Το στρες είναι μεταδοτικό στις σχολικές τάξεις- Τι δείχνει έρευνα
Στρες δεν έχουν μόνο οι μαθητές αλλά και οι εκπαιδευτικοί. Σύμφωνα μάλιστα με μία νέα καναδική έρευνα το στρες είναι μεταδοτικό!
Είναι η πρώτη μελέτη του είδους της που συνδέει το άγχος των εκπαιδευτικών και την επίδραση που έχει στην ψυχολογία των παιδιών και αντίστροφα, αναφέρουν οι ερευνητές στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Social Science & Medicine.
Η διερεύνηση των παραγόντων που προκαλούν εργασιακό άγχος στους εκπαιδευτικούς έχουν απασχολήσει έντονα τους ερευνητές, αφού δεν έχει μόνο επιπτώσεις στη σωματική και στην ψυχική τους υγεία, αλλά ερευνητικά έχει βρεθεί ότι εμποδίζει και την καλή σχολική επίδοση των μαθητών. Μάλιστα πολλοί εκπαιδευτικοί υποδεικνύουν το χώρο της εργασίας τους ως τη μοναδική πηγή πρόκλησης άγχους στη ζωή τους!
Η επαγγελματική εξουθένωση που νοιώθουν είναι η κύρια αιτία που ωθεί πολλούς εκπαιδευτικούς να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους, σύμφωνα με την έρευνα. Η ανήσυχη συμπεριφορά, οι αταξίες των μαθητών, τα προβλήματα που προκύπτουν από τη συμπεριφορά των μαθητών αλλά και η απροθυμία τους για μάθηση, προκαλούν το περισσότερο στρες και άγχος στους εκπαιδευτικούς.
Αυτό έχει άμεση επίπτωση στη συμπεριφορά των μαθητών, οι οποίοι όπως προκύπτει από την έρευνα, επηρεάζονται από την αγχώδη συμπεριφορά των εκπαιδευτικών.
Για τη μέτρηση των επιπέδων του στρες στους μαθητές, οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα σάλιου από περισσότερα από 400 παιδιά ηλικίας 8 έως 12 ετών και εξέτασαν τα επίπεδα κορτιζόλης. Το στρες προκαλεί αύξηση των επιπέδων κορτιζόλης και τα επίπεδα αυτά παραμένουν υψηλά, για όσο διάστημα παραμένει η αιτία του στρες.
Επειδή τα επίπεδα της κορτιζόλης μπορεί να παρουσιάζουν διακυμάνσεις στη διάρκεια της ημέρας, οι ερευνητές πήραν δείγμα το πρωί, το μεσημέρι και νωρίς το απόγευμα.Επιπλέον, 17 καθηγητές ηλικίας 34-65 ετών συμπλήρωσαν ειδικά ερωτηματολόγια σχετικά για τα επίπεδα της επαγγελματικής τους εξουθένωσης.
Όταν οι ερευνητές συνέκριναν τα επίπεδα κορτιζόλης εκπαιδευτικών και μαθητών διαπίστωσαν το εξής: Οι μαθητές των οποίων οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν υψηλότερα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης ήταν πιο πιθανό να έχουν υψηλότερα επίπεδα κορτιζόλης, σε σύγκριση με τους μαθητές των οποίων οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν χαμηλότερα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης.
Η σύνδεση μεταξύ της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών και το άγχος των φοιτητών "υποδεικνύει ότι η μετάδοση του στρες μπορεί να λαμβάνει χώρα στην τάξη μεταξύ των μαθητών και των δασκάλων τους," τόνισε η Εvα Oberle, επίκουρος καθηγήτρια του Πανεπιστημίου British Columbia και επικεφαλής της μελέτης.
Με άλλα λόγια, το άγχος μπορεί να είναι μεταδοτικό μεταξύ διδασκόντων και μαθητών. Ωστόσο, παραμένει ασαφές -και δύσκολο να ξεκαθαρισθεί- σε ποιό βαθμό ο ένας επηρεάζει τον άλλο. Όπως είπε η ίδια, «δεν είναι πάντα σίγουρο ποιό προηγείται, το στρες του δασκάλου ή του μαθητή, αλλά μάλλον πρόκειται για ένα κυκλικό πρόβλημα». Εν ολίγοις, φαύλος κύκλος...