Πώς ένα παιδί προετοιμάζεται για τις εκλογές μέσα από το σχολείο;
Οι μαθητικές κοινότητες αποτελούν κύτταρα δηµοκρατικής ζωής, όπου, µε το διάλογο και τη συµµετοχή οι µαθητές µε πνεύµα συνεργασίας, ασκούνται στη δηµοκρατική διαδικασία και στη συµµετοχή τους στα κοινά, μελετώντας και προτείνοντας λύσεις για τα προβλήµατα που τους αφορούν.
Μιλάμε φυσικά για τις σχολικές εκλογές για την ανάδειξη των λεγόμενων πενταμελών της κάθε τάξης Γυμνασίου και Λυκείου και στη συνέχεια των 15μελών, το οποίο εκπροσωπεί όλο το σχολείο. ∆ικαίωµα για υποβολή ή πρόταση υποψηφιότητας έχουν όλοι οι µαθητές, όλα τα µέλη της µαθητικής κοινότητας
Έτσι, στην πρώτη γενική συνέλευση κάθε σχολικής χρονιάς, που συνέρχεται µέσα στον πρώτο µήνα των µαθηµάτων, εκλέγεται 5µελές συντονιστικό όργανο, το συµβούλιο της µαθητικής κοινότητας. Μετά από την εκλογή των συµβουλίων των µαθητικών κοινοτήτων και εντός 45 ημερών, εκλέγεται 15µελές συντονιστικό όργανο για κάθε σχολείο: το µαθητικό συµβούλιο του σχολείου. Αποτελείται από τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο, το γραµµατέα και 12 µέλη ισότιµα µε το προεδρείο. Το µαθητικό συµβούλιο συνεδριάζει στο σχολείο εκτός διδακτικών ωρών, τακτικά µία φορά τη βδοµάδα ή έκτακτα µε πρωτοβουλία του προεδρείου ή 8 µελών του. Βρίσκεται σε απαρτία αν παραβρίσκονται τουλάχιστον 8 µέλη του.
Η ψηφοφορία για την ανάδειξη του κάθε μαθητικού οργάνου είναι µυστική. Κάθε µαθητής σηµειώνει µε µπλε µελάνι σταυρό δίπλα στα ονόµατα των υποψηφίων της προτίµησής του. Κάθε µαθητής έχει δικαίωµα να σηµειώνει από ένα µέχρι επτά σταυρούς (για τα 15μελή σώματα). Ψηφοδέλτια που έχουν παραπάνω από 7 σταυρούς ή διακριτικά γνωρίσµατα θεωρούνται από την εφορευτική επιτροπή άκυρα.
Οι αρµοδιότητες του 15μελούς είναι :
α. Ο συντονισµός της λειτουργίας των µαθητικών κοινοτήτων του σχολείου.
β. Η εκπροσώπηση των µαθητών του σχολείου στη συνεργασία τους µε τους άλλους φορείς (τις µαθητικές κοινότητες άλλων σχολείων, το σύλλογο των καθηγητών και τη διεύθυνση, τους συλλόγους γονέων και κηδεµόνων του σχολείου τους, την τοπική αυτοδιοίκηση).
γ. Η προώθηση των αποφάσεων των µαθητών στα θέµατα που τους απασχολούν.
Βλέπουμε λοιπόν ότι το σχολείο, ως ζωντανός οργανισµός, αποτελεί θεσµό που προετοιµάζει τα παιδιά, µε τη µάθηση και την αγωγή, αλλά και τα διαπαιδαγωγεί ως πολίτες του αύριο για την απρόσκοπη ένταξή τους σε µια ελεύθερη και δηµοκρατική κοινωνία µετά την αποφοίτησή τους από το σχολείο. Η σχολική ζωή, η δοµή και ο τρόπος λειτουργίας της αντανακλά την κοινωνική συνείδηση, αλλά και καθορίζει την αντίληψη που παρέχεται στα παιδιά για τη ζωή και την κοινωνία.