Γιατί τα παιδιά με ΔΕΠΥ γίνονται θύτες και θύματα του bullying σε υψηλότερο ποσοστό από το μέσο όρο
Θύτες και θύματα του bullying γίνονται σε υψηλότερο ποσοστό από τον μέσο όρο τα παιδιά με σύνδρομο Διαταραχής Ελλειματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), το οποίο σε σημαντικό ποσοστό παραμένει αδιάγνωστο. Συγκεκριμένα, τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι τρεις φορές περισσότερο θύτες και 2-10 φορές περισσότερο θύματα από τον μέσο όρο.
Σύμφωνα με νεότερα δεδομένα, στην Αμερική το σύνδρομο ΔΕΠΥ παρατηρείται στο 10-11% του μαθητικού πληθυσμού. Εξάλλου, όπως προκύπτει από έρευνα του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας σε ένα δείγμα 1.407 φοιτητών του ΠΑΜΑΚ, του ΑΠΘ και του ΑΤΕΙ, οι φοιτητές των θετικών επιστημών εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά bullying (θύτες 28%) από τους φοιτητές των θεωρητικών σχολών.
"Αυτό συμβαίνει επειδή στις θετικές επιστήμες φοιτούν περισσότεροι άντρες (58%) και επειδή από επιλογή ή κλίση είναι λιγότερο ευαισθητοποιημένοι σε κοινωνικά θέματα και έχουν μεγαλύτερα ποσοστά φοιτητών με ΔΕΠΥ και με μαθησιακές δυσκολίες", ανέφερε ο καθηγητής Μαθησιακών Δυσκολιών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Γεώργιος Παυλίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, με αφορμή ανακοίνωσή του σε ημερίδα με θέμα "Μάθηση και αποκατάσταση ατόμων με αναπηρίες και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και σύγχρονη επιστημονική έρευνα: Εκλεκτικές συγγένειες και αλληλεπιδράσεις" που πραγματοποιείται σήμερα στο ΠΑΜΑΚ.
Τα κύρια συμπτώματα της ΔΕΠΥ είναι: πρόβλημα αυτοσυγκέντρωσης, αφηρημάδα, ανυπομονησία, παρορμητικότητα, υπερκινητικότητα, αδεξιότητα, εγωκεντρισμός, επιθετικότητα, απαιτητικότητα, ανώριμη συμπεριφορά, ανοργανωσιά, προβλήματα διαχείρισης χρόνου, μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία, ανομοιογενής επίδοση και συμπεριφορά, προβλήματα στη διατήρηση σχέσεων, χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση.
Ο κ. Παυλίδης εξηγεί ότι το σύνδρομο ΔΕΠΥ χαρακτηρίζεται από τη διάσπαση προσοχής, την παρορμητικότητα και την υπερκινητικότητα. Η εμπλοκή των ατόμων με ΔΕΠΥ σε bullying ως θύτες οφείλεται στην παρορμητικότητα, ενώ τα παιδιά που είναι θύματα είναι αυτά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες.
"Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής - παρορμητικότητα γίνονται τρεις φορές περισσότερο θύματα και είναι ακόμα πιο συχνά θύτες καθώς το συναίσθημα αποφασίζει σε βάρος της λογικής και η οργή γίνεται ανεξέλεγκτη και καταστροφική. Σε αυτά τα άτομα το θέλω της στιγμής υπερισχύει της λογικής του αύριο. Επομένως, όταν δεν γίνεται αυτό που θέλουν εκείνη τη στιγμή που το θέλουν γίνονται ανεξέλεγκτοι και έχουν προβλήματα συμπεριφοράς γιατί δεν γνωρίζουν όρια. Αυτό οδηγεί σε παραβατική συμπεριφορά. Δεν είναι όλα τα άτομα με ΔΕΠΥ παραβατικά, αλλά είναι πολύ περισσότερα από το μέσο όρο. Π.χ. τα άτομα με ΔΕΠΥ εμπλέκονται 2-3 φορές περισσότερο σε τροχαία και παραβιάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η συντριπτική πλειονότητα των παιδιών με ΔΕΠΥ έχει μαθησιακές δυσκολίες και ΔΕΠΥ. Τα παιδιά αυτά αποτυγχάνουν στα μαθήματα και νιώθουν πιο ταπεινωμένα στην καθημερινότητα. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι κυρίως θύματα και όχι θύτες" , επισημαίνει ο κ Παυλίδης τονίζοντας παράλληλα ότι με την έγκαιρη διάγνωση μπορούν αυτά τα παιδιά να είναι πιο ευτυχισμένα και να μην περιθωριοποιηθούν.
Αναφερόμενος στα στοιχεία της έρευνας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας επισημαίνει ότι το 46% των φοιτητών συμμετείχαν κατά τα μαθητικά τους χρόνια σε bullying ως θύτες, θύματα ή παρατηρητές. Από αυτό το ποσοστό το 41% ήταν θύματα, το 23% θύτες και το 68% παρατηρητές.
"Οι παρορμητικοί είναι πολύ συχνότερα θύτες (34%) αλλά και θύματα (27%) του bullying.
Οι φοιτητές των θετικών επιστημών, και οι άντρες ήταν περισσότερο θύτες. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ήταν σημαντικά περισσότερο θύματα λόγω της ταπεινωτικής σχολικής τους αποτυχίας, που οδηγεί σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και απομόνωση" προσθέτει ο κ. Παυλίδης.