Πώς μπορεί η ζωγραφική να διευκολύνει την ανάπτυξη του παιδιού;
Παιδί και ανάπτυξη: H ζωγραφική αποτελεί μία από τις πιο δημιουργικές ενασχολήσεις.
Αποτελεί όμως και ένα μέσο επικοινωνίας και έκφρασης για τα παιδιά. Μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να εκφράσει τα συναισθήματα του, να ανασύρει κάποιες εμπειρίες αλλά ακόμα και να το βοηθήσει στην επίλυση προβλημάτων.
Μέσω της ζωγραφικήτο παιδί μπορεί πιο εύκολα να αντιμετωπίζει τις συναισθηματικές του συγκρούσεις και αυτό ως αποτέλεσμα συμβάλλει στην ταχύτερη και υγιέστερη ανάπτυξη του.
Μάλιστα, κάποια χρόνια πριν, τη δεκαετία του 1970, ο Donald Winnicott, ένας πολύ δημοφιλής ψυχαναλυτής, χρησιμοποιούσε την ζωγραφική ως μέσο για να θεραπεύσει τους ανήλικους ασθενείς του.
Συγκεκριμένα είχε εφεύρει ο ίδιος μία τεχνική την οποία είχε ονομάσει «το παιχνίδι του ορνιθοσκαλίσματος», όπου ο ίδιος μαζί με το παιδί που συναντούσε κάθε φορά, έπαιρνε μια κόλα χαρτί, ξεκινούσε να ζωγραφίσει κάτι και μετά ζητούσε από το παιδί να συνεχίσει τη γραμμή του.
Έπειτα, ο ίδιος έβαζε τα δικά του στοιχεία και μετά ξαναέδινε το μολύβι στο παιδί και το άφηνε να συνεχίσει . Έτσι στην ουσία παιδάκι και θεραπευτής συνέθεταν μαζί μια ζωγραφιά.
Αυτό είχε ως σκοπό, να δημιουργηθεί μια δίοδο επικοινωνίας για το παιδί ώστε να αρχίσει να εκφράζει τις εσωτερικές τους σκέψεις και τα συναισθήματα του. Παράλληλα άρχιζε να το παροτρύνει να μιλάει, να φτιάχνει μια ιστορία για αυτό που δημιουργούν μαζί και το ενθάρρυνε να εκφραστεί.
Αργότερα το 1945, ένας καθηγητής τέχνης , ο Vicotr Lowenfeld, υποστήριξε πως η ζωγραφική κάνει το παιδί να ενώνει διαφορετικά στοιχεία του περιβάλλοντος για να φτιάξει ένα σύνολο με νόημα και πως το τελικό αποτέλεσμα ουσιαστικά φανερώνει κατά κάποιο τρόπο την εικόνα του εαυτού του.
Η Edith Kramer ήταν μία ζωγράφος αφοσιωμένη στην ψυχαναλυτική θεωρία, η οποία είχε ταξινομήσει τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού μέσω της ζωγραφική ως εξής:
Tα στάδια της καλλιτεχνικής ανάπτυξης
1. Στάδιο µμουντζουρώματος (Hλικία: 2-4). Η ζωγραφιά σε αυτό το στάδιο χαρακτηρίζεται από έλλειψη οργάνωσης, ευθείες και κυκλικές γραµµές. Στην ηλικία των 4 ετών το παιδί αρχίζει να τα κατονομάζει.
2. Προσχηματικό στάδιο (4-7). Η ζωγραφιά χαρακτηρίζεται από παραστατικά σύμβολα, ειδικά υποτυπώδεις ανθρώπινες µμορφές.
3. Σχηματικό στάδιο (7-9). Σε αυτό το στάδιο παρατηρείται η ανάπτυξη των παραστατικών συμβόλων, η σύνθεση, το χρώμα για συγκεκριμένα αντικείμενα και συγκεκριμένες φόρμες για τους ανθρώπους.
4. Στάδιο αναδυόμενου ρεαλισμού (9-11). Σε αυτό το στάδιο είναι καλύτερη η αποτύπωση της προοπτικής και των χρωμάτων στη φύση, ενώ αυξάνεται η ακαμψία στην εικαστική έκφραση.
5. Στάδιο του ψευτο-ρεαλισµού (11-13). Παρατηρείται ενίσχυση της επίγνωσης των ανθρώπινων µορφών και του περιβάλλοντος. Τελειοποίηση της καρικατούρας.
6. Περίοδος των αποφάσεων (εφηβεία). Παρατηρείται σύνθετη έκφραση και πολλά παιδιά πιθανόν και να μην φτάσουν σε αυτό το στάδιο.