Πότε πρέπει ένα παιδί να αρχίσει να μιλάει καθαρά;
Οι δυσκολίες στην άρθρωση ενός παιδιού γίνονται πολύ γρήγορα αντιληπτές και όχι μόνο από τους ίδιους τους γονείς αλλά και από τους τρίτους.
Η ομιλία ενός τρίχρονου παιδιού είναι καταληπτή κατά 70%, όταν ένα παιδί πάνω από την ηλικία των 3.5 ετών εμφανίζει δυσκολίες στην καθαρότητα του λόγου, μας εξηγεί η κα Φωτεινή Μιχαηλίδου, λογοθεραπεύτρια. Πολλές φορές μπορεί να φτάσει στο σημείο ο λόγος του να γίνει δυσκατάληπτος ιδιαίτερα από τους άλλους.
Οι γονείς ζητούν την συμβουλή του παιδιάτρου πολύ πιο εύκολα από το να χτυπήσουν την πόρτα ενός ειδικού. Κυρίως διότι συχνά αναφέρουν, πως το παιδί τα κάνει όλα σωστά απλά μπερδεύεται λιγάκι όταν μιλάει.
Ο παιδίατρος, χρησιμοποιώντας το τεστ του ανιχνευτικού προληπτικού ελέγχου άρθρωσης και φωνολογίας μπορεί να ανιχνεύσει τυχών δυσκολίες του παιδιού, σύμφωνα με την ηλικία του και να καθοδηγήσει τους γονείς για το εάν το παιδί χρειάζεται την βοήθεια ενός λογοθεραπευτή ή εάν δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Η μεγαλύτερη συχνότητα λαθών που κάνουν τα παιδιά, είναι στους ήχους σ, ζ, ψ, ξ, θ, δ, και ρ.
Τα παιδιά , πολύ συχνά μπορεί να αλλοιώνουν τους ήχους αυτούς, να κάνουν αντικαταστάσεις φωνημάτων, απλοποιήσεις. κ.α.
Μπορεί να ακούσετε να λένε:
• Σέλω ή φέλω αντι για θέλω
• Νελό ή νεγό αντί για νερό
• Κούπα αντί για σκούπα
• Δώνη αντί για ζώνη
Η συμβουλή του Ειδικού:
Αν ένα παιδί είναι 5 ετών και εξακολουθεί να μην μιλάει καθαρά και να μην χρησιμοποιεί ήχους όπως το σ ή το θ, τότε ο παιδίατρος θα πρέπει να παραπέμψει το παιδί για μια πλήρη λογοθεραπευτική αξιολόγηση.
Ο λογοθεραπευτής θα εντοπίσει την αιτία που το παιδί δυσκολεύεται να μιλήσει καθαρά και να καθοδηγήσει τους γονείς. Κάθε παιδί θα πρέπει να μιλάει απόλυτα καθαρά και σωστά πριν την είσοδο του στο σχολείο, ώστε το παιδί να μπορεί να αντεπεξέλθει με επιτυχία στις δοκιμασίες του σχολείου, όπως η ανάγνωση και η γραφή.