Τι να προσέξω στα apps που χρησιμοποιούν τα παιδιά μου;
Για τα παιδιά ηλικίας 5 ετών και άνω, το tablet -αρχικά- και το smartphone -στη συνέχεια- είναι από τα αντικείμενα με τα οποία είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένα.
Γράφει ο Δημήτρης Μαλλάς
Σε σημείο που αρκετοί γονείς, οι οποίοι δεν αισθάνονται τόσο άνετα με τη χρήση των φορητών ψηφιακών συσκευών, να αισθάνονται άβολα όταν το παιδί τους επιμένει να χρησιμοποιεί το tablet ή το smartphone. Και το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι όταν το παιδί αρχίζει να ζητά να «κατεβάσει» εφαρμογές (apps) για να παίξει.
Μία λύση είναι η πλήρη απαγόρευση των φορητών συσκευών αλλά στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων το αποτέλεσμα είναι ακριβώς αντίθετο του στόχου, καθώς το «απαγορευμένο» είναι πάντα πιο γλυκό.
Η πιο σωστή προσέγγιση είναι αυτή όπου ένα μικρό παιδί μπορεί να χρησιμοποιεί apps αλλά ο γονιός γνωρίζει ποιες είναι αυτές οι εφαρμογές που έχει «κατεβάσει» ο γιος ή η κόρη του. Το πραγματικό πρόβλημα είναι πως μπορεί να καταλάβει ένας γονιός πόσο «καλό» από εκπαιδευτικής πλευράς είναι ένα app. Γιατί, τα apps μπορούν να έχουν έναν εκπαιδευτικό ρόλο.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κοιτάξει κανείς σε ένα app είναι να είναι κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού. Αν είναι για μικρότερα παιδιά, βαριέται εύκολα, αν είναι για μεγαλύτερα, δυσκολεύεται και το παρατάει. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει το app να μαθαίνει κάτι στο παιδί. Μόνο που η μάθηση και η γνώση θα πρέπει να γίνεται με ένα όσο το δυνατόν πιο παιχνιδιάρικο τρόπο προκειμένου το παιδί να μπορεί να συγκεντρωθεί.
Εξαιρετικά σημαντική είναι η χρήση video, εικόνων και ήχου και το πώς τα πολυμέσα αξιοποιούνται από το app για να προσφέρουν βελτιωμένη εμπειρία και περισσότερη γνώση χωρίς να δυσανασχετεί. Για παράδειγμα, μία γραφική απεικόνιση είναι ο καλύτερος τρόπος για να μάθει ένα παιδί των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού είτε ιστορία είτε γεωγραφία.. Και να παίξει ταυτόχρονα.
Επίσης, η εφαρμογή θα πρέπει να δημιουργεί στο παιδί την επιθυμία να εξερευνήσει αλλά ταυτόχρονα να μην προκαλεί και «εθισμό» υπό την έννοια το παιδί να φθάνει στο σημείο να μην ασχολείται τελικώς με τίποτα άλλο.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι οι δυνατότητες δικτύωσης με άλλα παιδιά που προσφέρει το app. Η δυνατότητα αυτή μπορεί να προκαλεί ανησυχία σε πολλούς γονείς, αλλά μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά πρακτική και να ανοίξει νέους ορίζοντες σε ένα μικρό παιδί που μπορεί εύκολα να επικοινωνήσει με άλλα συνομήλικα παιδιά του από άλλα μέρη του κόσμου.
Το ερώτημα, βέβαια, είναι πως μπορεί ένας γονιός να τα καταλάβει όλα τα παραπάνω. Δεν είναι εύκολο αλλά δεν είναι και εξαιρετικά δύσκολο. Απλώς, χρειάζεται αρκετή επιμονή και αρκετό ψάξιμο. Αλλά από την άλλη πλευρά, υπάρχουν ουκ ολίγα apps που θα δώσουν σε ένα μικρό παιδί τη δυνατότητα να περάσει αρκετές δημιουργικές ώρες χρησιμοποιώντας το tablet ή το smartphone του.