Πρέπει να πιέζουμε ένα παιδί Δημοτικού να διαβάζει;
Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και η ίδια η ελληνική νοοτροπία έχει μετατρέψει τη μόρφωση των παιδιών μας σε έναν αγώνα δρόμου με πολλές εντάσεις και οικονομικές απώλειες.
Θέλουμε το καλύτερο για εκείνα και ενδεχομένως χάνουμε την ουσία και το πολυδιάστατο ρόλο του σχολείου, που φυσικά δεν είναι η στείρα γνώση και οι τέλειοι βαθμοί.
Το σχολείο οφείλει να αναπτύξει επίσης τη δική του ζωή και να βοηθήσει στη πνευματική ανάπτυξη του παιδιού σας. Να οργανώνει πολιτιστικές δραστηριότητες. Να καλλιεργεί μια εξωστρέφεια δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές και στις μαθήτριες να γνωρίζουν βιωματικά τον τόπο τους, την μικρο-κοινωνία τους, τους παραγωγικούς τομείς, τη φύση και πολλά άλλα.
Ο ουσιαστικός επομένως ρόλος του σχολείου είναι να κοινωνικοποιήσει το παιδί μας και να του δώσει το αίσθημα ότι είναι μέλος ενός ευρύτερου συνόλου. Οι πρώτες φιλίες χτίζονται εδώ, τα πρώτα καρδιοχτύπια και οι πρώτες γνώσεις. Είναι καλό λοιπόν να σκεφτούμε πόσο σημαντικά είναι όλα αυτά και να μην πιέζουμε το παιδί να αφιερωθεί αποκλειστικά στη μελέτη και στους τέλειους βαθμούς.
Το «τέλειο» είναι μια πλάνη και πολλοί από εσάς ήδη το ξέρετε, δώστε λοιπόν στο παιδί σας την ευκαιρία να αγαπήσει το σχολείο, να αναπτύξει την φυσική του περιέργεια και να μάθει μέσα από τον ολικό ρόλο του σχολείου.
Ο δάσκαλος δεν είναι εχθρός, τα γράμματα δεν είναι το εισιτήριο για τους μεγάλους μισθούς και οι συμμαθητές δεν είναι μόνο «παιδιά που ζηλεύουν ή ανταγωνίζονται».
Όχι. Μην δηλητηριάζουμε εκ των προτέρων κάτι που μπορεί να δώσει στο παιδί μας τόσα πολλά!
Παπακυργιάκη Χρύσα
Ψυχολόγος-Ειδική Παιδαγωγός
Email: chrysapapakirgiaki@yahoo.gr
Blog: psuxis-logos@blogspot.gr