Τα πρωτάκια με αποστάσεις στο σχολείο - Οδηγός για γονείς
Συζητήσεις και σκέψεις πολλές σχετικά με την νέα σχολική χρονιά.
Πολλοί είναι οι γονείς που διερωτώνται πώς θα μπορέσουν να τηρηθούν οι κανόνες τήρησης αποστάσεων στο σχολικό περιβάλλον ιδίως από τα μικρότερης ηλικίας παιδιά. Τί μπορεί να σημαίνουν για εκείνα οι κανόνες, τί συναισθήματα μπορεί να τους προκαλέσουν και κατά πόσο θα τα επιβαρύνουν σε ψυχολογικό επίπεδο.
Τα νήπια μπορούν να κατανοήσουν τα βασικά της σημασίας της τήρησης αποστάσεων, δηλαδή της αποφυγής μεταφοράς μικροβίων από τον έναν στον άλλον. Τα πρωτάκια του Δημοτικού σίγουρα έχουν περισσότερες απορίες και η ενθάρρυνση να τις εκδηλώνουν θα βοηθήσει να βεβαιωθούμε ότι τους έχουμε εξηγήσει με τρόπο που να μην τους εντείνουμε το άγχος ( που ενδεχομένως σε ένα βαθμό ήδη έχουν) . Τα παιδιά έχουν την ανάγκη να νοιώθουν ασφαλή και οι ενήλικες πρέπει να κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να εξηγήσουμε ότι όλοι μας στο σπίτι και στο σχολείο κάνουμε το καλύτερο δυνατό με τη χρήση μασκών και τη τήρηση των φυσικών - και όχι κοινωνικών - αποστάσεων για να παραμείνουμε ασφαλείς.
Τα μικρά παιδιά σαφώς και θα χρειαστούν συχνές υπενθυμίσεις αλλά μπορούν να τα καταφέρουν! Σημαντική βοήθεια είναι και οι κύκλοι στο έδαφος για να επισημανθεί η θέση του κάθε παιδιού ή οι γραμμές που ήδη τους είναι οικείες από το σούπερ μάρκετ και τις περισσότερες υπηρεσίες. Και βέβαια τακτικές που βοηθούν στον υπολογισμό της απόστασης όπως να στέκονται σε γραμμή με το ένα χέρι τεντωμένο μπροστά και το άλλο πίσω για να υπολογίσουν την απόσταση των 2 μέτρων από τους άλλους.
Γνωρίζουμε ότι τα μικρά παιδιά περνούν πολύ χρόνο σε παράλληλο παιχνίδι που σημαίνει ότι τους αρέσει να κάνουν μια ατομική δραστηριότητα σε κοντινή απόσταση με τα άλλα παιδιά που κάνουν την ίδια δραστηριότητα. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την προτίμησή τους προς όφελός τους στο σχολείο και στο σπίτι βρίσκοντας δραστηριότητες κατά τις οποίες τα παιδιά θα δουλεύουν στο ίδιο έργο, σε απόσταση, χρησιμοποιώντας το καθένα τα δικά του υλικά. Μπορούν να μιλάνε και να ανταλλάσσουν ιδέες ενώ διατηρούν τις αποστάσεις ασφαλείας. Τα μικρά παιδιά χαίρονται να συμβάλλουν σε κάτι μεγαλύτερο οπότε κάθε παιδί μπορεί να φτιάχνει το δικό του κομμάτι για το έργο, τα οποία κομμάτια αργότερα θα συλλέξουν οι γονείς και οι δάσκαλοι για την ολοκλήρωση της κοινής εργασίας.
Σίγουρα οι αποστάσεις είναι κάτι δύσκολο να τηρηθούν από τα μικρά παιδιά (όπως και για τους ενήλικες) αλλά για έναν περιορισμό που θα έχει συγκεκριμένη χρονική διάρκεια και που δεν ακυρώνει ολοκληρωτικά τη δυνατότητα εκπλήρωσης της ανάγκης μας (να απολαμβάνουμε τους αγαπημένους μας κρατώντας αποστάσεις ασφαλείας) δεν μπορούμε να μιλάμε για κινδύνους στην ψυχική υγεία των παιδιών. Σημαντική προϋπόθεση και καθοριστική παράμετρος στην καλή προσαρμογή των παιδιών βέβαια αποτελούν οι συζητήσεις με τους γονείς τους. Πρέπει να τους δίνετε συχνά την ευκαιρία να εκφράζουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να κρατήσουν τις αποστάσεις τονίζοντας τους κάθε φορά ότι το κάνουμε για να είμαστε σίγουροι ότι παραμένουμε ασφαλείς. Και φυσικά μπορούμε τόσο οι γονείς όσο και οι δάσκαλοι να τα βοηθήσουμε να διατηρήσουν τις σχέσεις τους και να νοιώσουν συναισθηματικά κοντά με άλλους τρόπους. Όπως να γράφουν γράμματα στους φίλους και συμμαθητές για όσα ανυπομονούν να κάνουν μαζί τους όταν θα είναι ασφαλείς πια και δεν θα χρειάζεται να λειτουργούν με αποστάσεις.
Εκτός από τη διαθεσιμότητα και την ευθύτητά σας στην επικοινωνία με τα παιδιά, προσπαθήστε να τους υπενθυμίζετε τα θετικά της φυσικής παρουσίας στα σχολεία, ότι δηλαδή θα μπορέσουν να δουν και πάλι τους φίλους και συμμαθητές τους όπως και θα συνεχίσουν να μαθαίνουν νέα πράγματα.
Κλείνοντας, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς πέραν του ελέγχου της σωματικής υγείας και την πορεία των μαθημάτων τους, πρέπει να δώσετε προσοχή σε οποιαδήποτε σημάδια στρες και άγχους. Είναι φυσιολογικό να έχουν συναισθηματικές διακυμάνσεις και σε αυτό θα χρειαστεί η ενσυναίσθηση και η υποστήριξή σας. Αναμένουμε περιστατικά στιγματοποίησης και εκφοβισμού στο σχολείο εξαιτίας λανθασμένης πληροφόρησης σχετικά με τον COVID-19.
Θα βοηθήσει να εξηγήσετε ότι ο ιός δεν έχει καμία σχέση με την εικόνα του ανθρώπου, την καταγωγή του, την μητρική του γλώσσα ή τον προορισμό των διακοπών του. Αν ακούσουν κάτι ανάλογο ή δεχθούν κάποιο προσβλητικό χαρακτηρισμό πρέπει να μιλήσουν με κάποιον ενήλικα στο σχολείο. Όλοι αξίζουν να είναι ασφαλείς στο σχολείο και σε διαδικτυακές επικοινωνίες. Και ο εκφοβισμός είναι πάντα λάθος και πρέπει όλοι να κάνουμε ότι μπορούμε για να διαδίδουμε τις αξίες της καλοσύνης και της υποστήριξης μεταξύ μας.
Ιωάννα Θεοδωρακόπουλου, PsyD, MSc
Συμβουλευτικός ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια
Σύμβουλος υπογονιμότητας
Επικεφαλής επιστημονικών υπηρεσιών του www.feelwelltoday.com
e-mail: ioanna.thps@gmail.com / itheodorakopoulou@feelwelltoday.com