Όλα όσα πρέπει να γνωρίζω για τον αυτισμό: Πώς εκδηλώνεται;
O αυτισμός είναι μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την επικοινωνία (λεκτική και μη λεκτική), την κοινωνική αλληλεπίδραση και τη φαντασία. Το παιδί, δηλαδή, δυσκολεύεται να επικοινωνήσει μαζί μας και να αναπτύξει ισχυρούς συναισθηματικούς δεσμούς.
Έρευνες αποδεικνύουν ότι παρουσιάζει αυξητικές τάσεις και η πιθανότητα να γεννηθεί ένα παιδί με αυτισμό είναι 1 στα 100 παιδιά. Η διάγνωση βέβαια γίνεται μετά τους 24 μήνες, αλλά υπάρχουν ενδείξεις και νωρίτερα στους 6 μήνες. Για αυτό οι γονείς οφείλουν να είναι ενημερωμένοι και κοντά στα παιδιά τους, ώστε αν εντοπίσουν τυχόν ανησυχητικά σημάδια αυτισμού να παρέμβουν έγκαιρα.
Τι περιμένουμε να κάνει ένα βρέφος 13-17 μηνών στον κοινωνικό και συναισθηματικό τομέα ανάπτυξης;
Το παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ρυθμό παρόλα αυτά κάθε μέρα που περνάει μαθαίνει και κάτι καινούριο. Κι εμείς από την πλευρά μας αρχίζουμε να του προσφέρουμε ολοένα και περισσότερα ερεθίσματα, του μιλάμε περισσότερο και περιμένουμε από αυτό να ανταποκριθεί σε ερωτήσεις απλές όπως «Τι είναι αυτό;». Έτσι σταδιακά το παιδί μας κατανοεί όχι μόνο απλές ερωτήσεις αλλά και εντολές. Επιπλέον, είναι σε θέση να μιμείται οτιδήποτε ακούει ή βλέπει. Επίσης έχει αρχίσει να συγκεντρώνεται και μπορεί να παίζει μαζί μας τουλάχιστον για ένα λεπτό χωρίς να διακόψει .
Τι είναι σημαντικό να κάνουμε με το παιδί μας στην ηλικία των 13-17 μηνών αν θεωρούμε ότι έχει μείνει πίσω στις κοινωνικό συναισθηματικές του ικανότητες;
Τα παιδιά στην ηλικία αυτή μπορούν και καταλαβαίνουν αρκετά από αυτά που τους λέμε. Μπορούν να εκτελούν απλές εντολές πάντα όταν τους ζητάμε κάτι. Επιπλέον, η μίμηση είναι ο τρόπος τους να καταλαβαίνουν και να μαθαίνουν νέες δεξιότητες ( π.χ. ταΐσε την κούκλα σου). Επομένως, είναι σημαντικό να τους απευθύνουμε συχνά τον λόγο ζητώντας από αυτά να έχουν ενεργή συμμετοχή, κοινωνική ανταπόκριση, και αλληλεπίδραση μαζί μας . Παράλληλα, είτε μέσα από το παιχνίδι είτε μέσα από τις στιγμές της καθημερινότητας μαζί τους, οφείλουμε να τους δίνουμε κίνητρα να εμπλακούν σε καθημερινές δραστηριότητες που κάνουμε και οι ίδιοι.
- Εντάξτε στο λόγο σας μερικές απλές «εντολές» π.χ. ανέβα στον καναπέ, φέρε μου την κούκλα.
-Ζητήστε τους να σας βοηθήσουν σε καθημερινές δραστηριότητες που κάνετε, π.χ. «δώσε μου το κουτάλι, για να ανακατέψω.» Έτσι το παιδί μαθαίνει να δίνει, καθώς και το γεγονός ότι το κουτάλι είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται και για ανακάτεμα.
- Παίξτε μαζί με το παιδί, έχοντας ο καθένας τη σειρά του. Καλό είναι το μωρό σας να εξασκηθεί στο να περιμένει τη σειρά του, να μάθει να δίνει και να παίρνει.
- Δώστε προσοχή στον τρόπο που θα απλώσει το χέρι του για να δώσει ή να πάρει κάτι, είναι το μέσο για να επικοινωνεί και να συναλλάσσεται με τους άλλους.
Πότε να ζητήσω βοήθεια;
Ο γονιός και ιδιαίτερα η μητέρα είναι συνήθως ο άνθρωπος που βρίσκεται πιο κοντά στο παιδί, αυτός που το φροντίζει και το γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα. Αν διαβάσατε για τα ανησυχητικά σημάδια αυτισμού που εντοπίζονται σε παιδιά αυτής ηλικιακής ομάδας και κάτι σας ανησυχεί στη συμπεριφορά του παιδιού σας, τότε καλό είναι να απευθυνθείτε σε ένα αναπτυξιακό κέντρο και να ζητήσετε να κάνετε το αναπτυξιακό Check up Plus. Έτσι, θα διαπιστώσετε αν το μωράκι σας αναπτύσσεται ομαλά η όχι. Ζητήστε να σας δώσουν εξατομικευμένες ασκήσεις συμφώνα με τις δυνατότητες του δικού σας παιδιού.