Πώς θα είναι το παιδί σου διαβασμένο μέχρι τις 16.00 και θα γλιτώσεις τους απογευματινούς καυγάδες

Μαργαρίτα Νικολάου
Πώς θα είναι το παιδί σου διαβασμένο μέχρι τις 16.00 και θα γλιτώσεις τους απογευματινούς καυγάδες

Γράφει η Μαργαρίτα Νικολάου


Φέτος το πήρα απόφαση. Η Νικόλ πρέπει να μάθει να διαβάζει μόνη της. Όχι μαζί μου. Και ο πρώτος πληθυντικός, «έχουμε διάβασμα», «έχουμε διαγώνισμα», «έχουμε εκθέσεις», «έχουμε εργασίες», να γίνει δεύτερος ενικός «έχεις διάβασμα», «έχεις διαγώνισμα», «έχεις έκθεση» και πάει λέγοντας.

Πέρυσι η χρονιά ήταν ομολογουμένως πολύ δύσκολη για εμένα. Ξυπνούσαμε από τα χαράματα με το παιδί. Εγώ να ετοιμαστώ για τη δουλειά, η Νικόλ για το σχολείο. Να περάσει το 8ωρο. Να επιστρέψω από το γραφείο με την ψυχή στο στόμα. Να την πάρω από το ολοήμερο ΣΧΕΔΟΝ ΑΔΙΑΒΑΣΤΗ, να επιστρέψουμε σπίτι, να φάμε κάτι στα γρήγορα, να φύγουμε για να την πάω αγγλικά ή μπαλέτο και να επιστρέψουμε τέλος στο σπίτι κατά τις 8 όπου τότε άρχιζε ο μεγάλος Γολγοθάς. ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ. Το αποτέλεσμα το ξέρετε, το ζείτε οι περισσότεροι από εσάς. Κλάμα, γκρίνια, γκρίνια, και πάλι γκρίνια.

Φέτος, αυτό δεν θέλω να το ζήσω ξανά. Αυτός είναι και ο λόγος που έχω αρχίσει να ψάχνω τρόπους να κάνω τη ζωή μου (και του παιδιού μου) ευκολότερη. Να μην έχουμε «συγκρούσεις» για αυτό το ζήτημα. Να μάθει επιτέλους να διαβάζει μόνη της και όχι έχοντας εμένα πάνω από το κεφάλι της


Εκεί περίπου στις 8.30 με 9.00 το απόγευμα αρχίζει η... γκρίνια

Μια φίλη μου πρότεινε τα Κέντρα Μελέτης Δημοτικού Πουκαμισάς που διαθέτουν 57 παραρτήματα σε όλη την Ελλάδα. Έψαξα, βρήκα τηλέφωνα, επικοινώνησα μαζί τους, μίλησα και πραγματικά αυτά που μου είπαν και αυτά που έμαθα έπρεπε να τα μοιραστώ μαζί σας. Με όλες εσάς τις μαμάδες που μου στέλνετε καθημερινά μηνύματα και μου λέτε πόσο ταυτίζεστε με την καθημερινότητά μου.

Γι’ αυτό τον λόγο κανόνισα ένα ραντεβού με τη Διευθύντρια του πλησιέστερου στο σπίτι μου Κέντρου Μελέτης Δημοτικού Πουκαμισάς, αυτό δηλαδή της Νέας Κηφισιάς, την κυρία Ειριάννα Τραγάκη και μου έλυσε τις απορίες σχετικά με το Κέντρο μελέτης. Δεν πήγα με την ιδιότητα της δημοσιογράφου, αλλά με την ιδιότητα της μαμάς και οι ερωτήσεις μου ήταν αυτές που αυθόρμητα σκεφτόμουν.


Η πρώτη ερώτηση που έθεσα στην κυρία Τραγάκη ήταν:

Κυρία Τραγάκη, πραγματικά αντιμετωπίζω πρόβλημα με τη μελέτη της κόρης μου, με δυσκολεύει αυτή η διαδικασία, συμβαίνει μόνο σε εμένα … ή υπάρχουν και άλλες μαμάδες που αντιμετωπίζουν αυτή τη δυσκολία;

«Αν σκεφτούμε το καθημερινό ωράριο των μαμάδων που γυρνούν κάθε μέρα από τη δουλειά, θα πρέπει να καταλάβουμε ότι τότε ξεκινάει ένας Γολγοθάς σε κάθε σπίτι και αυτό που μου περιέγραψες πριν, τον τσακωμό που κάνετε κάθε απόγευμα με τη μικρή, να θεωρείς ότι γίνεται σε κάθε σπίτι εκεί περίπου στις 8.30 με 9 το απόγευμα. Οι μαμάδες, κουρασμένες από τη δουλειά καλούνται να αλλάξουν τον ρόλο τους και να πάρουν τον ρόλο της δασκάλας. Έναν ρόλο που δεν τον ξέρουν και που στην ουσία τα παιδιά δεν μπορούν να τον αποδεχτούν. Δηλαδή ότι η μαμά θα γίνει η ‘’δασκάλα’’. Δεν είναι σωστό για τις μεταξύ σας σχέσεις επί της ουσίας.

Εκεί λοιπόν, η κατάσταση οδηγείται εξ ορισμού στη σύγκρουση. Η μαμά προσπαθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο να λύσει τις απορίες του παιδιού της, όμως χρησιμοποιώντας τα όπλα και τον τρόπο που ήξερε η ίδια στο σχολείο. Αυτό σημαίνει αρχικά ότι το παιδί το μπλέκουμε. Πολλές φορές ακούμε τα παιδιά να λένε ότι η δασκάλα τους το έμαθε με διαφορετικό τρόπο στο σχολείο. Αυτό το μπλέξιμο αναπόφευκτα μας πάει σε μία διαδικασία σύγκρουσης. Ας αφήσουμε τον ρόλο αυτό σε ειδικούς. Στα Κέντρα Μελέτης Δημοτικού Πουκαμισάς έχουμε ειδικά εκπαιδευμένους δασκάλους που αναλαμβάνουν τα παιδιά από τις 2 μέχρι τις 4 ή από τις 3 μέχρι τις 5, έχουμε διαφορετικές ζώνες, και τα παιδιά έρχονται κάθε μέρα μετά το σχολείο τους για δύο ώρες σε εμάς και μελετούν, ενώ παράλληλα διδάσκονται τα μαθήματα της επόμενης ημέρας».


Οι «Καμπάνεςτου Edelweiss»

Αυτό ήχησε σαν «Καμπάνες του Edelweiss» στα αυτιά μου. Και μόνο που στις 16.00 θα μπορούσε να είναι διαβασμένη η κόρη μου, έτοιμη και έχοντας μόνο τις δραστηριότητές της για το απόγευμα, με έκανε να θέλω να μάθω περισσότερα.

Δεν θα συνηθίσει το παιδί με τη βοήθεια ενός δασκάλου όμως; Πώς θα μάθει να διαβάζει μόνο του;

«Όχι, καθόλου, γιατί εμείς εδώ τα παιδιά δεν τα προπονούμε για να είμαστε δίπλα τους, εμείς προπονούμε τα παιδιά για να μπορούν να διαβάσουν μόνα τους. Τα μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουν. Τους καλλιεργούμε την αυτοπεποίθηση ότι μπορούν να τα καταφέρουν και μόνα τους. Ο δάσκαλος είναι δίπλα σε κάθε παιδί, βοηθώντας το, καθοδηγώντας το και επιλύοντας τις απορίες του, αφιερώνοντάς του ικανό χρόνο, αλλά παράλληλα του δίνει και το περιθώριο, να αυτενεργήσει, να συγκεντρωθεί, να προσπαθήσει και μόνο του και όταν συναντήσει κάποια δυσκολία, θα είναι πάλι εκεί για να το βοηθήσει. Δεν λύνουμε εμείς τις ασκήσεις των παιδιών. Τους δείχνουμε τον τρόπο να τις λύνουν μόνα τους και ελέγχουμε ότι κατανόησαν την ύλη και τις έλυσαν σωστά. Έτσι τα παιδιά μας, προάγονται από τάξη σε τάξη, έχοντας γερές βάσεις και χωρίς να τους μένουν κενά».

Η συνέντευξη άρχισε να γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρουσα και η κάθε απάντηση της κας Τραγάκη, με έκανε να θέλω να μάθω περισσότερα για τον τρόπο που δουλεύουν με τα παιδιά.

Μέσα σε μια τάξη υπάρχουν παιδάκια από διαφορετικά σχολεία. Από το πρώτο δημοτικό, από το δεύτερο, από την Πρώτη τάξη, από την Τετάρτη... ένα παιδί μπορεί να βρίσκεται στην 12η σελίδα και ένα άλλο στην 25η σελίδα. Πώς οργανώνει ο δάσκαλος το μάθημα;

«Να σας θυμίσω ότι εμείς δεν κάνουμε παράδοση μαθήματος. Το κάθε παιδί έρχεται και μελετάει, ενώ παράλληλα διδάσκεται τα δικά του μαθήματα. Ό,τι έχει για την επόμενη ημέρα. Ο δάσκαλος θα βοηθήσει τόσο, ώστε να ξεμπλοκάρει το παιδί το οποίο έχει απόλυτα τη συναίσθηση ότι διαβάζει μόνο του με την κατάλληλη βοήθεια όμως, εποπτεία και καθοδήγηση. Τα παιδιά έχουν την ικανότητα να διαβάσουν μόνα του... Οι μαμάδες είναι αυτές που πολλές φορές τα κάνουν να αισθάνονται ανασφάλεια. Η δική μας δουλειά είναι να τους λύνουμε τις απορίες και να ελέγχουμε ότι είναι επαρκώς προετοιμασμένα. Το υπόλοιπό όλο, είναι δική τους δουλειά. Και με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουν να διαβάζουν τα παιδιά».


Πώς μπορεί να οργανώσει το διάβασμά του ένα παιδί;

«Βρίσκεται δύο ώρες σε εμάς και αυτό από μόνο του δημιουργεί μία συνέπεια. Δεν θα σηκωθεί για να φάει, να πιει νερό ή να πάει τουαλέτα, τόσο συχνά όσο θα πάει στο σπίτι του. Άρα τα παιδιά ξέρουν από την αρχή ότι έρχονται σε εμάς για να διαβάσουν. Η καθημερινή υποστήριξη είναι αυτή που δεν αφήνει κενά».

Με τα διστακτικά παιδιά τι γίνεται; Για παράδειγμα η κόρη μου πολλές φορές ενώ ξέρει την απάντηση, διστάζει να σηκώσει το χέρι της για να την πει, με τον φόβο ότι ίσως και να απαντήσει λάθος. Θα βοηθηθεί μέσα από τη μελέτη;

«Είναι πάρα πολύ συχνό αυτό που λες. Και στην περίπτωση αυτή, σε εμάς, καλλιεργείται η αυτοπεποίθησή τους, επειδή τα παιδιά βρίσκονται σε μια μικρότερη ομάδα απ’ ό,τι στο σχολείο τους. Δεν έχουν να συγκριθούν με κάποιον. Δεν έχουν βαθμολογία. Άρα δεν διστάζουν να εκφράσουν την απορία τους. Το να πουν το λάθος τους, το θεωρούν κάτι πιο εύκολο γιατί το κλίμα είναι πολύ πιο φιλικό, "οικογενειακό" και ευχάριστο. Αυτό, τα βοηθά να έχουν αργότερα μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και μέσα στην τάξη του σχολείου».


Το ημερολόγιο τετράδιο

Λίγο πριν μου δείξατε το ημερολόγιο τετράδιο… Τι είναι και πώς μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί;

«Πρόκειται για ένα τετράδιο που το δίνουμε σε όλους μας τους μαθητές από την πρώτη μέρα και το βάζουν στην τσάντα του σχολείου τους. Καθημερινά σημειώνουν τα μαθήματα που έχουν για την επόμενη φορά. Έτσι οργανώνουν τα μαθήματά τους και δεν ξεχνούν να προετοιμάσουν τίποτα. Το παιδί όταν καταγράφει τι έχει να κάνει για την επόμενη ημέρα, μπορεί να κατανοήσει και πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να προετοιμαστεί. Μαζί θέλουμε να πετύχουμε τους μελλοντικούς τους στόχους, άρα εμείς εδώ βάζουμε τις βάσεις για να οργανώσουν όχι μόνο το διάβασμά τους αλλά για να διαμορφωθεί και ένα συνολικό πλαίσιο οργάνωσης που θα τα γαλουχήσει και θα τα εκπαιδεύσει να είναι πιο οργανωμένα τόσο στη σχολική ζωή τους, όσο αργότερα».

Κατά τη διάρκεια της κουβέντας μας, η κα. Ειριάννα Τραγάκη παρατήρησε ότι όταν αναφερόμουν στην κόρη μου και το διάβασμά της, χρησιμοποιούσα πρώτο πληθυντικό.

«Πρώτος πληθυντικός - αυτό είναι ένα λάθος που το κάνετε όχι μόνο εσείς, αλλά όλες οι μαμάδες και αυτό γιατί θεωρείτε ότι το σχολείο και το διάβασμα είναι μια κοινή υποχρέωση. Αυτό όμως, αμέσως το περνάτε και στο παιδί. Το παιδί λοιπόν επαφίεται ότι θα το κάνει η μαμά γιατί είναι και δική της υποχρέωση».


Μεταξύ άλλων, η Διευθύντρια του Κέντρου Μελέτης Δημοτικού Πουκαμισάς μου εξήγησε ότι τα παιδιά δεν «φορτώνονται» με επιπλέον εργασίες, πέρα εκείνων που βάζουν στο σχολείο οι δάσκαλοι.

«Εμείς δεν είμαστε ένα απλό κέντρο μελέτης. Είμαστε ο χώρος οπού μελετάει τα μαθήματα τις επόμενης ημέρας. Εμείς θέλουμε να απαλλάξουμε τα παιδιά από τις ασκήσεις όχι να τα φορτώσουμε. Αν κάποιο παιδί θέλει επιπλέον βοήθεια ωστόσο για ένα διαγώνισμα πχ, μπορεί να πάρει τα βιβλία μας και σε συνεννόηση πάντα με τους γονείς, να μπουν 1-2 ασκήσεις».


Τα ψυχομετρικά τεστ Ariston Learning Types

Κάπου διάβασα για τα ειδικά ψυχομετρικά tests τα Ariston learning types, τι είναι;

«Χαίρομαι που με ρωτάτε. Γενικά εμείς προσπαθούμε, να ακολουθούμε πάντοτε τις πιο σύγχρονες εξελίξεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σήμερα η επιστήμη μας δίνει πολλά εργαλεία. Ένα πολύ σημαντικό από αυτά είναι τα ψυχομετρικά τεστ Ariston learning types, που υλοποιούμε στους μαθητές μας. Ειδικότερα, μέσω αυτών, είμαστε σε θέση πλέον από την Α΄ Δημοτικού, να «ανακαλύπτουμε» τον ιδιαίτερο τρόπο που έχει το κάθε παιδί να μαθαίνει. Ξέρετε, δεν ανήκουμε όλοι στον ίδιο μαθησιακό τύπο. Υπάρχουν έξι διαφορετικοί μαθησιακοί τύποι, άλλο παιδί είναι κιναισθητικό, άλλο ακουστικό, άλλο ενδοσκοπικό, άλλο οπτικό κλπ. Μαθαίνοντας μέσω των tests τον μαθησιακό τύπο του κάθε παιδιού, εφαρμόζουμε τη λεγόμενη διαφοροποιημένη εκπαίδευση, άρα στην ουσία «προσαρμόζουμε» τη μελέτη μας στον ευκολότερο τρόπο που έχει κάθε παιδί να μαθαίνει»


Εμένα με πείσατε, γιατί όμως ένας γονιός να επιλέξει τα Κέντρα μελέτης Πουκαμισάς;

«Γιατί ο όμιλος ΠΟΥΚΑΜΙΣΑΣ έχει μια εμπειρία στην εκπαίδευση πάνω από τριάντα χρόνια. Αυτή την τεχνογνωσία, ήρθαμε και την εφαρμόσαμε και στα παιδιά του δημοτικού. Ένα επιπλέον πλεονέκτημά μας σε σχέση με τον ανταγωνισμό είναι ότι έχουμε δικά μας βιβλία γλώσσας και μαθηματικών για την κάθε τάξη. Φέτος για πρώτη χρονιά θα έχουμε κάποια και για επιπλέον μαθήματα όπως ιστορία, γεωγραφία για τις μεγαλύτερες τάξεις και κάποιες σημειώσεις σε στυλ σχεδιαγραμμάτων, που θα βοηθήσουν τα παιδιά να απομνημονεύσουν πιο εύκολα τα μαθήματά τους. Τα βιβλία αυτά είναι πραγματικά πολύτιμα για εμάς, καθώς γίνεται όλη η εμπέδωση μέσα από αυτά. Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητά να διαβάσουν το μάθημά τους με διαφορετικό τρόπο.


Γιατί εμείς δεν απασχολούμε φοιτητές. Έχουμε πάντοτε πτυχιούχους δασκάλους εκπαιδευτικούς. Άλλη μια μεγάλη μας διαφορά είναι το ημερολόγιο σχολικών εργασιών, που οργανώνει το διάβασμα των παιδιών. Αυτό που αναφέραμε παραπάνω και τέλος, ενδιαφερόμαστε για την αξιολόγηση των γονιών. Θέλουμε οι γονείς να είναι αυστηροί με εμάς. Στο τέλος τους ζητάμε με επιμονή να αξιολογήσουν τη δουλειά που γίνεται στα Κέντρα μελέτης μας, γιατί πραγματικά θέλουμε κάθε χρονιά να γινόμαστε καλύτεροι».

Τέλος, θέλω να κλείσουμε λέγοντάς μου, τι πραγματικά κερδίζει ένα παιδί μέσα από το Κέντρο Μελέτης ΠΟΥΚΑΜΙΣΑΣ.

«Οι μαθητές στα Κέντρα μελέτης μας, εμπεδώνουν τη διδακτέα ύλη, καλύπτουν τα κενά προηγουμένων ετών και βελτιώνουν άμεσα τις σχολικές επιδόσεις τους, ενώ οι γονείς μένουν ήσυχοι ότι τα παιδιά τους μελετούν σωστά και αποκτούν γερές εκπαιδευτικές βάσεις πάνω στις οποίες θα στηριχθεί ολόκληρο το οικοδόμημα της γνώσης των παιδιών τους στο μέλλον»

Απενοχοποίηση του Κέντρου μελέτης

Δεν είναι ντροπή να στέλνεις το παιδί σου σε ένα κέντρο μελέτης. Δεν σημαίνει ότι δεν ασχολείσαι με το παιδί σου. Σημαίνει ότι ασχολείσαι ποιοτικά με το παιδί σου. Αντί να φωνάζεις, να γκρινιάζεις, να νευριάζεις κάθε απόγευμα στις 20.30, μπορείς να παίξεις μαζί του, να γελάσεις, να δεις μια ταινία, να χαρείς μαζί του, να κουβεντιάσεις και αντί να ρωτήσεις για τα μαθήματά του, να ρωτήσεις πώς πέρασε στο σχολείο με τους φίλους του και τι το έκανε χαρούμενο.

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved