Επιχείρηση διάβασμα: Τι να κάνετε όταν δεν αρέσει στο παιδί
Είναι έξυπνο, εύστροφο, μερικές φορές ο τρόπος που σκέφτεται δε συνάδει με την ηλικία του. Κι ενώ πιστεύετε ότι θα γίνει ένας λαμπρός επιστήμονας, το παιδί σας δε θέλει ούτε το σχολείο, ούτε και το διάβασμα.
Μάλιστα, η επιχείρηση διάβασμα κάθε φορά, μοιάζει με... επικίνδυνη αποστολή. Και τώρα, που ανοίγουν τα σχολεία, ο «εφιάλτης» επιστρέφει, καθώς το παιδί το έχει ξεκαθαρίσει, δεν του αρέσει το διάβασμα! Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι, χωρίς να το πιέστε και να φέρετε τα αντίθετα αποτελέσματα, να το κάνετε να αγαπήσει το διάβασμα. Και να του δώσετε να καταλάβει ότι δεν αρκεί μόνο να είναι έξυπνο. Χρειάζεται και να μελετάει.
Αποκλείστε ότι έχει μαθησιακές δυσκολίες
Το πρώτο βήμα είναι να αποκλείσετε το ενδεχόμενο το παιδί να έχει κάποιες μαθησιακές δυσκολίες και να πρόκειται απλά για τυπική βαρεμάρα, τεμπελιά. Θα πρέπει να μιλήσετε με τη δασκάλα ή τους καθηγητές (αν πρόκειται για μεγαλύτερης ηλικίας παιδί), ώστε μαζί να δείτε που οφείλεται η άρνηση του για το διάβασμα και αν ευθύνεται γι’ αυτήν κάποια μαθησιακή δυσκολία, όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ). Αν αποκλειστεί το ενδεχόμενο αυτό, προχωράτε δυναμικά στα επόμενα βήματα.
Εξηγείστε την αξία της μελέτης
Το να του εξηγήσετε απλά την αξία της μελέτης και του διαβάσματος, ενδεχομένως να είναι μία συζήτηση, που θα το κάνει να βαρεθεί ή να αντιδράσει. Ένας έξυπνος τρόπος, που μου είχε πει κάποτε η δασκάλα του γιου μου, είναι να το παρακινήσετε μέσω του μύθου με το λαγό και τη χελώνα. Βάλτε το παιδί σας στη θέση του λαγού και πείτε του ότι ο λαγός που ήταν πιο γρήγορος από τη χελώνα, τελικά έχασε, διότι απλά δεν προσπάθησε. Επαναπαύτηκε στις δυνατότητες του, και η χελώνα, που δεν ήταν γρηγορότερή του, κέρδισε, επειδή προσπάθησε και δεν το έβαλε κάτω. Έτσι και με το ίδιο, δεν αρκεί να είναι έξυπνο. Αν θέλει να «κόψει» την κορδέλα του τερματισμού, θα πρέπει να προσπαθεί συνεχώς.
Δημιουργείστε ένα δικό του χώρο
Είναι σημαντικό το παιδί να έχει το δικό του χώρο για να διαβάσει. Το σαλόνι ή κουζίνα με την τηλεόραση ανοιχτή κι εσείς να μιλάτε, δεν το βοηθάει. Αντίθετα, του αποσπά την προσοχή. Φτιάξτε το γραφείο του στο υπνοδωμάτιο του, και εξηγείστε του ότι εκεί είναι ο δικός του χώρος.
Αφήστε το να διαβάσει μόνο
Το να είστε συνεχώς πάνω από το κεφάλι του, του προκαλεί – και δικαιολογημένα – εκνευρισμό. Σκεφτείτε εσείς να θέλετε να εργαστείτε και πάνω από το κεφάλι σας να είναι ο προϊστάμενος σας; Δεν θα σας αποσυντόνιζε αυτό; Γιατί να μην ισχύει το ίδιο και με το παιδί. Αφήστε το, λοιπόν, να διαβάσει μόνο του και εσείς μόνο στο τέλος, θα ελέγξετε τις ασκήσεις και αν έχει κάνει κάποια λάθη.
Τονίστε του ότι το σχολείο είναι η δική του εργασία
Όπως εσείς εργάζεστε, έτσι εργάζεται και το παιδί. Το σχολείο είναι η δική του δουλειά και αυτό θα πρέπει να του το τονίσετε. Οπότε και το διάβασμα είναι μέρος της δουλειάς του. Αν μέρος της δουλειάς σας μπορεί αν γίνει και από το σπίτι, πάρτε την μαζί. Πείτε στο παιδί, ότι τώρα αυτό διαβάζει κι εσείς κάνετε τη δουλειά που έχετε. Ακόμη και αν δεν είστε μαμά που εργάζεται, οι δουλειές του σπιτιού είναι και αυτές μία εργασία. Οπότε, κατά τον ίδιο τρόπο, το παιδί διαβάζει και εσείς βγαίνετε έξω να ποτίσετε τα λουλούδια ή να κάνετε κάποια άλλη δουλειά
Κάνετε συχνά διαλείμματα
Το να κάνει το παιδί συχνά διαλείμματα από το διάβασμα, ούτε το αποσυντονίζει, ούτε χαλάει τη σειρά. Αντίθετα, το βοηθούν, κυρίως, όταν πρόκειται για ένα υπερκινητικό παιδί. Οπότε του επιτρέπει να χαλαρώσει λίγο, να αποφορτιστεί και να επιστρέψει με πιο καθαρό μυαλό
Θα πρέπει να διαβάζει νωρίς
Είναι σημαντικό το παιδί να διαβάζει νωρίς. Όταν επιστρέψει από το σχολείο, αφήστε το λίγο να χαλαρώσει και μετά να ξεκινήσει το διάβασμα. Φροντίστε επίσης, τις εξωσχολικές δραστηριότητες να μην τις βάζετε νωρίς. Γιατί, πολλοί γονείς βάζουν τις δραστηριότητες νωρίς και στο τέλος το παιδί κάθεται να διαβάσει στις 7 και 8 το απόγευμα, με ένα κεφάλι καζάνι, κουρασμένο, χωρίς καθαρό μυαλό και σκέψη.
Μην του φωνάζετε όταν κάνει λάθη
Επίσης, ένα συχνό λάθος που κάνουν οι γονείς, είναι αν χάνουν την υπομονή τους και να φωνάζουν στο παιδί, όταν κάνει λάθη. Αυτό, όχι μόνο δεν το βοηθάει, αλλά αντίθετα το αποθαρρύνει και το κάνει να μην του αρέσει το διάβασμα, αφού στο μυαλό του, πλέον, είναι συνδεδεμένο με τις δικές σας φωνές. Όταν λοιπόν, κάνει λάθος, του το λέτε και το αφήνετε μόνο του να το εντοπίσει. Αν χρειαστεί να περιμένετε και μία ώρα, μέχρι να το εντοπίσει, θα περιμένετε. Δεν θα του το δείξετε εσείς, διότι έτσι δεν θα μάθει. Υπομονή, λοιπόν, και επιμονή.