Τι είναι ο οπτικοκινητικός συντονισμός και γιατί τον ελέγχουμε στα παιδιά που φοιτούν στο νήπιο;
Ο οπτικοκινητικός συντονισμός είναι η ικανότητα που βοηθάει το παιδί στο γράψιμο, μέσα από την εξάσκηση με εξειδικευμένες γραφικές εργασίες που ονομάζονται ασκήσεις προγραφής.
Αυτές αποσκοπούν, να προετοιμάσουν σωστά το παιδί που φοιτά στο νηπιαγωγείο ώστε να μάθει να γράφει τα γράμματα. Προτού όμως το παιδί μάθει να γράφει, απαιτούνται οι παρακάτω προγραφικές δεξιότητες:
Λεπτές κινητικές δεξιότητες- η ικανότητα να χρησιμοποιεί τα χέρια του σωστά για να χειρίζεται με επιδεξιότητα μικρά αντικείμενα.
Οπτικοκινητικός συντονισμός- ικανότητα να χρησιμοποιεί ταυτόχρονα τα μάτια και τα χέρια του, με αποτελεσματικότητα.
Αμφι-πλευρικός συντονισμός- η ικανότητα να χρησιμοποιεί τα δύο του χέρια ταυτόχρονα με αποτελεσματικότητα.
Το παιδί δεν μπορεί να πάει στο σχολείο και να αρχίσει να γράφει ανάμεσα σε δύο γραμμές πολύ κοντά η μία με την άλλη, χωρίς να έχει κάνει προηγουμένως μερικές ασκήσεις υποτυπώδους γραφής. Πρέπει να μάθει να χαράζει γραμμές διαφόρων μορφών (ευθείες, καμπύλες, διαγώνιες κλπ), να αντιγράφει σχήματα με σωστό μέγεθος και ύψος και να τηρεί τις αναλογίες στη λευκή σελίδα μεταξύ των σχημάτων.
Η συμβουλή του Ειδικού
Η ποιότητα και η ωριμότητα στην προγραφή αποτελούν βασική προυπόθεση της σχολικής ετοιμότητας. Η γραφοκινητική ωρίμανση εξετάζεται με το Α’ΤΕΣΤ που είναι η πρώτη ελληνική ανιχνευτική δοκιμασία σχολικής ετοιμότητας και προτείνεται να γίνει σε όλα τα παιδιά που φοιτούν στα δημόσια νηπιαγωγεία. Σκοπός του Α’ΤΕΣΤ είναι να προετοιμάσει καλύτερα τους νέους μαθητές για την Α’ Δημοτικού.