ωστόσο, θα χρειαστούν επίπονες και κουραστικές προσπάθειες καθώς και μια ολόκληρη σχολική χρονιά για να μεταμορφωθεί από νήπιο σε μαθητή. Τον πλέον καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή παίζει ο δάσκαλος, ο οποίος κατευθύνει όχι μόνο το παιδί αλλά και τον γονέα. Η συνεργασία δασκάλου-γονέα επιβάλλεται ειδικά σε αυτή την τάξη, γιατί το ζήτημα δεν είναι τόσο να μάθει το παιδί να γράφει και να διαβάζει γιατί αυτό τονίζουν οι εκπαιδευτικοί, πως κάποια στιγμή θα γίνει, όσο το να αγαπήσει το σχολείο και το διάβασμα.
Για τον γονέα, το μεγάλο στοίχημα είναι να ενταχθεί η διαδικασία του σχολείου με φυσιολογικό τρόπο στις καθημερινές συνήθειες της οικογένειας, έτσι ώστε να μην αποτελεί μόνιμα πηγή έντασης και νεύρων για το σπίτι. Για να γίνει αυτό, καθοριστικό ρόλο θα παίξει το «στρώσιμο» του παιδιού, όπως χαρακτηριστικά λένε οι εκπαιδευτικοί, δηλαδή ο τρόπος που θα μάθει να διαβάζει, έργο με το οποίο είναι επιφορτισμένος ο ίδιος ο γονέας και στο οποίο ο δάσκαλος μόνο συμβουλές μπορεί να προσφέρει. Όμως, το παιδί στην ηλικία των 6 ετών, φέρεται ακόμη ως νήπιο. Δηλαδή:
• Έχει αδυναμία συγκέντρωσης, οργάνωσης και πειθαρχίας. Έτσι, για παράδειγμα, κάθεται στην καρέκλα όπως όπως, δεν μπορεί να εστιάσει την προσοχή του στο ίδιο θέμα περισσότερο από ένα τέταρτο ή αρχίζει να γράφει το μάθημα από τη μέση της σελίδας
• Δεν έχει καλή αντίληψη του χρόνου. Μπορεί να κάνει 5 λεπτά για να γράψει ένα γράμμα ή ακόμα και ένα απλό «κουλουράκι»
• Δεν αναγνωρίζει τις αφηρημένες έννοιες, παρά μόνο εικόνες. Έτσι, δεν καταλαβαίνει την έννοια του αριθμού ή της πράξης, παρά μόνο αν κυριολεκτικά τη δει χειροπιαστά (π.χ. αν δίπλα στον αριθμό 5 του δείξουμε τις αντίστοιχες καραμελίτσες μία μία)
Όλα αυτά προκαλούν άγχος και πονοκέφαλο στους γονείς, οι οποίοι αισθάνονται ότι δεν ξέρουν πώς να βοηθήσουν το παιδί τους. Δεν καταλαβαίνουν γιατί δεν ανταποκρίνεται όπως περίμεναν «ενώ είναι τόσο έξυπνο» και πάνω στην απόγνωση το πιέζουν να συμμορφωθεί με νέους κανόνες ή τιμωρίες. Με αυτή τη συμπεριφορά ουσιαστικά του ζητούν να τα μάθει όλα τώρα! Και εντέλει το ωθούν σε αντίθετα αποτελέσματα.
Η κατάσταση επιδεινώνεται εξαιτίας των μεγάλων προσδοκιών που τρέφουν οι γονείς προς τα παιδιά τους. Σύμφωνα με έρευνες, όσο πιο μορφωμένοι είναι οι γονείς τόσες περισσότερες απαιτήσεις έχουν από το παιδί τους. Το διορθώνουν άκομψα, ουσιαστικά προσβάλλοντας το ή συγκρίνοντας με άλλα παιδιά. Αυτό που δυσκολεύονται να δεχθούν είναι ότι το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό, τον οποίο οφείλουν να ακολουθήσουν. Επίσης, παραγνωρίζουν το γεγονός ότι το παιδί για ό,τι έχει κάνει, έχει καταβάλει ήδη μεγάλη προσπάθεια. Όταν όμως αυτό δεν γίνεται αντιληπτό, η πίεση συνεχίζεται, το παιδί προσπαθεί να ανταποκριθεί, δεν τα καταφέρνει, με αποτέλεσμα να του δημιουργείται άγχος. Το αγχωμένο παιδί χάνει την εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
Κάποιες φορές, ειδικά οι μαμάδες, αισθάνονται ενόχληση όταν το παιδί απομακρύνεται από το σπίτι και από κοντά τους, για πρώτη φορά. Πιστεύουν ότι η δασκάλα δεν θα προσέξει το παιδί όσο οι ίδιες. Αυτό βέβαια δεν επηρεάζει τη μαθησιακή διαδικασία, δυσκολεύει όμως την κοινωνικοποίηση του παιδιού στο σχολείο. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, ο γονέας καλό είναι να θυμάται ότι η επιτυχία βρίσκεται στο τρίπτυχο «χρόνος, κίνητρο, επιβράβευση» και στην υπομονή.
Πρακτικές συμβουλές από τον Ειδικό:
• Διαμορφώστε ένα συγκεκριμένο χώρο και επιμείνετε να διαβάζει εκεί
• Φροντίστε το διάβασμα να γίνεται πάντα την ίδια ώρα
• Βάλτε χρονικό όριο για το λύσιμο μιας άσκησης
• Μη ξεχνάτε ότι είναι νήπιο ακόμη. Παιδί θα γίνει στο τέλος της χρονιάς και η επιτυχία της μεταμόρφωσης θα εξαρτηθεί και από εσάς
• Επιβραβεύστε το θερμά όταν τα καταφέρνει. Σε αντίθετη περίπτωση, μη το κατακρίνετε. Πείτε «δεν πειράζει, θα μπορέσεις αύριο». Πάνω από όλα μη δείχνετε την απογοήτευση σας
• Μείνετε κοντά του όταν διαβάζει, αλλά όχι από πάνω του, εκτός και αν σας το ζητήσει. Αυτό σημαίνει ότι πραγματικά σας χρειάζεται
• Κρατήστε για εσάς τις μεγάλες προσδοκίες. Δεν πειράζει αν δεν σας έφερε μια μέρα «μπράβο» στην ορθογραφία
• Συνεργαστείτε με τον δάσκαλο. Ρωτήστε τον, αποκαλύψτε τα προβλήματα που έχει το παιδί σας ή αυτά που τυχόν υπάρχουν στο οικογενειακό περιβάλλον σας,