Στέλλα Μάζη: «Η ενδοσχολική βία αποτελεί ένα κοινωνικό φαινόμενο, πολυπαραγοντικό και πολυεπίπεδο»
Η Στέλλα Μάζη ψυχολόγος, MSc, Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια, αναλύει τα βαθύτερα αίτια της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού και εστιάζει στον τρόπο που οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να στηρίξουν τα παιδιά.
Τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού είναι πλέον καθημερινά και το ερώτημα που απασχολεί πρωτίστως τους γονείς, είναι πώς μπορούν να περιοριστούν, αν όχι να εξαλειφθούν.
Παρότι δεν είναι ένα τωρινό φαινόμενο καθώς βία υπήρχε και παλιότερα, αυτό που προβληματίζει έντονα, είναι η σφοδρότητα με την οποία επιτίθεται σωματικά και λεκτικά οι μαθητές σε συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Γιατί εκτοξεύτηκε η βία μεταξύ ανηλίκων; Τα βαθύτερα αίτια
Το υπουργείο Παιδείας σε μια προσπάθεια καταπολέμησης της ενδοσχολικής βίας εγκαινίασε την πλατφόρμα stop- bullying.gr όπου γονείς και μαθητές καταγγέλλουν περιστατικά τα οποία τους απασχολούν ενώ προχώρησε στην απαγόρευση χρήσης των κινητών τηλεφώνων εντός του σχολικού χώρου. Αξίζει να σημειωθεί πώς από την έναρξη της σχολικής χρονιάς μέχρι πρόσφατα, έχουν δοθεί 6.043 αποβολές για χρήση κινητού στο σχολείου. Παράλληλα, αυστηροποιούνται οι ποινές και τα διοικητικά μέτρα για τους ανήλικους παραβάτες και τις οικογένειές τους.
Θα έχουν αυτά τα μέτρα τα επιθυμητά αποτελέσματα; Θα φανεί στην πράξη. Προφανώς όμως και δεν αρκούν καθώς σύμφωνα με την ψυχολόγο Στέλλα Μάζη, η ενδοσχολική βία είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, πολυπαραγοντικό και πολυεπίδεδο κι ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί.
Όπως επισημαίνει στη συνέντευξή της στο Mothersblog.gr, o ρόλος της οικογένειας είναι πολύ σημαντικός. «Όλα ξεκινούν από τον πυρήνα, που είναι η οικογένεια. Όσο καλύτερες σχέσεις έχει το παιδί με τον γονέα, τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητες να έρθει και να μιλήσει για το τι το δυσκολεύει», τονίζει και προσθέτει:
«Οι γονείς χρειάζεται να επενδύσουν στη σχέση με το παιδί τους. Είναι μια εξελισσόμενη σχέση η οποία απαιτεί συνεχή προσπάθεια… Πρέπει οι γονείς να είναι οι συναισθηματικές ρυθμιστές των παιδιών τους».
Ο έφηβος έχει ανάγκη από στήριξη, αποδοχή, κατανόηση, σύνδεση, φροντίδα, ασφάλεια, σταθερότητα. Κι αν δεν τα έχει από την οικογένειά του, θα τα αναζητήσει αλλού και με λάθος τρόπους.
«Το τι συμβαίνει μέσα στο σχολείο, καθρεφτίζει το τι συμβαίνει στην οικογένεια, και το τι συμβαίνει στην οικογένεια, καθρεφτίζει το τι συμβαίνει στην κοινωνία», επισημαίνει η κυρία Μάζη θεωρώντας αναγκαία τη μόνιμη τοποθέτηση ψυχολόγων στα σχολεία καθώς και την ουσιαστική επικοινωνία γονιών και εκπαιδευτικών.
«Κανένα παιδί δε γεννιέται βίαιο»
Ωστόσο που πρέπει να θυμόμαστε όλοι μας - σύμφωνα με την κυρία Μάζη- είναι πώς «κανένα παιδί δε γεννιέται βίαιο, είναι οι προσλαμβάνουσες που έλαβε και το έμαθαν να επικοινωνεί δυστυχώς με αυτόν τον τρόπο. Να επικοινωνεί και να εκφράζει με λανθασμένο τρόπο κάτι που νιώθει, κάτι που σκέφτεται, κάτι μέσα του ανικανοποίητο ή «αθεράπευτο», κάποιο συναισθηματικό κενό ή έλλειμμα ή ακόμη και κάτι που δεν μπορεί να αναγνωρίσει. Μπορεί σα φαινόμενο να παρατηρείται όλο και πιο συχνά, αλλά χρειάζεται να εξετάσουμε την κάθε περίπτωση ξεχωριστά, εξατομικευμένα και ολιστικά».
Δείτε όλη τη συνέντευξη της Στέλλας Μάζη στο βίντεο που ακολουθεί: