Ο προφορικός λόγος ως προγνωστικός δείκτης μαθησιακών δυσκολιών
Οι δυσκολίες στο γραπτό λόγο μπορούν να διαγνωστούν πριν καν τα παιδιά μάθουν πως να γράφουν, σύμφωνα με νέα μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Montreal's School of Speech Language Pathology and Audiology.
Σκοπός της έρευνας ήταν να διαπιστωθεί πως η ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων επηρεάζει τη μάθηση, σύμφωνα με την επικεφαλή της έρευνας Phaedra Royle, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου.
Η έρευνα αποκαλύπτει πως η ανάπτυξη του προφορικού λόγου είναι ένας καλός προγνωστικός δείκτης για την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών. Αντικρούει, επίσης,τη δημοφιλή πεποίθηση ότι η διγλωσσία σε νεαρή ηλικία μπορεί να αποβεί επιζήμια στην ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού.
Εβδομήντα ένα παιδιά, ηλικίας έξι έως εννέα χρονών συμμετείχαν στην έρευνα του Πανεπιστημίου για τη σχέση προφορικού και γραπτού λόγου. Τα 38 ήταν μονόγλωσσα και τα 33 δίγλωσσα. Σύμφωνα με τους ερευνητές δυσκολίες στη φωνολογική ενημερότητα οδηγούσαν σε δυσκολίες στη γραφή.
Η έρευνα έδειξε ακόμη ότι η ανάπτυξη του προφορικού λόγου στα παιδιά μπορεί να προβλέψει μελλοντικές δυσκολίες μάθησης.
Τέλος, τα μονόγλωσσα παιδιά είχαν ένα πλεονέκτημα όσον αφορά τον προφορικό λόγο, αλλά στο γραπτό λόγο οι δύο ομάδες δεν έδειξαν σημαντικές διαφορές.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία
www.eidikospaidagogos.gr