H σημασία της συνεργασίας οικογένειας - σχολείου για την αντιμετώπιση προβληματικών συμπεριφορών
Αυτή η συνεργασία πρέπει να ξεκινάει από πολύ νωρίς, όταν το παιδί πηγαίνει νηπιαγωγείο.
Βασικές προϋποθέσεις για την καλή λειτουργία του νηπιαγωγείου με ευεργετικά για τα παιδιά αποτελέσματα, είναι η αμοιβαία εμπιστοσύνη και η συνεργασία οικογένειας και σχολείου.
Γονείς και ενημέρωση
Το νηπιαγωγείο είναι η αρχή μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας που θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια. Είναι σημαντικό οι γονείς να το επισκέπτονται, να πληροφορούνται τα προγράμματα και τους στόχους του, να τα κατανοούν και να διαμορφώνουν από κοινού το περιβάλλον μέσα στο οποίο θα ζήσουν, θα αναπτυχθούν και θα διαμορφωθούν τα παιδιά τους.
Οι γονείς γνωρίζουν την εξέλιξη του παιδιού τους στο δικό τους χώρο: πώς συμπεριφέρεται στο σπίτι, στα αδέλφια, στους φίλους του, ποια είναι τα ενδιαφέροντα και οι δραστηριότητές του, καθώς και οι συναισθηματικές του αντιδράσεις. Αντίθετα, η νηπιαγωγός γνωρίζει το παιδί το σχολικό χώρο και το παρατηρεί από πλευράς ωριμότητας: πώς διακρίνεται, πώς κινείται, πώς σκέφτεται, ποιες είναι οι συνήθειες που αποκτά και γενικά οι ικανότητές του.
Συνεργασία γονιών και δασκάλων
Ανταλλάσσοντας πληροφορίες γονείς και δάσκαλοι αποκτούν πληρέστερη εικόνα του παιδιού και συνεργαζόμενοι στη βάση αυτής της εικόνας πετυχαίνουν τα καλύτερα για το παιδί αποτελέσματα.
Συμβαίνει όμως πολλές φορές να προκύπτει διαφορετική εκτίμηση, ακόμα και διαφωνία μεταξύ σχολείου και γονέων. Η διαμάχη για το ποιος έχει δίκιο μεταξύ των δύο αυτών βασικών παραγόντων της αγωγής έχει δυσάρεστες επιπτώσεις στο παιδί. Είναι τελείως ανούσιο και εγωιστικό να αντιμάχονται για τους δικούς του λόγους ο καθένας και για τα δικά του δίκια, αδύναμοι να βρουν σημείο επαφής και μάλιστα μπροστά στα μάτια των παιδιών.Είναι ό,τι χειρότερο για το παιδί να βλέπει άλλοτε τους γονείς του να καταργούν τον δάσκαλό του και άλλοτε τον δάσκαλό του να καταργεί τους γονείς του.
Άρνηση γονιών
Βέβαια συμβαίνει κάποιες φορές οι γονείς να δείχνουν ανέτοιμοι να ακούσουν τις επισημάνσεις για τα παιδιά τους από τη νηπιαγωγό. Εκφράζουν έκπληξη, δυσπιστία, θεωρούν υπερβολικές ή λανθασμένες τις εκτιμήσεις της και δυσκολεύονται να συνεργαστούν μαζί της.
Το βάρος στην προκειμένη περίπτωση πέφτει στη νηπιαγωγό. Θα πρέπει να βρει τρόπους να πείσει τους γονείς για τις απόψεις της, όπως και για να συνεργαστούν μαζί της. Συνήθως οι γονείς δεν είναι άκαμπτοι. Μετά την πρώτη έκπληξη είναι συνεργάσιμοι και τα αποτελέσματα γίνονται σύντομα ορατά και όλοι ευχαριστημένοι.
Το δυσάρεστο είναι όταν οι γονείς δυσκολεύονται να πεισθούν, αντιμάχονται τη νηπιαγωγό και αρνούνται αυτή του είδους τη συνεργασία.
Απόσπασμα από το βιβλίο «Επιτέλους, γονείς ,ακούστε μας!» από τις εκδόσεις Σαββάλας