Ξένες γλώσσες: Πρέπει τα παιδιά να τις τελειώνουν πριν πάνε Λύκειο ή όχι;
Τι πρέπει να σκεφτείτε πριν το παιδί ξεκινήσει την εκμάθηση ξένων γλωσσών.
Οι ξένες γλώσσες είναι ένα απαραίτητο εφόδιο στη μόρφωση των παιδιών. Τα Αγγλικά ως βασική πρώτη ξένη γλώσσα, διδάσκονται ήδη από το Νηπιαγωγείο, ενώ ολοένα και περισσότεροι γονείς γράφουν τα παιδιά τους σε φροντιστήρια ξένων γλωσσών από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού.
Σε ποια ηλικία να ξεκινήσει το παιδί την εκμάθηση της πρώτης ξένης γλώσσας;
Όσο πιο μικρό είναι το παιδί, τόσο πιο εύκολα απορροφά ό,τι ακούει και βλέπει γύρω του. Δεν είναι τυχαίο ότι τα Αγγλικά διδάσκονται πλέον ήδη από το νηπιαγωγείο δεδομένου ότι στη νηπιακή ηλικία, τα παιδιά μπορούν να μάθουν εύκολα νέες λέξεις ή να μιμηθούν μία προφορά. Η εκμάθηση γίνεται πιο εύκολα μέσα από παιχνίδια και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, με τρόπο δηλαδή βιωματικό και σίγουρα πιο διασκεδαστικό για ένα παιδί αυτής της ηλικίας.
Όσον αφορά την γραφή και την ανάγνωση της ξένης γλώσσας, οι περισσότεροι νευροψυχολόγοι συμφωνούν ότι η εκμάθηση θα πρέπει να ξεκινήσει αφού πρώτα το παιδί έχει μάθει να γράφει και να διαβάζει τη μητρική του γλώσσα καλά, μετά δηλαδή την Β’ Δημοτικού.
Μαθήματα από το νηπιαγωγείο, πτυχία στο γυμνάσιο
Στόχος φυσικά δεν είναι απλώς η εκμάθηση της ξένης γλώσσας αλλά και η απόκτηση αντίστοιχου πτυχίου. Οι περισσότεροι γονείς θέλουν τα παιδιά τους να έχουν ξεμπερδέψει με τα πτυχία ξένων γλωσσών μέχρι και το Λύκειο όπου ξεκινάει η προετοιμασία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το αποτέλεσμα; Πολλά παιδιά ξεκινούν φροντιστήριο Αγγλικών ήδη από την Α’ Δημοτικού, λίγο αργότερα ξεκινούν και την εκμάθηση μίας δεύτερη ξένης γλώσσας και σταδιακά το καθημερινό πρόγραμμα του παιδιού φορτώνεται ολοένα και περισσότερο και είναι γεμάτο με υποχρεώσεις και μαθήματα.
Πόσο καλό είναι τελικά αυτό για το παιδί;
Η ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια και συνεργάτης του Mothersblog.gr, Μαρίνα Μόσχα συμβουλεύει τους γονείς να αποφεύγουν την εγγραφή σε φροντιστήριο στην Α’ τάξη του Δημοτικού, δεδομένου ότι είναι μία τάξη ιδιαίτερη και το παιδί χρειάζεται χρόνο για να προσαρμοστεί. Ίσως είναι προτιμότερο, λοιπόν, το παιδί να ξεκινήσει τα μαθήματα Αγγλικών στην Β’ ή Γ’ Δημοτικού που έτσι και αλλιώς θα έχει αποκτήσει μία γενική και καλή γνώση της μητρικής του γλώσσας και την δεύτερη ξένη γλώσσα κοντά στην ηλικία των δέκα ετών.
Όλοι οι γονείς θέλουν να δώσουν στα παιδιά τους όσο το δυνατόν περισσότερα εφόδια, μην ξεχνάτε όμως ότι αυτό δεν πρέπει να γίνεται σε βάρος της ψυχικής υγείας και ηρεμίας των παιδιών. Το επιβαρυμένο πρόγραμμα μπορεί να τους προκαλέσει πίεση, άγχος και να τους στερήσει την ξεγνοιασιά της παιδικής ηλικίας. Τέλος, είναι σημαντικό να ακούτε αυτό που έχει να σας πει το παιδί σας. Τις σκέψεις, τις επιθυμίες, τις ανάγκες του και βάση αυτού να διαμορφώσετε μαζί τις δραστηριότητες που θα κάνει και το πρόγραμμά του.
Δεύτερη ξένη γλώσσα: Ποια να επιλέξει το παιδί
Η δεύτερη ξένη γλώσσα είναι υποχρεωτικό μάθημα ήδη από το δημοτικό και το παιδί καλείται να επιλέξει ανάμεσα στην εκμάθηση γαλλικών και γερμανικών. Στην ηλικία αυτή πολλά παιδιά έχουν ήδη ξεκινήσει φροντιστήριο για τη δεύτερη ξένη γλώσσα, οπότε σε στην περίπτωση που κάνουν Γαλλικά ή Γερμανικά η επιλογή είναι δεδομένη.
Αν βρίσκεστε σε δίλημμα για το ποια δεύτερη ξένη γλώσσα να επιλέξετε για το παιδί, λάβετε υπόψη τους παρακάτω παράγοντες:
- Ποια είναι η πιο ομιλούμενη γλώσσα. Από τις πιο δημοφιλείς και ομιλούμενες γλώσσες μετά τα αγγλικά είναι τα κινέζικα και τα ισπανικά.
- Ποια γλώσσα θέλει να μάθει το παιδί – Αφήστε το παιδί να σας πει εάν θέλει να μάθει μια συγκεκριμένη ξένη γλώσσα και συζητήστε το μαζί του. Ειδικά εάν είναι σε μεγαλύτερη ηλικία και κάνει μία γλώσσα που του αρέσει, θα αντιμετωπίζει το διάβασμα με περισσότερη όρεξη και ενδιαφέρον.
- Τα διαθέσιμα τμήματα και το πρόγραμμα μαθημάτων.