Σχολειό και προβλήματα Υπερ κινητικότητας - Διάσπαση Προσοχής ΔΕΠΥ
Για την σωστή παρακολούθηση των μαθημάτων στο σχολειό βασική προϋπόθεση για την σχολική επιτυχία είναι η καλή αντίληψη, η επιθυμία του παιδιού για μάθηση και η καλή συγκέντρωση προσοχής.
Η ικανότητα του μαθητή να μπορεί να συγκεντρώνεται στο σχολειό μπορεί να αξιολογηθεί. Η αξιολόγηση γίνεται μέσο ερωτηματολόγιων που ονομάζονται κλίμακες ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας ΔΕΠΥ, τα ερωτηματολόγια μας δίνουν επιπρόσθετες πληροφορίες για την συμπεριφορά και τον τρόπο που συμπεριφέρεται και εκτελεί τις μαθητικές του υποχρεώσεις το παιδί μέσα στην τάξη αλλά και κατά την ώρα που εκτελεί μια σχολική εργασία.
Σύμφωνα με αρκετές επιστημονικές μελέτες διαπιστώνεται ότι η υπερκινητικότητα και η ελλειμματική προσοχή πολύ συχνά συνυπάρχει, σε παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Επιπλέον αποτελεί ισχυρό παράγοντα και συνδέεται σημαντικά με την μελλοντική εμφάνιση και ανάπτυξη μαθησιακών δυσκολιών. Είναι δηλαδή ένας παράγοντας που εμποδίζει την απόκτηση γνώσεων
Πώς καταλάβει ένας γονιός η δάσκαλος ότι ένα παιδί μπορεί να έχει ΔΕΠΥ ελλειμματική προσοχή και υπερκινητικότητα
Υπάρχουν αρκετά ερωτηματολόγια ανίχνευσης ΔΕΠΥ τα όποια μας δείχνουν αν ένας μαθητής παρουσιάζει συμπτώματα ΔΕΠΥ. Είναι αρκετά διαδεδομένα και δοκιμασμένα. Το παρακάτω ερωτηματολόγιο, αποτελείται από 14 ερωτήματα, τα οποία συμπληρώνει η νηπιαγωγός, δάσκαλος ή οι γονείς του παιδιού από την παρατήρησή του στην καθημερινή επαφή του με το παιδί.
Πώς να κάνω ένα τεστ συγκέντρωσης προσοχής και υπερκινητικότητα στο παιδί μου;
Κυκλώστε το σχετικό ερώτημα, για κάθε διαγνωστικό κριτήριο ΔΕΠΥ που αναγνωρίζεται, στο συγκεκριμένο παιδί.
Διαγνωστικά κριτήρια του Συνδρόμου Υπερκινητικότητας και Ελλειμματικής Προσοχής ΔΕΠΥ
A. Πρέπει να πληρούνται τουλάχιστον 8 από τα παρακάτω κριτήρια και για χρονική περίοδο 6 μηνών:
- Συχνά κουνάει ανυπόμονα τα χέρια και τα πόδια και στριφογυρίζει στο κάθισμα
- Δυσκολεύεται να μείνει ακίνητος στη καρέκλα.
- Διασπάται εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα.
- Δυσκολεύεται να παραμείνει στην σειρά του σε ομαδικά παιχνίδια.
- Συχνά δίνει απάντηση πριν προλάβει να ακούσει όλη την ερώτηση (προπέτης).
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες (εντολές) και αυτό δεν οφείλεται σε ανυπακοή ή δυσκολία στην κατανόηση της εντολής.
- Δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του σε συγκεκριμένη δραστηριότητα ή παιχνίδια.
- Συχνά αφήνει ατελείωτη μία δραστηριότητα για να ασχοληθεί με κάτι άλλο.
- Δυσκολεύεται να παίξει ήσυχα.
- Συχνά μιλά ασταμάτητα.
- Συχνά διακόπτει ή διασπά τους άλλους ή τους χαλάει τα παιχνίδια.
- Συχνά δε παρακολουθεί αυτό που του λένε (που ακούει).
- Συχνά χάνει τα πράγματά του: σχολικά είδη ή παιχνίδια.
- Συχνά εμπλέκεται σε επικίνδυνες δραστηριότητες, χωρίς να μπορεί να υπολογίσει τις συνέπειες τους (όχι με σκοπό να φοβίσει τους γονείς).
Β. Έναρξη πριν από την ηλικία των 7 χρονών.
Γ. Δεν πληροί τα κριτήρια για διάχυτη διαταραχή της ανάπτυξης.
Από το σύνολο των 14 ερωτημάτων αξιολογείται το επίπεδο κινητικότητας και προσοχής του παιδιού. Αν έχετε κυκλώσει από 8 και πάνω, σημαίνει πως το παιδί ανήκει σε μια κατηγορία σοβαρού κινδύνου να έχει ΔΕΠΥ. Αν έχει 3 έως 5, ανήκει σε μια κατηγορία υψηλού κινδύνου και στις δυο περιπτώσεις, θα πρέπει να αξιολογηθεί από κάποιο ειδικό.
Το παραπάνω ερωτηματολόγιο δεν αποτελεί διάγνωση. Βοηθά τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς να αναγνωρίσουν τα παιδιά που είναι πιθανά σε κίνδυνο. Η τελική διάγνωση ότι ένα παιδί παρουσιάζει ΔΕΠΥ γίνεται μετά από εξέταση και κλινική εκτίμηση. Για εξατομικευμένες υπηρεσίες κλείστε ραντεβού σε ένα παιδοψυχίατρο ή σε ένα αναπτυξιακό κέντρο για να σας καθοδηγήσουν.