Το σπιτικό φαγητό αυξάνει τις σχολικές επιδόσεις
Το μαγειρεμένο φαγητό της μαμάς που όλη η οικογένεια απολαμβάνει γύρω από το τραπέζι, σε καθημερινή βάση, μπορεί να «ανεβάσει» τις σχολικές επιδόσεις παιδιών και εφήβων. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τη μελέτη του τμήματος Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου.
Σύμφωνα με την επίκουρη καθηγήτρια Διατροφικής Συμπεριφοράς και Υγείας, Βασιλική Κωσταρέλλη, «η υψηλή προσκόλληση στη μεσογειακή διατροφή, τα καθημερινά γεύματα με την οικογένεια, η περιορισμένη παρακολούθηση τηλεόρασης, η επαρκής ανάπαυση, τα υψηλά επίπεδα αυτοεκτίμησης, αλλά και η αποφυγή της παχυσαρκίας, φαίνεται να επηρεάζουν θετικά την σχολική επίδοση παιδιών και εφήβων».
Εξηγεί ότι είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος των γευμάτων «με την οικογένεια, στο σπίτι, με μαγειρεμένο φαγητό». Στη διάρκειά τους, οι γονείς εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για τη σχολική ζωή του παιδιών ή του εφήβου, ενθαρρύνουν και επιβραβεύσουν συμπεριφορές, και με αυτό τον τρόπο συμβάλλουν «στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του μαθητή, η οποία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της σχολικής επιτυχίας».
Όλα τα παραπάνω είναι τα συμπεράσματα της διδακτορικής του διατριβής του εκπαιδευτικού Ιωάννη Βασιλούδη, που εξέτασε πώς επιδρά στις σχολικές επιδόσεις των μαθητών ένα πλέγμα πολυποίκιλων παραγόντων- ατομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών- όπως ο τρόπος ζωής και η διατροφή.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τους μαθητές του Δημοτικού, προέκυψε ότι η υψηλή προσκόλληση στη μεσογειακή διατροφή, η ικανοποιητική διάρκεια του βραδινού ύπνου, τα υψηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, τα υψηλότερα επίπεδα αυτοεκτίμησης των μαθητών αλλά και τα κοινωνικοοικονομικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά της οικογένειας αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που σχετίζονται θετικά με τη σχολική επίδοση.
Και βέβαια τονίζεται το πρωινό ως το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας.
Αντίστοιχα, ο αυξημένος Δείκτης Μάζας Σώματος των μαθητών και οι πολλές ώρες που αφιερώνονται για παρακολούθηση τηλεόρασης συνιστούν αρνητικούς παράγοντες.
Ανάλογα ήταν τα αποτελέσματα και για τους μαθητές Λυκείου. Σε αυτή την ομάδα παιδιών, βέβαια, παράγοντες που συνδέονται αρνητικά με τη σχολική επίδοση είναι η συχνή κατανάλωση αναψυκτικών, η συχνότητα καπνίσματος και οι αυξημένες ώρες που αφιερώνονται για παρακολούθηση τηλεόρασης.
Το δείγμα της έρευνας ήταν 528 μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ηλικίας 10-12 ετών) και 520 μαθητές Δευτεροβάθμιας (ηλικίας 15-18 ετών), οι οποίοι φοιτούσαν σε δημόσια Δημοτικά σχολεία και Λύκεια των τεσσάρων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης Αθήνας.