Μουσικοθεραπεία για παιδιά με Σύνδρομο Down
Το Σύνδρομο Down είναι μια γενετική κατάσταση που προκαλείται από την παρουσία ενός επιπλέον χρωμοσώματος.
Το όνομα «Down» προέρχεται από τον Άγγλο γιατρό John Langdon Down o oποίος περιέγραψε για πρώτη φορά το σύνδρομο το 1866, σχεδόν 100 χρόνια πριν ανακαλυφθεί το πρώτο χρωμόσωμα.
Τα παιδιά με σύνδρομο down έχουν όλα ένα βαθμό μαθησιακής αναπηρίας. Ο βαθμός αναπηρίας ποικίλει από παιδί σε παιδί και είναι αδύνατον να πει κανείς κατά τη γέννηση ποιος θα είναι αυτός ο βαθμός. Συνήθως γεννιούνται με προεξέχουσα γλώσσα, που μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξη της ομιλίας. Αυτό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα ευκρίνειας και εκφραστικότητας. Επίσης, υπάρχουν παρεκκλίσεις στη σωματική διάπλαση με δείγματα όπως, σχετικά μικρά δάχτυλα και υπερβολική ευκαμψία. Τυπικά αναπτύσσονται αργά και παραμένουν μικρότερα από άλλα παιδιά της ηλικίας τους.
Η μουσικοθεραπεία μπορεί να αποτελέσει μια αποτελεσματική μέθοδο για αυτά τα παιδιά για να αναπτύξουν ομιλία και γλωσσικές δεξιότητες στους τομείς εκφραστικής και δεκτικής επικοινωνίας, επιλογής- λήψης προφορικού κινητήρα, την ταξινόμηση της αλληλουχίας, τη διάρθρωση της φράσης και της φωνητικής ευαισθητοποίησης της γλώσσας. Με συγκεκριμένα τραγούδια μπορούν να στοχεύσουν στις κινητικές δεξιότητες του στόματος, να ασκήσουν τους μυς του προσώπου και της γλώσσας. Επίσης με τη βοήθεια του ήχου να βελτιώσουν την ομιλία. Με τη μέθοδο του σφυρίγματος που μπορεί να ενσωματωθεί στην θεραπεία επιτυγχάνουμε την ανάπτυξη των oris μυών. Οι οπτικοί βοηθοί, η νοηματική γλώσσα ενσωματώνονται στη μουσική θεραπεία για τη διευκόλυνση της επικοινωνίας. Η συν-θεραπεία με λογοθεραπευτές ενισχύει επίσης την αποτελεσματικότητα και τον ρυθμό προόδου.
Η μουσική μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μνημονική συσκευή για να διδάξει πληροφορίες, όπως τον αριθμό τηλεφώνου, τη διεύθυνση ή άλλες πραγματικές πληροφορίες. Επιπλέον με προσαρμοσμένη μουσική διαβούλευσης όπως μαθαίνοντας τα γράμματα της αλφαβήτου, όταν συνδέεται οπτικά, μπορεί να παρέχει πολυαισθητηριακό κίνητρο ως διασκεδαστική στρατηγική για μάθηση. Η μουσικοθεραπεία μπορεί να είναι χρήσιμη για τη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων όπως τη καθιστική αλλά και τη πεζοπορία, με τη βελτίωση της ευθυγράμμισης της στάσης, αυτονόμηση και την ενδυνάμωση του άνω άκρου στον συντονισμό. Για παράδειγμα ο μουσικοθεραπευτής μπορεί να «συνταγογραφήσει» συγκεκριμένες ασκήσεις μουσικού οργάνου, όπως το να παίζεις τύμπανο με ένα σφυρί για να αναπτύξεις μια λεκτική ικανότητα να πιάσεις. Επιπλέον συγκεκριμένες ιστορίες τραγουδιού μπορούν να στοχεύσουν στην οπτική επαφή και την συνομιλία.
Η μουσικοθεραπεία μπορεί να προσφέρει μια ευκαιρία για κοινωνική κατάρτιση δίνοντας στα παιδιά με σύνδρομο Down Μια θετική εμπειρία με άλλους συνομήλικες και ενήλικες. Παρέχει μια επιτυχημένη και ομαλοποιημένη εμπειρία για τα παιδιά, δίνοντας τους μια θετική εικόνα του εαυτού. Με τη συμμετοχή σε μουσικές ομάδες και παραστάσεις αισθάνονται πιο παραγωγικοί και κοινωνικοί.
Γιάνναρη Μαρία
Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια
Facebook account
Ιnstagram account