Έρευνα:Τα κορίτσια ενδιαφέρονται για επαγγέλματα STEM, αλλά δεν είναι σίγουρα αν είναι αρκετά έξυπνα

Μαργαρίτα Νικολάου
Bigstock

Να πώς μπορούν οι γονείς να εμπνεύσουν τα παιδιά τους να ακολουθήσουν τα όνειρά τους.

Οι σταδιοδρομίες στους τομείς STEM αυξάνονται ραγδαία και αναμένεται να αυξηθούν. Μέχρι σήμερα, περίπου το ένα τέταρτο του εργατικού δυναμικού των ΗΠΑ, ή 34,9 εκατομμύρια άνθρωποι, απασχολούνται σε επαγγέλματα STEM. Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, η έρευνα Women in Science 2020 έδειξε ότι στην Ελλάδα, το ποσοστό των γυναικών ερευνητών ανέρχεται στο 37,8%, στην Κύπρο στο 38,1%, με το υψηλότερο ποσοστό να εμφανίζεται στη Βόρεια Μακεδονία (53,4%) και το χαμηλότερο ποσοστό στην Ολλανδία (26,4%). Οι θέσεις εργασίας STEM αναμένεται να αυξηθούν κατά σχεδόν 11% από τώρα έως το 2031.

Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας: Η Barbie® ενθαρρύνει τα κορίτσια να ακολουθήσουν τις STEM Επιστήμες

Ωστόσο, παρά την αύξηση αυτή -και τη σχετικά ομοιόμορφη κατανομή μεταξύ ανδρών και γυναικών στο εργατικό δυναμικό (52% έναντι 48%)- ο αριθμός των γυναικών σε θέσεις STEM εξακολουθεί να υστερεί σημαντικά σε σχέση με τους άνδρες, καθώς μόνο το 18% των γυναικών κατέχει αυτές τις θέσεις εργασίας.

Αυτή η ανισότητα μπορεί να σχετίζεται με τον τρόπο με τον οποίο τα κορίτσια ήδη από το δημοτικό σχολείο βλέπουν τον εαυτό τους και τις ικανότητές τους όσον αφορά το STEM, λένε οι ερευνητές της Ruling Our eXperiences (ROX), μιας μη κερδοσκοπικής ομάδας που ενδυναμώνει τα νεαρά κορίτσια.

Η ROX μόλις κυκλοφόρησε την τελευταία έκδοση της μελέτης της, «The Girls' Index», η οποία εξετάζει τις εμπειρίες, τις συμπεριφορές και τις φιλοδοξίες των κοριτσιών. Τα ευρήματα είναι ζοφερά όσον αφορά τα κορίτσια και τις σταδιοδρομίες STEM. Παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τους τομείς STEM, η εμπιστοσύνη των κοριτσιών στις ικανότητές τους μειώνεται. Μόνο το 59% αισθάνεται ότι είναι ικανό στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες -μια μείωση από το 73% το 2017. Και, το 58% των κοριτσιών λυκείου πιστεύουν ότι δεν είναι αρκετά έξυπνες για να ακολουθήσουν τη δουλειά των ονείρων τους, ποσοστό αυξημένο από 46% το 2017.

«Αυτό δεν έχει να κάνει με τις ικανότητες», λέει η Lisa Hinkelman, PhD, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της ROX και συγγραφέας του βιβλίου The Girls' Index. «Έχει να κάνει με την αντίληψη και την αυτοπεποίθηση. Τα κορίτσια εσωτερικεύουν μηνύματα από την κοινωνία, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ακόμη και από καλοπροαίρετους ενήλικες που υπονομεύουν διακριτικά, αλλά επίμονα, την πίστη τους στις ικανότητές τους στα STEM. Πλοηγούνται σε ένα ναρκοπέδιο κοινωνικών πιέσεων, με το εντυπωσιακό 89% να αναφέρει ότι δέχονται πίεση να προσαρμοστούν σε συγκεκριμένους ρόλους και στερεότυπα».

Τα κορίτσια χάνουν την πίστη τους

«Ακόμη και όταν τα κορίτσια διαπρέπουν ακαδημαϊκά στα μαθηματικά και τις επιστήμες, συχνά δεν ενθαρρύνονται να δουν τον εαυτό τους ως μελλοντικούς ηγέτες STEM».

Το ζήτημα είναι ότι ενώ το ενδιαφέρον των κοριτσιών για το STEM αυξάνεται, η πίστη τους στην ικανότητά τους να πετύχουν σε αυτούς τους τομείς συρρικνώνεται. «Αυτή η αποσύνδεση δεν είναι μόνο ένα προσωπικό ζήτημα για αυτά τα κορίτσια - είναι μια κοινωνική απώλεια. Κινδυνεύουμε να χάσουμε μια γενιά καινοτόμων στοχαστών και λύσεων προβλημάτων, απλώς και μόνο επειδή δεν πιστεύουν ότι είναι αρκετά έξυπνες», αναφέρει η Dr. Hinkelman.

STEM: Καλοκαιρινές δραστηριότητες για παιδιά όλων των ηλικιών

Ο Dr. Hinkelman λέει επίσης ότι οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και άλλοι χρειάζονται μια πολύπλευρη προσέγγιση για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων. «Πρέπει να εργαστούμε ενεργά για να παρέχουμε θετικά και ποικίλα πρότυπα STEM και να δημιουργήσουμε περιβάλλοντα όπου τα κορίτσια θα νιώθουν την εξουσία να εξερευνήσουν, να πειραματιστούν και ναι, ακόμη και να αποτύχουν και να μάθουν από αυτές τις αποτυχίες στα θέματα STEM. Πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε την αφήγηση γύρω από το τι σημαίνει να είσαι καλός στα STEM, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη, την περιέργεια και την επιμονή αντί για την έμφυτη ικανότητα».

Πλεονεκτήματα της συμμετοχής των κοριτσιών στα STEM

Τα κορίτσια που ακολουθούν καριέρα σε τομείς STEM αποκτούν οικονομική ανεξαρτησία, δύναμη και ισχύ, λέει η Tara Chklovski, πρώην αεροδιαστημική μηχανικός και ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Technovation, μιας παγκόσμιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης για την εκπαίδευση στην τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη. Όλα αυτά είναι ζωτικής σημασίας για την αύξηση της φωνής, της επιρροής και της λήψης αποφάσεων στην οικογένειά τους, την κοινότητα, τον εργασιακό χώρο και τη χώρα τους.

«Ειδικότερα, οι τεχνολογικές σταδιοδρομίες παρέχουν μεγαλύτερη οικονομική σταθερότητα και οικονομική ανθεκτικότητα», λέει η Chklovski, επισημαίνοντας ότι μπορούν να κερδίσουν δύο έως έξι φορές περισσότερα σε μια θέση εργασίας STEM από ό,τι σε αυτές στον τομέα των υπηρεσιών. «Για να μην αναφέρουμε ότι πολλά από αυτά που χρησιμοποιούμε σήμερα σχεδιάστηκαν μέσω των τομέων STEM, οπότε εξασφαλίζοντας ότι οι γυναίκες έχουν ισότιμη φωνή στο σχεδιασμό συστημάτων, εργαλείων και προϊόντων θα διασφαλίσουμε ότι αυτά τα συστήματα, εργαλεία και προϊόντα θα έχουν τα συμφέροντά τους για το 50% του πληθυσμού», προσθέτει η Chklovski.

Αν οι δραστηριότητες STEM μπουν από αρκετά μικρή ηλικία στη ζωή των κοριτσιών, θα τα βοηθήσουν να χτίσουν την αυτοπεποίθηση, τις σχέσεις και την ανθεκτικότητα που χρειάζονται για να είναι επιτυχημένα, λέει η Chrissy Chen, MEd, διευθύντρια προγραμμάτων ανάπτυξης νέων στα Boys & Girls Clubs of America. «Τα προγράμματα STEM εμπλέκουν τα κορίτσια στην επίλυση προβλημάτων, τα ενθαρρύνουν να είναι περίεργα να μαθαίνουν νέα πράγματα και τα εισάγουν σε νέες δυνατότητες για το μέλλον τους».

εSTEM: Εκεί που παιχνίδι και διασκέδαση, γίνονται ένα!

Τα προγράμματα STEM αναπτύσσουν επίσης κοινωνικές-συναισθηματικές δεξιότητες όπως η συνεργασία, η αξιολόγηση και η κριτική σκέψη, λέει η Chen.

«Ο κόσμος του STEM μας περιβάλλει και βελτιώνει τη ζωή μας καθημερινά», προσθέτει.

Τι πρέπει να αλλάξει;

Αν και είναι αλήθεια ότι ο αριθμός των γυναικών στα STEM είναι χαμηλός, αυτό δεν αφορά μόνο την αύξηση του αριθμού των γυναικών στα πεδία STEM, λέει η Δρ Hinkelman. «Πρόκειται για την καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης και της αυτοαποτελεσματικότητας των κοριτσιών, επιτρέποντάς τους να δουν τον εαυτό τους ως ικανό να αντιμετωπίσει πολύπλοκα προβλήματα και να προωθήσει την καινοτομία».

Για να γεφυρωθεί αυτό το χάσμα, προτείνει μια πολύπλευρη προσέγγιση που περιλαμβάνει:

  • Εμπλοκή των κοριτσιών σε όλα τα μαθήματα STEM από νεαρή ηλικία με συνεχή ενίσχυση του μηνύματος ότι είναι ικανά και ανήκουν σε αυτούς τους τομείς.
  • Αύξηση της προβολής των γυναικών σε τομείς STEM, παρέχοντας ποικίλα πρότυπα με τα οποία τα κορίτσια μπορούν να συσχετιστούν και να φιλοδοξούν να γίνουν
  • Δημιουργία πιο φιλόξενων και χωρίς αποκλεισμούς περιβαλλόντων σε όλους τους τομείς STEM, αμφισβητώντας τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις.
  • Ενίσχυση της εμπιστοσύνης των κοριτσιών στις ικανότητές τους στα STEM.

STEM καλοκαιρινές δραστηριότητες για παιδιά (vid)

Πώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν

Η πρώτη επαφή που θα έχει η κόρης σας με το STEM ξεκινά από το σπίτι, και μάλιστα νωρίς, λέει η Tina McNutt, διευθύντρια προγράμματος με το Mentees on the Move, ένα πρόγραμμα καθοδήγησης STEM στο Community Partners of South Florida. Προτείνει τη δημιουργία ευκαιριών από νωρίς για την προώθηση της νοοτροπίας STEM.

«Ακριβώς όπως δίνουμε μια κούκλα στα μικρά κορίτσια μας, μπορούμε να τους δώσουμε ευκαιρίες στο STEM-κατασκευάζοντας πράγματα, δημιουργώντας και επιλύοντας προβλήματα», λέει. «Κάντε δραστηριότητες που βοηθούν τα κορίτσια να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, να δημιουργήσουν ιδέες και να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων».

Η προώθηση του ενδιαφέροντος της κόρης σας για το STEM αφορά επίσης κάτι περισσότερο από το να την ενθαρρύνετε να της αρέσουν τα μαθηματικά ή οι επιστήμες, λέει η Dr. Hinkelman. Προτείνει τις ακόλουθες συμβουλές για τους γονείς:

Καταρρίψτε τα στερεότυπα: Αμφισβητήστε κατά μέτωπο τα στερεότυπα των φύλων, λέει. Ξεκαθαρίστε ότι το STEM δεν είναι μόνο για τα αγόρια. Αναζητήστε ενεργά και αναδείξτε επιτυχημένες γυναίκες στο STEM που αλλάζουν τον κόσμο.

Ενισχύστε τη νοοτροπία ανάπτυξης: Βοηθήστε την κόρη σας να καταλάβει ότι οι δεξιότητες STEM αναπτύσσονται μέσω της προσπάθειας και της μάθησης, όχι μέσω του έμφυτου ταλέντου. Γιορτάστε την πρόοδό της, την προθυμία της να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις, ακόμα και τις αποτυχίες της. Να θυμάστε ότι η αποτυχία είναι απλώς ένα σκαλοπάτι προς την επιτυχία στο STEM.

Κάντε το STEM να ζωντανέψει: Συνδέστε το STEM με την επίλυση προβλημάτων του πραγματικού κόσμου. Η έρευνά δείχνει ότι το 86% των κοριτσιών επιθυμεί καριέρα που βοηθάει τους άλλους. Δείξτε στην κόρη σας πώς το STEM επηρεάζει άμεσα τις ζωές των ανθρώπων και επιλύει παγκόσμιες προκλήσεις.

Χτίστε την εμπιστοσύνη: Η έρευνα δείχνει ότι τα κορίτσια με αυτοπεποίθηση είναι 20% πιο πιθανό να σκεφτούν καριέρες STEM. «Αλλά η αυτοπεποίθηση δεν αφορά μόνο τις δεξιότητες STEM - είναι το να βλέπει τον εαυτό της ως ικανό σε όλους τους τομείς της ζωής. Ενθαρρύνετέ την να αναλαμβάνει προκλήσεις, να εκφράζει τις ιδέες της και να βλέπει τον εαυτό της ως λύτη προβλημάτων και καινοτόμο».

Δημιουργήστε ένα δίκτυο υποστήριξης: Αναζητήστε προγράμματα καθοδήγησης, λέσχες STEM ή διαδικτυακές κοινότητες όπου η κόρη σας μπορεί να συνδεθεί με άλλα κορίτσια που ενδιαφέρονται για το STEM, λέει. Το να έχετε συνομηλίκους που μοιράζονται τα ενδιαφέροντά της μπορεί να είναι απίστευτα ενθαρρυντικό.

«Να θυμάστε ότι ο ρόλος σας δεν είναι μόνο να την καθοδηγήσετε προς το STEM», λέει η Dr. Hinkelman. «Είναι να τη βοηθήσετε να δει τον εαυτό της ως κάποια που ανήκει σε αυτούς τους τομείς - [κάποια] που μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά και έχει τη δύναμη να διαμορφώσει το μέλλον μέσω του STEM».

πηγή: parents.com

© 2012-2024 Mothersblog.gr - All rights reserved