Εκπαιδευτήρια Δούκα: Ένα χαρούμενο, δίγλωσσο Νηπιαγωγείο με «σφραγίδα» ΟΗΕ
Εκπαιδευτήρια Δούκας
Στόχος κάθε γονιού, που ονειρεύεται το καλύτερο για το παιδί του.
Στόχος κάθε γονιού, που ονειρεύεται το καλύτερο για το παιδί του, είναι να του προσφέρει όλα τα εφόδια που χρειάζεται ώστε να αναπτύξει τους γνωστικούς και συναισθηματικούς του ορίζοντες, από τα πρώτα κιόλας χρόνια της σχολικής του ζωής. Διότι, στην ηλικία των 4-6 ετών, τα παιδιά του Νηπιαγωγείου, έχουν την ευκαιρία να εξελιχθούν, να ωριμάσουν, να κοινωνικοποιηθούν και να θέσουν τις βάσεις για μία σωστή σχολική σταδιοδρομία.
Φυσικά, καθοριστικής σημασίας είναι η επιλογή του σχολείου, που θα προσφέρει στα παιδιά όλα όσα χρειάζονται για την ομαλή προσαρμογή τους στον «έξω» κόσμο. Χάρη, λοιπόν, σε ένα καινοτόμο και πρωτοποριακό πρόγραμμα, τα παιδιά στο Προνήπιο και το Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Δούκα προετοιμάζονται να γίνουν παγκόσμιοι πολίτες σε έναν βιώσιμο κόσμο, με ικανότητες 21ου αιώνα, γνώσεις, δεξιότητες και αξίες.
Μέσα σε έναν καταπράσινο κήπο, με οδηγό το παιχνίδι, τη χαρά και την ασφάλεια, τα παιδιά μαθαίνουν αβίαστα, καθώς εισάγονται στη διαδικασία της μάθησης σταδιακά και με τον πιο ομαλό τρόπο, αποκτώντας γνωστικά, κοινωνικά και συναισθηματικά εφόδια με σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους, εξελίσσοντας τις κλίσεις τους και διαμορφώνοντας την προσωπικότητά τους.
Το Νηπιαγωγείο που «μιλάει» δύο γλώσσες
Όλο και περισσότεροι γονείς εκτιμούν τη σημασία των ξένων γλωσσών στη ζωή και την καθημερινότητα των παιδιών τους, και δη της αγγλικής γλώσσας. Το Νηπιαγωγείο και το Προνήπιο στα Εκπαιδευτήρια Δούκα, «υπακούοντας» στις επιταγές της σύγχρονης κοινωνίας, «μιλάει» πλέον δύο γλώσσες, Ελληνικά και Αγγλικά.
Με αυτόν τον τρόπο, στοχεύει στην ανάπτυξη του γνωστικού δυναμικού του παιδιού σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον, όπου θα εξοικειωθεί με τις δύο γλώσσες και τους δύο πολιτισμούς, ενδυναμώνοντας την ερευνητική του διάθεση, τη μάθηση, την κριτική του σκέψη και στις δύο γλώσσες.
Για εμάς, που αναρωτιόμαστε πώς ένα νήπιο, μπορεί να έρθει σε επαφή με μία ξένη γλώσσα, αρκεί να γνωρίζουμε πως εκτός από τη διαρκή παρουσία δύο εκπαιδευτικών (ελληνόφωνου και αγγλόφωνου), γίνεται και κανονικό καθημερινό μάθημα Αγγλικών για την εμπέδωση και την περαιτέρω εκμάθηση της γλώσσας.
Η βιώσιμη ανάπτυξη ξεκινάει από το Νηπιαγωγείο
Κι όμως, όταν λέμε πως η νέα γενιά είναι εκείνη που θα ανοίξει νέους, ελπιδοφόρους ορίζοντες, οφείλουμε να βάλουμε και εμείς ένα «λιθαράκι» προς αυτή την κατεύθυνση, επιλέγοντας ένα βιώσιμο σχολείο, ένα σχολείο που ασπάζεται τους «κανόνες» της βιωσιμότητας. Από την επόμενη σχολική χρονιά, λοιπόν, τα Εκπαιδευτήρια Δούκα αποκτούν πιστοποίηση από το Global Schools Program και θα προσεγγίζουν συστηματικά και βιωματικά στο Νηπιαγωγείο –και κατά συνέπεια σε όλο το σχολείο- τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ, ετοιμάζοντας τους πολίτες ενός βιώσιμου κόσμου.
Το Global Schools Program είναι μια πρωτοβουλία του Sustainable Development Solutions Network των Ηνωμένων Εθνών που υποστηρίζει το Παγκόσμιο Πρόγραμμα Δράσης της UNESCO για την Εκπαίδευση στη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ESD) και για τη διαμόρφωση ενός πιο ανθεκτικού και βιώσιμου κόσμου. Το όραμα του προγράμματος είναι να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου κάθε μαθητής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εφοδιάζεται με τις γνώσεις, τις αξίες και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις μεγαλύτερες προκλήσεις αυτού του αιώνα και να διαμορφώσει έναν βιώσιμο και ευημερούν κόσμο για όλους. Το πρόγραμμα αυτό εφαρμόζεται στα Εκπαιδευτήρια Δούκα με τη συνεργατική προσέγγιση ανάμεσα στους Νηπιαγωγούς και τους άλλους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων ώστε να καλύπτονται διαθεματικά και διεπιστημονικά όλοι οι εκπαιδευτικοί στόχοι και οι δράσεις ανά στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Όπως είναι σαφές, το Περιβάλλον και η Οικολογία αποτελούν το «Α» και το «Ω» στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Έτσι, στο Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, λειτουργούν τα «Green Days», βιωματικά εργαστήρια σχετικά με τα ελληνικά φυτά, τη γευσιγνωσία τσαγιού, την περιποίηση παρτεριών, την κομποστοποίηση και πολλά άλλα. Παράλληλα, αναπτύσσονται και ορισμένες κοινωνικές δεξιότητες, όπως η συνεργασία, η ομαδικότητα, η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός στη φύση και κατ’ επέκταση στον συνάνθρωπο, η βιωσιμότητα, η συνείδηση υπεύθυνου πολίτη.
Εκτός από τις παραπάνω οικολογικές δράσεις, τα παιδιά του Νηπιαγωγείου ασχολούνται με τον Duke, την καφέ αρκούδα που έχει υιοθετήσει ως μασκότ του ο Αθλητικός Σύλλογος Εκπαιδευτηρίων Δούκα και ζει στο Περιβαλλοντικό Κέντρο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, στο Νυμφαίο.
Ένας διαφορετικός digital «κόσμος» για το παιδί
Αν το παιδί μας πρόκειται να πάει Νηπιαγωγείο, τότε ένα είναι το σίγουρο: Έχει ήδη ανακαλύψει τον «κόσμο» της τεχνολογίας και εμείς προσπαθούμε νυχθημερόν να το απομακρύνουμε από την οθόνη του τάμπλετ ή της τηλεόρασης, έτσι δεν είναι αγαπητή μανούλα;
Στο μάθημα Computational Thinking για την προσχολική ηλικία, που έχει σχεδιαστεί από τους Εκπαιδευτικούς Πληροφορικής του Σχολείου, τα παιδιά δημιουργούν τα δικά τους προγράμματα χωρίς να χρησιμοποιούν οθόνες ή άλλες συσκευές. Με παιχνίδια στον ανοιχτό χώρο, εφαρμόζονται καινοτόμες διδακτικές πρακτικές επίλυσης προβλημάτων. Η ρομποτική, οι έννοιες της υπολογιστικής σκέψης και λογικής «Computational Thinking» και βέβαια η βιωματική μάθηση μέσα από το παιχνίδι «Learning Through Play», ενισχύουν δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως η δημιουργικότητα, η ομαδοσυνεργατικότητα, η αναλυτική, συνθετική και κριτική σκέψη, η καινοτομία και οι δεξιότητες επικοινωνίας.
Η Φυσική Αγωγή, η Μουσική και Μουσικοκινητική Αγωγή, η Κολύμβηση και τα καθημερινά μαθήματα Αγγλικών είναι πλήρως ενταγμένα στο βασικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Μάλιστα, στο μάθημα των Αγγλικών πραγματοποιείται μια πρώτη προσέγγιση αναγνώρισης του αγγλικού αλφαβήτου, μέσα από παιχνίδια και υλικό που έχουν αναπτύξει οι καθηγητές Αγγλικών του Σχολείου.
Επίσης, οι όμιλοι, η δανειστική βιβλιοθήκη, το Messy Play, χαρίζουν στα παιδιά μοναδικές ευχάριστες στιγμές, συνδυάζοντας γνώσεις, δεξιότητες και αξίες. Το Θεατρικό Παιχνίδι μάλιστα, κινητοποιεί τη φαντασία και τη δράση, τη σωματική έκφραση, την αναπαράσταση ρόλων, τον αυτοσχεδιασμό και την έκφραση χωρίς περιορισμούς και οδηγίες.
Στόχος η πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας
Και επειδή, βασικός άξονας στον οποίο λειτουργούν και εξελίσσονται οι εκπαιδευτικές μεθοδολογίες του Νηπιαγωγείου, είναι η πρωτοπόρα Ολιστική Παιδαγωγική Προσέγγιση, που αποτελεί καινοτομία στον χώρο των επιστημών της εκπαίδευσης, τα Εκπαιδευτήρια Δούκα αντιμετωπίζουν τον μαθητή ως σύνολο ετερογενών χαρακτηριστικών και τον κατευθύνουν να επιτύχει τους στόχους που ο ίδιος θέτει, βελτιώνοντας τις αδυναμίες του.
Με αυτόν τον τρόπο, στοχεύει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας καθώς θεωρεί ότι η μάθηση πηγάζει από την εμπειρία, τα συναισθήματα, την ηθική και κοινωνική εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ολιστική Παιδαγωγική Προσέγγιση το Νηπιαγωγείο οργανώνεται σε 4 θεματικά πεδία: Παιδί και επικοινωνία (Γλώσσα, ΤΠΕ), Παιδί, εαυτός και κοινωνία (SEL, Κοινωνικές Επιστήμες), Παιδί και θετικές επιστήμες (STEM) και Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση (Arts, Ευεξία και Υγεία, Φυσική Αγωγή, Digital Skills-Coding & Robotics, Θεατρική Αγωγή, Μουσική).
Στο επίκεντρο ο πυρήνας της προσωπικότητας και του χαρακτήρα
Το σπίτι και η οικογένεια δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την πρώτη βαθμίδα εκπαίδευσης, καθώς στην εποχή μας η μεγάλη σημασία του νηπιαγωγείου, βασίζεται στην συναισθηματική όψη της εξέλιξης του παιδιού.
Με βάση αυτή την οπτική, η Ψυχολόγος του Νηπιαγωγείου υλοποιεί ένα πρόγραμμα εστιασμένης ψυχοσυναισθηματικής ενδυνάμωσης, προκειμένου οι μικροί μαθητές να αναγνωρίζουν, να εκφράζονται και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. Το πρόγραμμα αυτό ενισχύεται και με άλλες δράσεις όπως «Το ΜοναDικό μου Επίτευγμα» με έμφαση στα μικρά αλλά σημαντικά κατορθώματα του κάθε παιδιού στο σχολείο και το «Proud to Be Me», που αναδεικνύει ως «πρωταγωνιστή» της τάξης ένα παιδί κάθε φορά επί τρεις ολόκληρες ημέρες. Παράλληλα, ο «Βοηθός της Τάξης» αναλαμβάνει αρμοδιότητες αναπτύσσοντας έτσι την υπευθυνότητά του.
Μάλιστα, το πρόγραμμα «Στάση Ζωής», που ξεκινά στο Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο και το ΙΒ, έρχεται ως επιστέγασμα όλων των παραπάνω, καθώς ευαισθητοποιεί τα παιδιά σε κοινωνικά θέματα, με ιδιαίτερη έμφαση στην αξία της συμπερίληψης.
Στην εποχή μας, η μεγάλη σημασία του Νηπιαγωγείου των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, βασίζεται στη σωστή προετοιμασία για το Δημοτικό, μέσα από projects και βιωματικές διαθεματικές προσεγγίσεις, που απέχουν πολύ από το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενός συμβατικού Νηπιαγωγείου. Όταν αυτό επιτυγχάνεται μέσα από ευχάριστες δράσεις, με βάση εκκίνησης το παιχνίδι και απώτερο στόχο τη μάθηση, δημιουργούν τις σταθερές βάσεις για την ομαλή μετάβαση στην Α’ Δημοτικού. Κάπως έτσι, λοιπόν, τα παιδιά αποκτούν κατάλληλα ερεθίσματα, αναπτύσσουν κριτική σκέψη, ωριμάζουν γνωστικά και βελτιώνουν τις δεξιότητές τους στη λογική και μαθηματική σκέψη, προετοιμάζονται αβίαστα για τη γραφή και την ανάγνωση, αποκτούν αυτοπεποίθηση ως προς τις μαθησιακές τους ικανότητες.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ ή στο 2106186107