Τι ειναι το «φαινόμενο Μότσαρτ»;
Tο φαινόμενο «επίδραση του Μότσαρτ» προτάθηκε για πρώτη φορά από επιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε το 1993 στο περιοδικό «Science».
Ειναι γενικά αποδεκτό μεταξύ των ειδικών ότι συγκεκριμένα είδη μουσικής μπορούν να βελτιώσουν την λειτουργία του εγκεφάλου ενός μωρού.
Συγκεκριμένα, το 1993 ο ψυχολόγος Frances Rauscher προώθησε τη θεωρία του «φαινομένου Μότσαρτ», δηλαδή της ιδέας ότι η κλασική μουσική βελτιώνει τις νοητικές λειτουργίες. Ο Rauscher διαπίστωσε ότι φοιτητές και παιδιά προσχολικής ηλικίας που άκουγαν μια σονάτα του Μότσαρτ απέδιδαν καλύτερα στην επίλυση προβλημάτων. Ο Rauscher θεώρησε ότι η συγκεκριμένη μουσική βελτιώνει την ικανότητα του μυαλού να επικεντρωθεί σε ορισμένα καθήκοντα, όπως η επίλυση μαθηματικών προβλημάτων.
Πιο πρόσφατα, η Helena Bonham Carter είπε ότι ακούγοντας Μότσαρτ και κλασική μουσική, ενώ ήταν έγκυος, έχει κάνει τα παιδιά της "απίστευτα έξυπνα".
Οι ειδικοί εξηγούν ότι η μουσική φαίνεται να δίνει εκκίνηση στο μυαλό μας για σκέψη. Γιατί συμβαίνει αυτό; Τα μονοπάτια της κλασικής μουσικής στον εγκέφαλό μας είναι παρόμοια με εκείνα που χρησιμοποιούμε για τον χωροταξικό συλλογισμό. Έτσι, όταν ακούμε κλασική μουσική αυτά τα μονοπάτια ενεργοποιούνται. Όμως, το αποτέλεσμα διαρκεί μόνο ένα μικρό χρονικό διάστημα. Οι βελτιωμένες ικανότητες μας ξεθωριάζουν περίπου μία ώρα αφού σταματήσουμε να ακούμε μουσική.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η πολυπλοκότητα της κλασικής μουσικής, λόγω της σύνθετης δομής της, είναι αυτό που πυροδοτεί στον εγκέφαλο την χωρική νοημοσύνη.
Άλλοι επιστήμονες έχουν απορρίψει την θεωρία για το «φαινόμενο Μότσαρτ», αφού δεν υπάρχει κανένα αποδεικτικό στοιχείο ότι η κλασική μουσική βελτιώνει τις νοητικές λειτουργίες.
Ακόμα, όμως, κι αν η μουσική μουσική για βρέφη δεν μπορεί να τα κάνει πιο έξυπνα, η σύγχρονη θεωρία υποστηρίζει ότι τα βοηθάει στην ανάπτυξή τους.
Αυτό στο οποίο όλοι πάντως συμφωνούν είναι ότι κάθε είδος μουσικής μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στις διαθέσεις μας και γι αυτό να κάνει τη μάθηση ευκολότερη.