Τρόποι για να ενισχύσετε την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού σας

Tα παιδιά που μεγαλώνουν σε ένα λεκτικά φτωχό περιβάλλον θα μεγαλώσουν έχοντας περιορισμένη γλωσσική ικανότητα τόσο στον τομέα της κατανόησης τους όσο και στον τομέα.

Γι’ αυτό είναι σημαντικό οι γονείς να συμβάλουν από νωρίς στην ανάπτυξη της γλώσσας του παιδιού. Σύμφωνα με την Παιδιατρική Εταιρεία Κύπρου, ο γονιός μπορεί να ενισχύσει την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού του με τους εξής τρόπους:

-Η μάθηση ξεκινά από τη στιγμή που γεννιέται ένα παιδί. Υπάρχουν πάνινα βιβλία που είναι ειδικά για τα παιδιά της ηλικίας αυτής. Στο κρεβατάκι του βρέφους είναι καλό να υπάρχει περιστρεφόμενο παιχνίδι του οποίου τα χρώματα να είναι άσπρο και μαύρο ώστε η διαφορά μεταξύ των δύο χρωμάτων να είναι έντονη και να τραβά την προσοχή του νεογέννητου.
-Όλοι στο σπίτι μιλάμε στο παιδί με φυσιολογικό τρόπο. Αποφεύγουμε να χρησιμοποιώμαι μωρουδίστικες λέξεις όπως "άμου", "στράτα", "όπα", "νάνι", ‘κτλ.
-Όταν το μωρό μιλάει μονολεκτικά, εμείς επαναλαμβάνουμε αυτή τη λέξη που λέει, προσθέτοντας ακόμα μία λέξη. Με αυτό τον τρόπο σπρώχνουμε το μωρό στο επόμενο στάδιο που είναι το στάδιο όπου τα παιδιά αρχίζουν να βάζουν δύο λέξεις μαζί. (π.χ. ‘μπα’, ‘μπάλα’, ‘μεγάλη μπάλα’).
-Μιλάμε στο παιδί για πράγματα που βρίσκονται στο οπτικό του πεδίο και που συμβαίνουν στο παρόν (εδώ και τώρα). Αναφερόμαστε σε πράγματα που μπορεί να κατανοήσει.


-Σχολιάζουμε όλες μας τις πράξεις είτε με ποιηματάκια είτε με τραγουδάκια, τις πιο πολλές φορές αυτοσχέδια. Π.χ. «Αυτός είν’ ο τρόπος που πλένω τα χέρια, πλένω τα χέρια, πλένω τα χέρια, αυτός είν’ ο τρόπος που πλένω τα χέρια κάθε φορά».
-Παίζουμε μαζί με το παιδί μας. Καθόμαστε απέναντι του έτσι ώστε να λαμβάνει τα ερεθίσματα με πολυαισθητηριακό τρόπο (ακούει, βλέπει). Του μαθαίνουμε πως να χειρίζεται τα παιχνίδια. Το παιδί πρέπει σιγά – σιγά να σταματήσει να βάζει τα παιχνίδια στο στόμα και να αρχίσει να τα χρησιμοποιεί σωστά.
-Προσπαθούμε να κάνουμε το παιδί να αναπτύξει το συμβολικό του παιγνίδι. Αν δηλαδή το παιδί μιμείται δραστηριότητες που βλέπει να γίνονται στο σπίτι (π.χ. νανούρισμα του μωρού) τότε προσθέτουμε ακόμα ένα επεισόδιο στο συμβολικό παιγνίδι του, όπως νανούρισμα και μετά ξάπλωμα στο κρεβατάκι.
-Προσφέρουμε στα παιδιά μας τη δυνατότητα να παίξουν με εκπαιδευτικά παιγνίδια, ανεξαρτήτως φύλου. Τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια θα διασκεδάσουν παίζοντας είτε με το κουκλόσπιτο είτε με τα αυτοκινητάκια.

2 χρονών – Προσχολική ηλικία

-Βιβλία: Σε αυτή την ηλικία τα βιβλία που αγοράζουμε έχουν απλές σύντομες ιστοριούλες με μεγάλες έγχρωμες εικόνες και μικρό τίτλο. Διαλέγουμε βιβλία όπου υπάρχουν επαναλαμβανόμενες φράσεις, ή βιβλία με ρίμα, δηλαδή ομοιοκαταληξία, έτσι το παιδί νιώθει ότι ένα μέρος του βιβλίου μπορεί να το διαβάσει από μόνο του αλλά επίσης με αυτό τον τρόπο μπορεί να μάθει να αναγνωρίζει λέξεις.
-Επιτραπέζια Παιχνίδια: Διδάσκουν το παιδί να περιμένει τη σειρά του, τους αριθμούς ή τα χρώματα, να εκτελεί πολυσκελείς οδηγίες και να ακολουθεί μια γραμμή (προετοιμασία για μαθηματικά). Υπάρχουν παιγνίδια που διδάσκουν λεξιλόγιο όπως τα καταστήματα στην πόλη, τα μέρη του σώματος αλλά και πολλές άλλες κατηγορίες. Από την ηλικία των 4 χρόνων τα παιδιά μπορούν να περιμένουν τη σειρά τους και να παίξουν απλά επιτραπέζια παιχνίδια.
-Πάζλ: Υπάρχουν πολλά πάζλ που διδάσκουν πολλές έννοιες όπως τις μέρες της εβδομάδας, τους αριθμούς, τα δωμάτια, τους μήνες, τις εποχές.


-Τραγούδια - Ποιηματάκια: Κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε δραστηριότητας μας με τα παιδιά μας μπορούμε να διδάξουμε λεξιλόγιο χρησιμοποιώντας είτε τραγουδάκια είτε και ποιηματάκια ή ακόμα και απλώς σχολιάζοντας το τι γίνεται. Την ώρα που κάνουμε μπάνιο τα παιδιά είναι η τέλεια ευκαιρία να διδάξουμε τα μέρη του σώματος, τα είδη ρουχισμού αλλά ακόμα και τη σειρά εργασίας που ακολουθήσαμε.
-Είμαστε το σωστό γλωσσικό πρότυπο: Εμείς ως γονείς μιλάμε σωστά. Γινόμαστε έτσι το σωστό γλωσσικό πρότυπο για το παιδί μας. Αυτό σημαίνει με απλά λόγια πως λέμε τα πράγματα με το όνομα τους σε ολοκληρωμένες προτάσεις με ορθή συντακτική δομή.
-Καθημερινές Δραστηριότητες: Η ώρα του προγεύματος μπορεί να γίνει η τέλεια ώρα για να διδάξουμε τα βασικά σχήματα. Τα τυράκια μπορεί να είναι τρίγωνα, τετράγωνα ή κύκλοι. Το ίδιο και το ψωμί. Με το ίδιο σκεπτικό μπορούμε να κινηθούμε και κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού.

Διαβάστε επίσης

Πώς εξελίσσεται η γλωσσική ικανότητα σε παιδί 2-4 ετών, από την παιδίατρο Μαριαλένα Κυριακάκου!

Βοηθήστε το παιδί σας να αναπτυχθεί γλωσσικά (έως 2 χρονών)

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved