Τηλεφωνικές Γραμμές Βοήθειας για τα παιδιά που βρίσκονται σε κίνδυνο-Τι δείχνουν τα στοιχεία
Τα τελευταία 10 χρόνια πάνω από 277 εκατομμύρια παιδιά από όλο τον κόσμο έχουν καλέσει Τηλεφωνικές Γραμμές Βοήθειας. Τα στοιχεία αυτά αντιστοιχούν σε 1 κλήση κάθε 2 δευτερόλεπτα.
Δυστυχώς πάνω από τις μισές κλήσεις (150 εκατομμύρια) δεν απαντήθηκαν ελλείψει της απαραίτητης χρηματοδότησης και υποστήριξης.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» συμμετέχει στην καμπάνια «Free Our Voices» που συντονίζει το Διεθνές Δίκτυο Γραμμών Βοήθειας για παιδιά (CHI) με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κόσμου για τη λειτουργία και το ζωτικό ρόλο των Γραμμών Βοήθειας για τα Παιδιά και την προώθηση του δικαιώματος των παιδιών να ακούγονται.
Με αφορμή την 17η Μαΐου, Παγκόσμια Ημέρα Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας, «Το Χαμόγελο του Παιδιού» ανακοίνωσε τα παρακάτω στοιχεία που αποδεικνύουν την τεράστια σημασία που διαδραματίζουν οι Τηλεφωνικές Γραμμές Βοήθειας για τα παιδιά που βρίσκονται σε κίνδυνο.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» μέσω της «Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής για τα Παιδιά SOS 1056» που λειτουργεί από το 1997, της «116 000 Ευρωπαϊκής Γραμμής για τα Εξαφανισμένα Παιδιά» που λειτουργεί από το 2008 και της «116 111 Ευρωπαϊκής Γραμμής Υποστήριξης Παιδιών» συμβάλλει άμεσα στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση κάθε σοβαρού προβλήματος που αφορά σε παιδί θύμα όπως είναι η κακοποίηση, η παραμέληση, η εξαφάνιση, η εμπορία, ο σχολικός εκφοβισμός.
Πρόσφατα εγκαινιάστηκε η «116 111 Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών», ενταγμένη στο Διεθνές Δίκτυο Τηλεφωνικών Γραμμών Child Helpline International, η οποία και τέθηκε στη διάθεση όλων των παιδιών στην Ελλάδα, μεταξύ αυτών και των παιδιών προσφύγων μεταναστών, που διατρέχουν κίνδυνο ή έχουν ανάγκη από βοήθεια.
Είναι διαθέσιμη δωρεάν, πανελλαδικά, καθημερινά, 24 ώρες το 24ωρο, με 4 διασυνδεδεμένα τηλεφωνικά κέντρα σαν 1, στελεχωμένη από κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και με μέγιστο χρόνο αναμονής 12 δευτερόλεπτα.
Παράλληλα, στη διάθεσή της (ομοίως με τις Γραμμές 1056 και 116000) και με στόχο την εξασφάλιση της λειτουργίας της ανά πάσα στιγμή και κάτω από έκτακτες συνθήκες κρίσης, έχει το Disaster Recovery Area στο Δ.Α.Α. Ελ. Βενιζέλος. Η Γραμμή 116111 (ομοίως με τις Γραμμές 1056 και 116000) έχει ενισχυθεί με εθελοντές διερμηνείς/διαμεσολαβητές του Οργανισμού, που μιλούν αραβικά.
Οι Τηλεφωνικές Γραμμές είναι επίσημα αναγνωρισμένες ως Γραμμές Έκτακτης Ανάγκης (emergency lines) και είναι διασυνδεδεμένες με τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112. Απευθύνονται σε παιδιά και ενήλικες, λειτουργούν καθημερινά, 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο και είναι στελεχωμένες με επιστημονικό προσωπικό, Κοινωνικούς Λειτουργούς και Ψυχολόγους.
Το 2015 η «Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056» δέχτηκε 272.881 τηλεφωνικές κλήσεις που αντιστοιχούν σε 748 κλήσεις την ημέρα. 39.793 κλήσεις αφορούσαν σε εξειδικευμένα θέματα παιδιών, τα οποία και χειρίστηκε «Το Χαμόγελο του Παιδιού».
Μέσω της Γραμμής 1056 «Το Χαμόγελο του Παιδιού» πραγματοποίησε επιτόπια παρέμβαση σε 114 περιστατικά που αφορούσαν 156 παιδιά που βρίσκονταν σε κίνδυνο, ενώ διαχειρίστηκε 988 καταγγελίες κακοποίησης που αφορούσαν σε συνολικά 1.975 παιδιά.
Το 2015 η «116 000 Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά» δέχτηκε 8.852 κλήσεις και συνολικά 141 αιτήματα για την υποστήριξη ερευνών αναζήτησης εξαφανισμένων παιδιών.
Να σημειωθεί ότι στις εξαφανίσεις παιδιών συνδράμει η Ομάδα Έρευνας και Διάσωσης «Θανάσης Μακρής» που στελεχώνεται από εθελοντές εξειδικευμένους στην έρευνα και στη διάσωση καθώς και κυνοφιλικές ομάδες από εθελοντές χειριστές πιστοποιημένων στην έρευνα σκύλων.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» είναι μέλος του Διεθνούς Δικτύου Γραμμών Βοήθειας για παιδιά Child Helpline International (CHI) .
Χιλιάδες κλήσεις δέχονται ετησίως και οι κοινωνικοί λειτουργοί, οι ψυχολόγοι και οι εθελοντές της γραμμής 11525, που λειτουργεί από την Ένωση «Μαζί για το Παιδί» για συμβουλευτική, ενημέρωση ή καταγγελίες που αφορούν παιδιά και έφηβους.
Συγκεκριμένα, το 2015 η γραμμή δέχτηκε 8.000 κλήσεις και το πρώτο τετράμηνο του 2016 περίπου 3.000 κλήσεις. Από αυτές, οι 1.200 κλήσεις ήταν για συμβουλευτική.
Συχνότερα, οι κλήσεις αφορούν τη σχέση παιδιών και γονιών, τις σχολικές δυσκολίες, την εφηβεία, την οριοθέτηση του παιδιού, την επιθετικότητα και τον θυμό, τη διαχείριση διαζυγίου και το άγχος.
Όσον αφορά τις καταγγελίες, αυτές είναι, κυρίως, για ψυχική και σωματική κακοποίηση ανηλίκων, ενώ ακολουθούν η παραμέληση ή η σεξουαλική παρενόχληση ανηλίκων.