Η μελωδία της μάθησης
Η μουσικοκινητική αγωγή, όπως αποτυπώνεται και βάσει της ετυμολογίας της, είναι η εκπαίδευση μέσα από τον συνδυασμό της μουσικής με την κίνηση.
Η μουσική, είτε μέσα από το τραγούδι είτε μέσα από τον χορό, μας προσεγγίζει όλους. Αρκεί να σκεφτούμε πως μία βόλτα με το αμάξι θα συνοδεύεται από μουσική στο ραδιόφωνο ή πως μία εορταστική εκδήλωση δεν υφίσταται χωρίς ορχήστρα ή dj. Θα ήταν, λοιπόν, πολύ ενδιαφέρον να κάνουμε τη μουσική που όλοι, λίγο ή πολύ, αγαπάμε έναν τρόπο μάθησης. Άραγε πώς θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο;
Οι περισσότεροι έχουμε παρατηρήσει ότι η εκπαίδευση στις μέρες μας έχει εξελιχθεί. Η εξέλιξη αυτή συνεπάγεται ότι η μάθηση δεν στηρίζεται αποκλειστικά στα παραδοσιακά πρότυπα όπως παλαιότερα αλλά έχει αρχίσει να εμπερικλείει νέες και μη τυπικές μεθόδους μάθησης. Η μη τυπική μάθηση υλοποιείται με τη βοήθεια δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην κατάκτηση διάφορων μαθησιακών στόχων. Οι δραστηριότητες αυτές είναι προσεκτικά και μεθοδολογικά σχεδιασμένες για τους εκάστοτε μαθητευόμενους και για τους εκάστοτε σκοπούς. Αυτό, επομένως, τις κάνει εφαρμόσιμες σε όλους, ανεξάρτητα από φύλο, ηλικία ή καταγωγή, και διαχρονικές, καθώς χρησιμοποιούνται δια βίου, κατόπιν της απαραίτητης προσαρμογής τους βέβαια. Έτσι μία μέθοδος που αξίζει κανείς, και ειδικά τα παιδιά, να γνωρίσει είναι η μουσικοκινητική αγωγή.
Η μουσικοκινητική αγωγή, όπως αποτυπώνεται και βάσει της ετυμολογίας της, είναι η εκπαίδευση μέσα από τον συνδυασμό της μουσικής με την κίνηση. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η μουσικοκινητική αγωγή βρίσκει εφαρμογή στην παιδική ηλικία και συγκεντρώνει δραστηριότητες όπως μίμηση, αυτοσχεδιασμός, ρυθμική, ενασχόληση με μουσικά όργανα, χορογραφία, σύνθεση και παραγωγή ήχου, αφήγηση και πολλά ακόμα. Επισημαίνεται, αντίστοιχα με τους ‘κανόνες’ μη τυπικής μάθησης, ότι η κάθε δραστηριότητα προσαρμόζεται σύμφωνα με τον μαθησιακό στόχο και το κοινό στο οποίο απευθύνεται για να έχει και τα βέλτιστα δυνατά αποτελέσματα.
Το άτομο μέσα από την μουσική και την κίνηση εκφράζεται, επικοινωνεί, διοχετεύει την ενέργειά του και ανακαλύπτει τον εαυτό του. Η ενασχόληση από μικρή ηλικία με δραστηριότητες μουσικοκινητικής υπόσχεται να βοηθήσει το παιδί να αναγνωρίζει τα συναισθήματά του και να τα εξωτερικεύει, να αναπτύσσει την φαντασία και την δημιουργικότητά του, να εξασκεί τη μνήμη του, να παίρνει αποφάσεις και πρωτοβουλίες, να επικοινωνεί, να λειτουργεί ομαδικά, να ξοδεύει την ενέργειά του προς όφελος του και να αποκτά αυτοπεποίθηση. Τα οφέλη είναι, συνεπώς, αναρίθμητα ενώ όσο πιο νωρίς έρχεται το παιδί σε επαφή με την μουσικοκινητική τόσο περισσότερο θα εξοικειωθεί και θα αξιοποιήσει τη μέθοδο αυτή μάθησης στην μετέπειτα ζωή του.
Είναι, άρα, μία πρόσκληση και ταυτοχρόνως μία πρόκληση να εντάξουμε την μουσικοκινητική αγωγή στις ζωές μας. Οι εκπαιδευτικοί και οι ειδικοί του χώρου έχουν καλλιεργήσει ποικίλες δραστηριότητες που χρησιμοποιούν στους μαθητευόμενους τους. Ωφέλιμο, όμως, και ιδιαίτερα δημιουργικό θα ήταν να αφυπνίσουμε την φαντασία μας και να αναπτύξουμε δικές μας μουσικοκινητικές ασκήσεις για εμάς τους ίδιους ή για τα παιδιά μας. Η μάθηση θέλουμε να γίνεται με διασκεδαστικό τρόπο και να μην έχει όρια για αυτό να αξιοποιήσουμε τον πλούτο της μουσικοκινητικής και της μη τυπικής μάθησης. Μήπως οι μουσικές καρέκλες που όλοι γνωρίζουμε, μπορούν να προσαρμοστούν έτσι ώστε να μην είναι ένα μονάχα παιχνίδι αλλά ένα εκπαιδευτικό μέσο;
Ελπινίκη Λέκκα, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας της Career Gate