Εξωσχολικές δραστηριότητες, μήπως υπερφορτώνουμε το παιδί μας;
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες αποτελούν σήμερα αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης. Πλέον θεωρείται δεδομένο ότι το παιδί μετά το σχολικό πρόγραμμα θα κάνει τουλάχιστον μια εξωσχολική δραστηριότητα.
Πώς αναπτύχθηκε η συμμετοχή των παιδιών σε εξωσχολικές δραστηριότητες;
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες ήρθαν να καλύψουν μια σύγχρονη αδυναμία της κοινωνίας μας. Πλέον δεν υπάρχουν γειτονιές όπου τα παιδιά βγαίνουν έξω, συναντούν φίλους και παίζουν παιχνίδια. Ακόμη και σε περιοχές που μπορεί να υπάρχει διαθέσιμος χώρος οι γονείς διστάζουν να αφήσουν τα παιδιά τους να παίξουν ελεύθερα στη γειτονιά λόγω ραγδαίας αύξησης της εγκληματικότητας.
Οι τρεις λόγοι που οδηγούν τους γονείς σε εξωσχολικές δραστηριότητες
Τα σύγχρονα παιδιά όπου μεγαλώνουν μέσα σε διαμερίσματα δεν γνωρίζουν πως μπορούν να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο τους χρόνο και δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Αυτό οφείλεται στην ενασχόληση των παιδιών με τις ψηφιακές συσκευές όπως τάμπλετ και τηλεόραση πολλές ώρες την ημέρα.
Οι σύγχρονοι γονείς που επιθυμούν την άρτια εκπαίδευση, βλέπουν τα παιδιά τους να αριστεύουν και εκτός σχολικού τομέα σε δραστηριότητες εξωσχολικές όπως αθλήματα, μουσική και τέχνες.
Η ανάπτυξη του βιοτικού επίπεδου των πολιτών στρέφει τους γονείς πλέον σε οργανωμένα κέντρα αθλητισμού και πολιτιστικά σωματεία με προπονητές και απαίδευτες καταρτισμένους ο καθένας στην ειδικότητα του.
Πότε οι εξωσχολικές δραστηριότητες υπερφορτώνουν το παιδί μας;
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες μπορούν να υπερφορτώσουν το παιδί, όταν δεν υπάρχει ελεύθερος χρόνος κατά την διάρκεια της ημέρας αλλά και στα μεσοδιαστήματα της εβδομάδας. Θα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον μια ώρα ελεύθερη πριν το παιδί πάει για ύπνο και να υπάρχει τουλάχιστον ένα απόγευμα όπου το παιδί θα αξιοποιεί το χρόνο του όπως εκείνο επιθυμεί και δεν θα έχει κάποια εξωσχολική δραστηριότητα.
Η γνώμη του ειδικού
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες θα πρέπει να εναρμονίζονται με τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Συχνά οι γονείς επηρεάζουν τα παιδιά να ακολουθούσουν δραστηριότητες που εκείνοι κρίνουν ότι είναι κατάλληλες για το παιδί τους ενώ το ίδιο μπορεί να διαφωνεί με αυτό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η επιλογή της δραστηριότητας να μην προσφέρει κανένα κίνητρο και ενδιαφέρον στο παιδί.