Μόλις 1 στους 10 μαθητές δημοτικού έχει πολύ καλές επιδόσεις στην ανάγνωση - Τι δείχνει έρευνα
Από το 2001 το ποσοστό των μαθητών που έχουν μόνο υποτυπώδεις ικανότητες στην ανάγνωση αυξήθηκε από το 16,9 στο 18,9%. Αυτό έδειξαν τα αποτελέσματα της διεθνούς μελέτης IGLU, η οποία πραγματοποίησε έρευνα σε δημοτικά σχολεία σε 47 χώρες.
Σε παγκόσμια σύγκριση οι επιδόσεις των παιδιών στην ανάγνωση έπεσαν σημαντικά στη Γερμανία. Μπορεί οι απόφοιτοι του δημοτικού (σημειώνεται ότι το δημοτικό στη Γερμανία είναι τετρατάξιο) να διαβάζουν το ίδιο καλά όπως το 2001, ωστόσο τότε μόλις τέσσερα άλλα κράτη είχαν καλύτερα αποτελέσματα ενώ σήμερα 20 χώρες έχουν ξεπεράσει τη Γερμανία.
Αυτό σημαίνει ότι οι επιδόσεις των μαθητών παρέμειναν στάσιμες. Μόλις ένας στους δέκα έχει πολύ καλές επιδόσεις στην ανάγνωση.Η έρευνα που πραγματοποιείται κάθε πέντε χρόνια δείχνει στην κορυφή της λίστας των χωρών με τις καλύτερες μαθητικές αποδόσεις στην ανάγνωση τη Ρωσία, τη Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ. Η Ελλάδα δεν συμμετείχε στην έρευνα.
Το 2016 οι μαθητές της Γερμανίας πέτυχαν 537 βαθμούς που θεωρείται ένα μέτριο αποτέλεσμα, αφού ο μέσος όρος κυμαίνεται στους 521 βαθμούς. Σε σχέση με τη έρευνα του 2001, όπου τα παιδιά συγκέντρωσαν 539 βαθμούς, οι αποδόσεις τους δεν χειροτέρευσαν αλλά ούτε και βελτιώθηκαν σημαντικά.
Ωστόσο μια σύγκριση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο δείχνει ότι πάνω από τις μισές χώρες της ΕΕ πέτυχαν καλύτερα αποτελέσματα, ανάμεσα σε αυτές η Ιρλανδία, η Πολωνία, η Βουλγαρία και η Ιταλία.
Η μόρφωση εξαρτάται από το κοινωνικό υπόβαθρο
Τα παιδιά που προέρχονταν από σπίτια όπου υπήρχαν πάνω από εκατό βιβλία συγκέντρωσαν 54 επιπλέον βαθμούς στην έρευνα.Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι οι ικανότητες των παιδιών στην ανάγνωση σχετίζονται άμεσα με κοινωνικούς παράγοντες. Η Γερμανία συγκαταλέγεται στις χώρες όπου το κοινωνικό υπόβαθρο των παιδιών επηρεάζει άμεσα τις επιδόσεις τους στο σχολείο.
Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει το επαγγελματικό στάτους των γονιών καθώς και πόσα βιβλία υπάρχουν στο σπίτι όπου μεγαλώνει το παιδί. Έτσι, για παράδειγμα, τα παιδιά που προέρχονταν από σπίτια όπου υπήρχαν πάνω από 100 βιβλία, συγκέντρωσαν 54 επιπλέον βαθμούς στην έρευνα. Επιπλέον οι μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο δεν τα πήγαν τόσο καλά όσο τα παιδιά με γερμανικές ρίζες.
Ο Όλαφ Τσίμερμαν, διευθυντής του Πολιτιστικού Συμβουλίου της Γερμανίας, που ως στόχο έχει να προάγει τη συζήτηση για ζητήματα πολιτισμού σε όλα τα επίπεδα, χαρακτήρισε «ντροπή» το γεγονός ότι η καταγωγή των παιδιών είναι αποφασιστικής σημασίας για το μορφωτικό τους επίπεδο.
Πηγή: http://www.dw.com
Διαβάστε επίσης
Κάτω από τη βάση η ελληνική εκπαίδευση-Χαμηλές και οι επιδόσεις μαθητών