Σε ποια ηλικία τα παιδιά εμφανίζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας;
Στα παιδιά υπάρχουν ηλικιακά ορόσημα που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες δεξιότητες επικοινωνίας για κάθε χρονολογική ηλικία.
Για παράδειγμα, ένα παιδί 1-2 ετών μπορεί να παράγει οικείες λέξεις (κυρίως ουσιαστικά), προσπαθεί να μιμηθεί τη μελωδικότητα της φωνής των ενηλίκων, ακολουθεί απλές εντολές, αναγνωρίζει 1 με 3 μέρη του σώματος κ.α. Ενώ, ένα παιδί 2-3 ετών μπορεί να ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους, να κάνει ερωτήσεις με 1 ή 2 λέξεις, να χρησιμοποιεί φράσεις 3-4 λέξεων με υποκείμενο - ρήμα – αντικείμενο, να χρησιμοποιεί περίπου 27 φωνήματα (ήχους της γλώσσας) κ.α. Σύμφωνα με το Σύλλογο Επιστημόνων Λογοπαθολόγων-Λογοθεραπευτών Ελλάδος κάθε στάδιο είναι σημαντικό για την εξέλιξη και το πέρασμα από μια δεξιότητα σε μια άλλη. Έτσι εάν ένα παιδί 1-2 ετών δεν παράγει καμία οικεία λέξη δεν μπορούμε να περιμένουμε να παράγει μικρές φράσεις σε ηλικία 2-3 ετών κ.ο.κ.
Στα παραπάνω ηλικιακά ορόσημα συνυπολογίζονται άλλα στοιχεία όπως διαφορές ανάλογα με το φύλο και άλλα χαρακτηριστικά (πχ. το κληρονομικό ιστορικό, το αναπτυξιακό ιστορικό και το γενικότερο ιατρικό ιστορικό του παιδιού).
Ο λογοθεραπευτής είναι ο ειδικός που μπορεί να αξιολογήσει όλα τα παραπάνω δεδομένα και να ενημερώσει πληρέστερα τους γονείς. Η επίσκεψη στο λογοθεραπευτή δεν σημαίνει απαραίτητα την ένταξη σε θεραπευτικό πρόγραμμα. Σε κάποιες περιπτώσεις ο λογοθεραπευτής παρέχει μόνο συμβουλές στους γονείς ή παραπέμπει σε άλλους ειδικούς. Δυστυχώς η διαταραχές ομιλίας, λόγου και επικοινωνίας μπορεί να έχουν αρνητικές συνέπειες στην εκπαιδευτικές ικανότητες του παιδιού καθώς και στην ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη. Συνεπώς η λήψη συμβουλών από ειδικούς το συντομότερο κρίνεται απαραίτητη.
Τι περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα λογοθεραπείας και πόση διάρκεια έχει;
Με την επίσκεψη σε ένα λογοθεραπευτή, κρίνεται απαραίτητη η λήψη ενός ολοκληρωμένου ιστορικού του παιδιού που περιλαμβάνει αναλυτικές πληροφορίες για την ανάπτυξη, το ιατρικό ιστορικό, το κληρονομικό ιστορικό και άλλα στοιχεία που παρέχουν κυρίως οι γονείς. Έπειτα με βάση το ιστορικό του παιδιού ο λογοθεραπευτής επιλέγει κατάλληλες δοκιμασίες αξιολόγησης (τεστ) που χορηγεί στο παιδί. Ο λογοθεραπευτής, συνυπολογίζοντας τα αποτελέσματα αυτών των δοκιμασιών, το ιστορικό του παιδιού και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του όπως οι συνήθειες του παιδιού, ο τρόπος ζωής της οικογένειας κ.α, επιλέγει τους κατάλληλους θεραπευτικούς στόχους. Συνήθως οι γονείς καλούνται να παίξουν ένα σημαντικό ρόλο στη θεραπευτική διαδικασία. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα ο λογοθεραπευτής αξιολογεί την πρόοδο του παιδιού και ενημερώνει σχετικά τους γονείς.
Η επιτυχία και η διάρκεια της λογοθεραπείας κρίνεται από παράγοντες όπως η φύση της διαταραχής, η σχέση του θεραπευτή με το παιδί αλλά και η αφοσίωση των γονέων στο θεραπευτικό πρόγραμμα. Σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις η λογοθεραπεία περιλαμβάνει δραστηριότητες για το σπίτι. Όταν οι γονείς ακολουθήσουν τις συμβουλές του λογοθεραπευτή τότε η θεραπευτική διαδικασία επιταχύνεται.
Πηγή: www.selle.gr