Δυσλεξία στα παιδιά: 6 προειδοποιητικά σημάδια σύμφωνα με τους ειδικούς

Πώς να αναγνωρίσετε τη δυσλεξία από μικρή ηλικία – 6 βασικές ενδείξεις.

Νίκη Παπανικολάου
Δυσλεξία στα παιδιά: 6 προειδοποιητικά σημάδια σύμφωνα με τους ειδικούς
Bigstock

Η έλλειψη φωνολογικής αντίληψης όπως και η δυσκολία φωνολογικής επεξεργασίας θεωρούνται από πολλούς επιστήμονες ως ο πρωταρχικός παράγοντας της δυσλεξίας. Αυτό συχνά αναφέρεται ως κεντρικό έλλειμμα. Παρόλα αυτά πολλοί ερευνητές έχουν μιλήσει για επιμέρους ελλείμματα όπως είναι τα προβλήματα που αφορούν τηνταχεία ανάκληση και την έλλειψη ικανότητας επεξεργασίας της οπτικής πληροφορίας όπως η ορθογραφία. Τα ελλείμματα αυτά, σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρία Δυσλεξίας ενδέχεται να παρουσιάζονται μεμονωμέναόπως συμβαίνει στην περίπτωση της υπόθεσης του απλού ελλείμματος ή μαζί όπως συμβαίνει στην περίπτωση της υπόθεσης πολλαπλών ελλειμμάτων.

Πώς η μουσική μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με δυσλεξία

Καθώς οι έρευνες συνεχίζονται, πολλοί θα συμφωνούσαν πως η δυσλεξία είναι ένα αναπτυξιακό σύνδρομο με νευρολογική και γενετική βάση.

Ο πάροχος διδασκαλίας Explore Learning ανακάλυψε έξι πρώιμα και ανεπαίσθητα σημάδια ότι ένα παιδί θα μπορούσε να είναι δυσλεξικό, προσφέροντας συμβουλές ειδικών για το πώς να το υποστηρίξετε εάν υπάρχει υποψία δυσλεξίας ή εάν δοθεί διάγνωση. Η Charlotte Gater, Επικεφαλής Εκπαίδευσης από το Explore Learning, λέει: «Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η δυσλεξία δεν είναι αντανάκλαση της νοημοσύνης. Με τη σωστή υποστήριξη, τα παιδιά με δυσλεξία μπορούν να επιτύχουν αξιοσημείωτη επιτυχία. Το κλειδί είναι να αναγνωρίσετε τις μοναδικές μαθησιακές ανάγκες κάθε παιδιού και να διασφαλίσετε ότι οι εκπαιδευτικές στρατηγικές του προσαρμόζονται ανάλογα».

dislexia.jpg

Πότε ένα παιδί χαρακτηρίζεται δυσλεξικό;

6 πρώιμα σημάδια δυσλεξίας

Δυσκολία στην εκμάθηση παιδικών ριμών

Αυτό συμβαίνει επειδή τα παιδιά με δυσλεξία μπορεί να δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν λέξεις με ομοιοκαταληξία ή να χωρίσουν τις λέξεις σε μεμονωμένους ήχους.

Αργή ανάπτυξη του λόγου

Μερικά δυσλεξικά παιδιά μπορεί να αρχίσουν να μιλούν αργότερα από τους συνομηλίκους τους ή να δυσκολεύονται να εκφραστούν καθαρά. Συχνά παλεύουν με τη φωνολογική επεξεργασία, η οποία μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά τους να παράγουν ήχους ομιλίας με ακρίβεια.

Δυσκολία στην εκμάθηση του αλφαβήτου

Η απομνημόνευση της σειράς των γραμμάτων ή η συσχέτισή τους με τους ήχους μπορεί να είναι δύσκολη για τα δυσλεξικά παιδιά. Αυτό σχετίζεται με δυσκολίες στη διαδοχική μνήμη και στην αντιστοιχία φωνήματος-γραφήματος, που είναι συχνές στη δυσλεξία.

Αδυναμία εκτέλεσης περισσότερων από μία οδηγιών

Το να ξεχνoύν ορισμένες οδηγίες ή να παρακάμπτουν ορισμένα βήματα μπορεί να είναι σημάδι δυσλεξίας στα παιδιά. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε προκλήσεις με τη μνήμη εργασίας και την αλληλουχία, που συχνά συνδέονται με τη δυσλεξία.

Δυσλεξία: Πώς επηρεάζει τους εφήβους

Σύγχυση με λέξεις

Λέξεις όπως «αριστερά» και «δεξιά» ή «πάνω» και «κάτω» μπορεί να συγχέονται στα άτομα με δυσλεξία. Αυτή η σύγχυση είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό της δυσλεξίας, που συχνά συνεχίζεται και στην ενήλικη ζωή.

Δυσκολία με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη

Τα παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται να θυμηθούν πληροφορίες που μόλις τους είπαν, όπως το όνομα ενός φίλου ή απλές οδηγίες. Αυτό συμβαίνει επειδή η δυσλεξία μπορεί να επηρεάσει τη μνήμη η οποία είναι υπεύθυνη για την προσωρινή διατήρηση και επεξεργασία πληροφοριών.

dislexia.jpg

Σημάδια δυσλεξίας στην προσχολική ηλικία

Πώς να υποστηρίξετε παιδιά με δυσλεξία

Η Charlotte Gater προτείνει τις ακόλουθες στρατηγικές:

Χρησιμοποιήστε πολλαπλές αισθήσεις για μάθηση

Συνδυάστε οπτικές, ακουστικές και πρακτικές δραστηριότητες. Για τα μικρότερα παιδιά, χρησιμοποιήστε τη ζύμη για να σχηματίσετε γράμματα ή να τραγουδήσετε τραγούδια αλφαβήτου. Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να επωφεληθούν από τη χρωματική κωδικοποίηση διαφορετικών τμημάτων του λόγου ή τη δημιουργία νοητικών χαρτών για ιστορίας.

Χωρίστε τις εργασίες σε τμήματα

Οι μεγάλες εργασίες μπορεί να είναι πραγματικά δύσκολες για δυσλεξικούς μαθητές. Οι οπτικές λίστες ελέγχου είναι χρήσιμες για τα μικρότερα παιδιά, ενώ οι ψηφιακές εφαρμογές διαχείρισης εργασιών μπορεί να είναι χρήσιμες για μεγαλύτερα παιδιά και εφήβους.

Δώστε επιπλέον χρόνο για ανάγνωση και γραφή

Μειώστε την πίεση του χρόνου για να βοηθήσετε τα παιδιά να επεξεργάζονται τις πληροφορίες πιο αποτελεσματικά. Για τους μικρότερους μαθητές, επεκτείνετε τον χρόνο ιστορίας ή χρησιμοποιήστε κλεψύδρα για εργασίες γραφής για να κάνετε τον χρόνο οπτικό. Για τα μεγαλύτερα παιδιά, αφήστε περισσότερο χρόνο για τις εργασίες στο σπίτι και την ανάγνωση. Δημιουργήστε έναν ήσυχο, χωρίς περισπασμούς χώρο για μελέτη και ενθαρρύνετε τακτικά διαλείμματα για να διατηρήσετε την εστίαση.

Αξιοποιείστε την τεχνολογία

Αξιοποιήστε βοηθητικά εργαλεία κατάλληλα για την ηλικία για να υποστηρίξετε τη μάθηση. Για τους νεότερους μαθητές, οι εφαρμογές διαδραστικής φωνητικής και τα ψηφιακά βιβλία ιστοριών μπορούν να κάνουν την ανάγνωση πιο ελκυστική. Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να επωφεληθούν από το λογισμικό μετατροπής κειμένου σε ομιλία για εργασίες ανάγνωσης και ορθογραφικούς ελέγχους για εργασίες γραφής. Οι μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί να βρουν τα εργαλεία αναγνώρισης φωνής χρήσιμα για τη λήψη σημειώσεων, ενώ το λογισμικό ελέγχου γραμματικής είναι χρήσιμο για τη βελτίωση της γραπτής εργασίας.

με πληροφορίες από το goodto.com

© 2012-2025 Mothersblog.gr - All rights reserved