Ό,τι αναζητά ένα παιδί μπορεί να το βρει στα παιδικά βιβλία
- «Χρειάζεται περισσότερο εξωσχολικό διάβασμα»
- Το εκπαιδευτικό σύστημα μοιάζει να συνταγογραφεί το λογοτεχνικό βιβλίο
- Ποιος είπε ότι το διάβασμα είναι μοναχικό
- Η λογοτεχνία μπορεί να διδάξει τα πάντα
«Χρειάζεται περισσότερο εξωσχολικό διάβασμα»
«Χρειάζεται περισσότερο εξωσχολικό διάβασμα». Μια φράση που συχνά οι εκπαιδευτικοί λέμε στους μαθητές μας και στους γονείς και φαίνεται να ηχεί σαν ιατρική οδηγία λήψης κάποιου φάρμακου.
Το εκπαιδευτικό σύστημα μοιάζει να συνταγογραφεί το λογοτεχνικό βιβλίο
Το διάβασμα ενός βιβλίου λογοτεχνικού, ναι, μπορεί να είναι «φάρμακο» ψυχής, συντροφιάς, γνώσης, έκφρασης, αξιών. Στη σημερινή εποχή όμως το εκπαιδευτικό σύστημα μοιάζει πιο πολύ να «συνταγογραφεί» το λογοτεχνικό βιβλίο αλλά δε «θεραπεύει» με αυτό.
Λογοτεχνικά αποσπασμάτα μέσα από το «Ανθολόγιο» σίγουρα ωφελούν αλλά δεν επαρκούν για να συνδέσει το σχολείο το παιδί με την αγάπη και τα οφέλη ενός βιβλίου. Είμαστε σε μια εποχή της γρήγορης και πυκνής πληροφορίας, εξειδίκευσης , δύναμης της εικόνας. Το έντυπο βιβλίο φαίνεται να χάνει το προβάδισμα στα εξωσχολικά ενδιαφέροντα των παιδιών μέσα στους πειρασμούς της τεχνολογίας και νέων τάσεων. Η τηλεκπαίδευση σύνδεσε κι άλλο το μαθητή με την οθόνη. Όλο και περισσότεροι γονείς εκφράζουν την ανησυχία τους για την αυξανόμενη ενασχόληση των παιδιών με τάμπλετ και κινητά και ρωτούν κι εμάς τους εκπαιδευτικούς τι μπορούν να κάνουν για να «σπρώξουν» τα παιδιά στο λογοτεχνικό διάβασμα.
Τι συμβουλεύω σαν δασκάλα και μαμά
Αυτό που συμβουλεύω σαν δασκάλα και μαμά είναι να σταματήσουμε να «σπρώχνουμε» τα παιδιά σε οτιδήποτε θεωρούμε εμείς ωφέλιμο για εκείνα με προσταγές και πιέσεις. Αυτό που στα παιδιά εγγράφει είναι το παράδειγμά μας.
Αρχικά λοιπόν το λογοτεχνικό βιβλίο πρέπει να δούμε κατά πόσο έχει θέση και στη δική μας καθημερινότητα. Κάντε «δώρο» στον εαυτό σας μια βραδιά λογοτεχνικού διαβάσματος με τα παιδιά σας. Μπορείτε να επιλέξετε ο καθένας να διαβάζει το δικό του βιβλίο χαλαρώνοντας στον καναπέ σας με ένα άκουσμα χαμηλής κλασικής μουσικής. Τα παιδιά θα το απολαύσουν μυσταγωγικά σαν ποιοτικό χρόνο μαζί σας. Ανταλλάξτε απόψεις για τα βιβλία που διαβάζετε μετά.
Ποιος είπε ότι το διάβασμα είναι μοναχικό
Αυτό που επίσης μπορείτε να κάνετε είναι να μοιραστείτε το ανάγνωσμα. Ποιος είπε ότι το διάβασμα είναι μοναχικό; Διαβάστε από μία παράγραφο ή ένα κεφάλαιο ο ένας στον άλλον. Μέσα από αυτό θα δείτε ότι μπορεί να γίνει κι ένα βαθύτερο μοίρασμα συναισθημάτων, μυστικών,σκέψεων, αξιών με το παιδί σας που στην καθημερινή ροή δε βρίσκετε το χρόνο και τρόπο να το κάνετε.
Όσο για το σχολείο; Μας λείπει πολύ μια ελεύθερη ώρα να μοιραζόμαστε αναγνώσματα και βιβλία. Να τα δραματοποιούμε, να τα ζωγραφίζουμε, να τα σχολιάζουμε. Φέτος «κόβοντας και ράβοντας» πάλι από την πυκνή ύλη βρήκα τρόπο να καθόμαστε με τα εκτάκια μου στο κιόσκι του προαυλίου μας κα να διαβάζουμε μαζί τη «Σπηλιά της Γοργόνας» της Λίτσας Ψαραύτη μιας και συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή και πιστέψτε με, δε μπορούσε να γίνει καλύτερη διδασκαλία της Ιστορίας.
Η λογοτεχνία μπορεί να διδάξει τα πάντα
Έτσι «γνωριζόμαστε» και «δενόμαστε» ακόμη πιο πολύ και καταπολεμάμε φαινόμενα βίας και αποκλεισμού μεταξύ μας. Μακάρι όμως να μας βοηθούσε και το ίδιο το εγχώριο εκπαιδευτικό σύστημα να έχουμε την ευελιξία και το διδακτικό χρόνο για ενασχόληση με τη λογοτεχνία. Γραφή, ανάγνωση, ορθογραφία, λεξιλόγιο, γραμματική ,σύνταξη, κριτική σκέψη, γραπτή έκφραση, Γεωγραφία , Φυσική , Ιστορία, αξίες… Τα πάντα μπορεί να διδάξει η λογοτεχνία για αυτό πιστεύω ακράδαντα ότι και τις μέρες των άστατων καιρικών φαινομένων θα ήταν πιο ωφέλιμο αντί για οθόνες και μικρόφωνα τα παιδιά να καταπιάνονται με λογοτεχνικά βιβλία που θα τα έχουν ήδη προμηθευτεί δωρεάν από το σχολείο τους…
«Οι άνθρωποι δεν χρειάζονται πάντα συμβουλές· μερικές φορές το μόνο που χρειάζονται είναι ένα χέρι για να κρατηθούν, ένα αυτί να τους ακούσει και μια καρδιά που μπορεί να τους καταλάβει» (Μικρός Πρίγκηπας, Antoine de Saint – Exupéry). Αυτή την κατανοήση που αναζητά ένα παιδί μπορεί να τη βρει στο λογοτεχνικό βιβλίο.
Τόλη Ευαγγελία
Δασκάλα - Αρθρογράφος